لوکیشن فیلم: پدر خوانده

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی یکشنبه، ۱۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم: پدر خوانده

قسمت شانزدهم بخش لوکیشن فیلم را به بررسی فیلم خاطره انگیز و بی‌نظیر پدرخوانده (Godfather) اختصاص داده‌ایم. با کجارو در ادامه همراه باشید.

درباره فیلم

فیلم پدر خوانده با ۶ میلیون دلار هزینه ساخته شد، اما در اکران عمومی‌اش در سال ‌۱۹۷۲ طی ۱۸‌ هفته بیش از ۱۰۱‌ میلیون دلار فروش کرد و نامزد دریافت ۱۱‌ جایزه اسکار شد و ۳ جایزه به دست آورد. ال رودی، تهیه‌کننده فیلم، در یادآوری خاطرات آن روزها می‌گوید:

پدرخوانده پردردسرترین فیلمی بود که می‌توانم به خاطر بیاورم و هیچ‌کس حتی از یک روز حضور در سر صحنه آن لذت نبرد.

کاپولا هم در موافقت این مسئله می‌گوید: تنش‌ها بدون توقف ادامه داشت و من هر روز منتظر اخراج بودم.

البته شاید این تنش‌ها و مشکلات از نویسنده رمان به فیلم و عوامل آن به ارث رسیده بود. ماریو پوزو، نویسنده کتاب، هم مشکلات فراوانی برای انتشار کتابش داشت و ۸ ناشر آن را بدون توجه به محتوایش رد کرده بودند، چون نمی‌خواستند از یک نویسنده میان‌رتبه با بدهی‌های فراوان و سابقه قماربازی کتابی چاپ کنند. آشنایی با یک دوست در نهایت مقدمات چاپ کتاب را فراهم کرد و برای ۶۷ هفته پرفروش‌ترین کتاب فهرست نیویورک تایمز بود.

پارامونت زمانی اقدام به خرید حقوق اقتباس رمان کرده بود که پوزو تنها ۱۰۰‌ صفحه از کتاب را نوشته بود و در مجموع ۱۲۵۰۰ دلار به پوزو پرداخت و قرار شد اگر فیلمی بر اساس آن ساخته شد دستمزد پوزو به ۵۰ هزار دلار افزایش یابد.

گادفادر

حالا همه پدرخوانده را بزرگ‌ترین فیلم پارامونت می‌دانند، اما اگر هوشیاری رابرت اوانز، مدیر تولید استودیو، نبود آنها قافیه را به برت لنکستر باخته بودند و تنها یک روز با وقوع این فاجعه فاصله بود: برت لنکستر در نقش دون کورلئونه بازی کند.

اوانز هم معتقد بود در گذشته فیلم‌های مافیایی به این دلیل موفق نشده‌اند که توسط یهودی‌ها کارگردانی شده و بازیگران اصلی‌اش نیز یهودی بوده‌اند. او برای کارگردانی این فیلم، کاپولای آمریکایی- ایتالیایی را برگزید، اما او هم ابتدا به اوانز نه گفت و تصور می‌کرد داستان پوزو اثری عامه‌پسند، احساساتی و بی‌کلاس است.

پوزو شیوه کار کاپولا را دوست داشت و استودیو ابراز تمایل کرد تا لوکیشن اصلی فیلم برای کاهش هزینه‌ها به کانزاس سیتی منتقل شود، اما کاپولا مخالفت و درخواست ۵ میلیون دلار بودجه کرد. برنامه کاری پیشنهادی کاپولا ۸۰ روز فیلمبرداری بود، اما استودیو تنها ۵۳ روز به او فرصت داد.

پارامونت ابتدا آنتونی کویین را انتخاب کرده بود، ولی در فهرست آنها نام‌هایی چون لاورنس اولیویه، جورج سی‌اسکات، ژان‌گابن، ویتوریو دسیکا و جان هیوستون دیده می‌شد. کاپولا مارلون براندو را می‌خواست که به‌دلیل فاجعه‌های متعدد در گیشه سال‌ها بود که به لیست سیاه استودیوها منتقل شده بود.

اما با اظهارنظر استن‌جاف، مدیر استودیو پارامونت، مبنی بر اینکه مارلون براندو هرگز در این فیلم بازی نخواهد کرد به‌ نظر می‌رسید حتی امکان چانه‌زنی هم وجود نخواهد داشت. کاپولا که برنامه‌هایش را برای این فیلم از دست رفته می‌دید در ملاقاتی با مدیران استودیو اصرار کرد براندو بهترین هنرپیشه حال حاضر دنیاست و در اواخر جلسه در حالی‌که روی این اظهارنظرش تاکید می‌کرد ناگهان از حال رفت و مدیران استودیو که تصور کردند وی دچار حمله قلبی شده ناگهان با درخواست او موافقت کردند.

مشکل نهایی زمان فیلم بود. کاپولا به‌ دلیل قوانین عجیب استودیو زمان فیلم را به ۱۳۵‌ دقیقه کاهش داد، ولی اوانز او را به دفترش فراخواند و گفت:

تو یک حماسه را فیلمبرداری کردی و حالا داری تیزر تحویلم می‌دهی؟ من از تو یک فیلم می‌خواهم!

فیلم با تدوین مجدد نزدیک به ۳ ساعت شد و فیلم محبوب منتقدین در دهه‌ ۱۹۷۰ شد.

داستان فیلم

فیلم، در اواخر دهه ۴۰ و در «نیویورك» جریان دارد و «دون كورلئونه» رئیس یك خانواده مافیایی است. «مایكل»، كه مدت‌ها پیش، از قبول شغل خانوادگی سر باز زده است، به همراه دوست دختر غیر ایتالیایی‌اش،  كه برای اولین بار سر از شغل خانوادگی «مایكل» درمی‌آورد، در مراسم ازدواج خواهرش حاضر می‌شود. چند ماه بعد، «دون»، هدف گلوله مرد مسلحی قرار می‌گیرد كه در استخدام قاچاقچی مواد رقیبی است كه پیش از این، درخواست كمكش از «دون» با توجه به روابط سیاسی رد شده بود و به زحمت از مرگ نجات می‌یابد. «مایكل»، بعد از نجات پدرش از دومین اقدام به ترور، برادر بزرگ و تندخوی خانواده، «سانی» و مشاوران خانواده،«تام هگن» و «سال تسیو» را متقاعد می‌كند كه بهتر است او كسی باشد كه از مسئولین این حوادث عینا انتقام بگیرد.

دیالوگ‌های بیاد ماندنی فیلم

  • مایکل: پدرم پیشنهادی بهش داد که نتونه رد کنه / کی: چه پیشنهادی ؟ /مایکل: لوکا براسی یه اسلحه بالای سرش گرفت و پدرم بهش گفت که یا امضات باید رو ورقه باشه یا مغزت.
  • دون کورلئونه : مردی که وقت صرف خانواده‌اش نکنه یه مرد واقعی نیست.
  • دون کورلئونه: هی سانی چت شده هرگز به افراد غیر از خانواده نگو که چه نظری داری!
  • تام هیگن: اگه ممکنه منو سریع به فرودگاه برسونید آقای کورلئونه دوست دارن خبرهای بد رو زود بشنون
  • دون کورلئونه: من یه آدم خرافاتی هستم اگه اتفاقی برای پسرم بیفته مثلا اگه یه مامور پلیس اونو بکشه یا اونو صاعقه بزنه یه عده از حاضرین اینجا رو مقصر می‌دونم اونوقته که گذشت نمی‌کنم.
  • مایکل: فرددو ! تو برادر بزرگ منی و من دوست دارم، اما هرگز در مقابل خانوادت طرف کس دیگه‌ای رو نگیر.
  • مایکل: فقط نگو که بی‌گناهی چون این‌طوری به شعور من توهین می‌کنی.
  • کورلئونه: هیچ وقت از دشمنت متنفر نباش، چون روی قضاوتت دربارش تاثیر میزاره.

 عوامل فیلم

  • کارگردان: فرانسیس فورد کوپولا
  • تهیه‌کننده: آلبرت اس. رودی
  • نویسنده: ماریو پوزو، فرانسیس فورد کوپولا
  • موسیقی: نینو روتا،کارمینه کوپولا

بازیگران    

  • مارلون براندو
  • آل پاچینو
  • جیمز کان
  • رابرت دووال
  • دایان کیتن

جوایز فیلم

  • برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای مارلون براندو
  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلم
  • برنده جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی برای فرانسیس فورد کوپولا و ماریو پوزو
  • نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای جیمز کان
  • نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای آل پاچینو
  • نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای رابرت دووال
  • نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فرانسیس فورد کوپولا
  • نامزد جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه برای آنا هیل جانستون
  • نامزد جایزه اسکار بهترین تدوین فیلم برای ویلیام رینولدز و پیتر زینر
  • نامزد جایزه اسکار بهترین موسیقی متن برای نینو روتا
  • نامزد جایزه اسکار بهترین صدابرداری برای چارلز گرنزبچ، ریچارد پورتمن و کریستوفر نیومن

 لوکیشن‌های فیلم

خانه خانواده‌گی کورلئونه

لو

خانه‌ای که در آن عروسی دختر کورلئونه برگذار شد و پلیس‌های مشکوک، پلاک خودروها را یاد داشت می‌کردند. این خانه در سال ۲۰۱۰ به قیمت ۲/۵  میلیون دلار فروش رفت؛ محله نیویورک.

خانه پیتر کلمنزا

گاد فادر

پیتر کلمنزا یکی از دوستان وفادار خانواده کورلئونه بود که به برانکس استفاده از اسلحه را آموزش می‌دهد. این خانه اکنون در  خیابان East5th Street در Ocean Parkway در بروکلین واقع شده است.

رستوران برادوی دمپسی

رستوران

این نمای بیرونی همان رستورانی است که مایکل با سالوزو و آن پلیس فاسد برای ترتیب دادن یک ملاقات بین دو خانواده گانگستری برای کنار گذاشتن اختلافات قرار می‌گذارد.

رستوران لویی

لویی

لوکیشن داخلی رستورانی که مایکل در آن با پلیس و «سالوزو» قرار داشت و آنها را کشت در رستوران لویی فیلمبرداری شده است. البته این رستوران اکنون به یک پارچه‌فروشی تبدیل شده و در خیابان برانکس نیویورک قرار دارد.

قبرستان کالواری

قبرستان

مراسم تدفین کورلئونه در این قبرستان زیبا و خوش منظره انجام شد.

ساختمان دادگاه عالی نیویورک

دادگاه نیویورک

این ساختمان که در بسیاری از فیلم‌ها دیگر نیز دیده می‌شود در مجموعه سینمایی پدرخوانده نقش مهمی داشت. لوکیشن صحنه‌ای که مایکل تمام دشمنان پدرش را که از دادگاه بیرون می‌آمدند طی یک کشتار بزرگ به قتل رساند.

کلیسا قدیمی سنت پاتریک

کلیسا

مراسم غسل تعمید برادرزاده مایکل که در جریان قتل عام دشمنان پدرش کشته شد، در این کلیسا فیلمبرداری شد. این کلیسا که تا سال ۲۰۱۰ تنها کلیسا منهتن نیویورک بوده است.

خوانندگان محترم کجارو، اگر شما نیز از طرفداران فیلم سینمایی پدرخوانده هستید، لطفا نظرات خود را با ما و سایر مخاطبان به اشتراک گذارید. ضمنا می‌توانید تمام مطالب بخش لوکیشن فیلم را در صفحه اختصاصی آن مشاهده کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه