اعطای وام بانکی به فعالان حوزه صنایع دستی

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
اعطای وام بانکی به فعالان حوزه صنایع دستی

اعطای تسهیلات بانکی به فعالان حوزه صنایع‌دستی در بخش خصوصی که تولیدات آن‌ها در زمره رشته‌های رو به رشد و پرمخاطب صنایع‌دستی بشمار می‌آیند از برنامه‌های حمایتی معاونت صنایع‌دستی است.

سازمان میراث فرهنگی، بهمن نامور مطلق در تشریح جزئیات بسته اشتغال صنایع‌دستی گفت:

اعطای تسهیلات بانکی به فعالان حوزه صنایع‌دستی در بخش خصوصی که تولیدات آن‌ها در زمره رشته‌های رو به رشد و پرمخاطب صنایع‌دستی بشمار می‌آیند از برنامه‌های حمایتی معاونت صنایع‌دستی است.

وی ادامه داد:

در راستای حمایت از صنایع‌دستی و حمایت از جامعه به‌ویژه جوانان، در سطح سازمان یک طرح اشتغال امکان‌پذیر و سریع داریم که بر اساس آن سازمان سعی دارد قریب به یکصد و چهل هزار شغل را که شامل ۷۰ هزار شغل در عرصه صنایع‌دستی و ۷۰ هزار شغل در حوزه گردشگری است ایجاد کند.

نامور مطلق افزود که در این طرح که عنوان آن بسته اشتغال است، برای ۷۰ هزار شغلی که در حوزه صنایع‌دستی در نظر گرفته شده، هم برش استانی و هم برش تخصصی و زیرساخت‌های اشتغال در معاونت مشخص شده و به‌طور میانگین برای هر فردی که وارد این حوزه می‌شود بخصوص در مورد رشته‌های رو به رشد صنایع‌دستی که بازار روی خوش به آن‌ها نشان می‌دهد و امکان توسعه و پیشرفت بیشتری دارند، بین ۲۳ تا ۲۵ میلیون تومان وام اشتغال پرداخت می‌شود.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اضافه کرد که در این طرح همچنین نزدیک به ۳۰ هزار اشتغال روستایی و به‌طور مستقل به معاونت روستایی نهاد ریاست جمهوری ارائه شده و گفته شده که سازمان میراث فرهنگی آمادگی ایجاد اشتغال در این حوزه را دارد ، امیدوار هستیم با تصویب این طرح در گسترش ، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و رفع مشکل و معضل بیکاری که سبب مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می‌شود، اتفاقات مثبتی صورت گیرد.

وی همچنین افزود:

بسته اصلی اشتغال سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توسط ریاست سازمان در هیات دولت مطرح شده است که در صورت تصویب این طرح، شاهد اشتغال زایی برای جوانان با استفاده از اعتباری اندک خواهیم بود.

نامور مطلق در مورد تسهیلات بانکی به فعالان صنایع‌دستی گفت که برای اولین بار ردیف بودجه مجزایی برای صنایع‌دستی تعریف‌شده بدین شکل که باوجود مشکلات اعتباری دولت، خوشبختانه این حساسیت ایجاد شده است که ردیف بودجه‌ای مجزا برای صنایع‌دستی تعریف شود.

وی ادامه داد که ردیف بودجه با رقمی حدود ۳۰ میلیارد تومان برای فعالان صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است و علاوه بر این رقم، طی مذاکره با بانک‌های عامل، تسهیلاتی نیز از این طریق در اختیار فعالان صنایع‌دستی قرار خواهد گرفت.

معاون صنایع‌دستی گفت: تسهیلاتی معادل ۶۰ میلیارد تومان از سوی بانک‌ها برای حوزه صنایع‌دستی در نظر گرفته شده است.

نامور مطلق با بیان اینکه تسهیلات بانکی به رغم ابلاغ، هنوز تخصیص نیافته، اضافه کرد: تسهیلات بانک‌ها در پنج محور شامل ایجاد و احداث پایانه‌های صادراتی صنایع‌دستی، احداث مراکز طراحی و خانه‌های ترویج صنایع‌دستی، آماده‌سازی و تجهیز ابنیه تاریخی به منظور تبدیل آن‌ها به بازارچه‌های صنایع‌دستی، توسعه مجتمع‌های کارگاهی تولیدی صنایع‌دستی برای حمایت از برند سازی محصولات صنایع‌دستی مناسب با شان ملی و بین‌المللی و برنامه حوزه‌های مدیریتی شامل ترویج، تولید و فروش صنایع‌دستی به بخش خصوصی اختصاص خواهد یافت.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه