موزه‌ شرلوک هلمز؛ شهر لندن

زهره ملکی
زهره ملکی دوشنبه، ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
موزه‌ شرلوک هلمز؛ شهر لندن

موزه‌ی شرلوک هلمز در لندن، موزه‌ای است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود. این موزه‌ی جالب و شگفت‌انگیز به یاد یک شخصیت داستانی مشهور به نام شرلوک هلمز ساخته شده است. بدون تردید شرلوک هلمز یکی از مشهورترین و به‌ یاد ماندنی‌ترین شخصیت‌های خیالی است که داستان‌های او همواره علاقه‌مندان بسیاری داشته است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

این شخصیت داستانی که توسط سِر آرتور کانن دویل (Sir Arthur Conan Doyle) خلق شده است، کارآگاه زیرک و باهوشی را به تصویر می‌کشد که اهل یورک شایر انگلستان است و در قرن نوزدهم زندگی می‌کند. این کارآگاه خصوصی با دستیار خود دکتر واتسن در خانه‌ای با شماره پلاک ۲۲۱ ب در خیابان بیکر زندگی می‌کند. پروفسور جیمز موریاتی، بزرگترین دشمن شرلوک هلمز و از تبهکاران شهر لندن است که نهایتا نابود می‌شود.

فروشگاه موزه

موزه‌ی شرلوک هلمز که در سال ۱۹۹۰ افتتاح شده است در خیابان بیکر (Baker) بین پلاک ۲۳۷ و ۲۴۱ واقع شده است. اگرچه آدرس خیالی شرلوک هلمز خیابان بیکر پلاک ۲۲۱ب است. این خانه‌ی چهار طبقه که به سبک معماری دوران جورج ( معماری قرن هجدهم انگلستان) ساخته شده است به‌عنوان خانه‌ای که روزگاری شرلوک هلمز خیالی در آن زندگی می‌کرده است به موزه‌ی شرلوک هلمز تبدیل شده است. این ساختمان سابقا، بین سال‌های ۱۸۹۰ تا ۱۹۳۶ قبل از اینکه به موزه تبدیل شود به‌عنوان پانسیون مورد استفاده قرار می‌گرفته است. بر اساس داستان‌های نوشته شده توسط سر آرتور، شخصیت خیالی شرلوک هلمز و دکتر واتسون بین سال‌های ۱۸۸۱ تا ۱۹۰۴ به‌عنوان مستاجر‌های خانم هادسون در این خانه اقامت داشتند. اکنون موزه‌ی شرلوک هلمز که علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان بسیاری دارد توسط یک موسسه‌ی غیرانتفاعی و بدون داشتن مقاصد تجاری اداره می‌شود.

اتاق شرلوک هلمز ۲

در ایستگاه مترو بیکر استریت، مسافران با یک تصویر سایه نما ولی بسیار آشنا روبه‌رو می‌شوند، سایه‌ای از شرلوک هلمز با پیپ و کلاه مخصوص خود.

همان طور که گفته شد این موزه از چهار طبقه تشکیل شده است، در طبقه‌ی اول فروشگاهی وجود دارد که اجناس کادویی در آن به فروش می‌رسد. بازدیدکنندگان موزه می‌توانند در این فروشگاه نمونه‌هایی از کلاه و پیپ شرلوک هلمز را خریداری کنند. اتاق نشیمن و اتاق‌خواب شرلوک هلمز در طبقه دوم قرار دارد و دکتر واتسون در یکی از اتاق‌های طبقه‌ی سوم سکونت داشته است. در طبقه‌ی چهارم ساختمان آدمک‌ها و مجسمه‌های مومی قرار دارند که بر اساس شخصیت‌های مختلف داستان ساخته شده‌اند. در طبقه چهارم ساختمان، یک اتاق کوچک زیرشیروانی وجود دارد که حمام این ساختمان، در اتاق زیرشیروانی واقع شده است. در اتاق نشیمن، وسایلی دیده می‌شود که به شخصیت‌های داستان مربوط هستند از جمله کلاه دکتر واتسون، کلاه شرلوک هلمز، پیپ، ویولون، ذره‌بین و دفترچه یادداشت شرلوک هلمز به‌همراه سایر اسباب و لوازم دیگر.

اتاق شرلوک هلمز

مجسمه نیم تنه‌ی ناپلئون، بر اساس داستان شش ناپلئون (Six Napoleons)

مجسمه  شش ناپلئون

مجسمه‌ مومی از مستر نویل که در داستان The man with the twisted lip در نقش یک گدای حرفه‌ای ظاهر می‌شود

مجسمه مومی

نمای از سر سگ اهریمنی خانواده‌ی باسکرویل، بر اساس رمان جنایی درنده‌ی باسکرویل (The hound of Baskervilles)

سگ باسکرویل

درنده‌ی باسکرویل، سومین داستان بلند از سری داستان‌های شرلوک هلمز است که یکی از بهترین و جذاب‌ترین داستان‌های شرلوک هلمز نیز محسوب می‌شود. این رمان درباره‌ی یکی از افراد سرشناس در منطقه‌ی دارتمور است که سِر چارلز باسکرویل نامیده می‌شود. سر چارلز به‌طرز مشکوکی می‌میرد و افراد محلی مرگ او را به سگ‌های اهریمنی دارتمور نسبت می‌دهند.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه