موافقت آ.سه.آن با پیوستن ایران به این سازمان

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۴ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
موافقت آ.سه.آن با پیوستن ایران به این سازمان

توجه ایران به این منطقه در حال رشد می‌تواند منافع کشور را به دنبال داشته باشد و مانع پیشی گرفتن رقبای ایران در صحنه منطقه جنوب شرق آسیا شود. از همین رو ایران در سال ۹۲ پیشنهاد پیوستن به آ.سه.آن را ارائه کرده بود.

وزرای امور خارجه اندونزی، فیلیپین، سنگاپور، تایلند، ویتنام، برونئی، لائوس، مالزی، میانمار و کامبوج در چهل و نهمین اجلاس خود که به میزبانی لائوس در حال برگزاری است، پیوستن کشورمان به پیمان مودت و همکاری آ.سه.آن (تاک) را مورد موافقت قراردادند.

این وزرا براساس گزارش خبرگزاری رسمی ویتنام (ونا)، با درخواست شیلی، مراکش و مصر نیز برای پیوستن به 'تاک' موافقت کردند.

لایحه 'الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا' که به پیشنهاد وزارت امور خارجه به تصویب هیات وزیران رسیده بود سال ۱۳۹۲ برای طی تشریفات قانونی تقدیم مجلس شد.

در مقدمه توجیهی این لایحه آمده بود که تعامل نزدیک جمهوری اسلامی ایران با سازمان‌های منطقه‌ای می‌تواند در پیشبرد برنامه شورای توسعه و ایجاد چتر امنیتی در روابط خارجی اقتصادی مفید باشد و نظر به جایگاه فزاینده اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در مبادلات سیاسی و اقتصادی منطقه آسیا و جهان و اینکه مقدمه هرگونه همکاری با این اتحادیه مستلزم امضای پیمان مودت با این نهاد شده است، لایحه الحاق ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرق آسیا ارائه شد.

دکتر 'حسن روحانی' رییس جمهوری نیز پیش از این تاکید کرده است:

گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با کشورهای آ.سه.آن در برنامه‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

ولی الله محمدی' سفیر ایران در آ.سه.آن نیز که سال گذشته استوارنامه‌اش را تقدیم کرد، با اشاره به روابط طولانی مدت و تاریخی کشورمان با کشورهای جنوب شرق آسیا، بر تقویت روابط و همکاری با آ.سه.آن به‌ویژه در زمینه‌های اقتصادی، صنعتی، تجاری، فرهنگی، علمی و آموزشی تاکید کرد.

وی گفت که ایران اهمیت زیادی برای همکاری‌های منطقه‌ای قائل است و به دنبال گسترش همکاری بیشتر آ.سه.آن و سازمان همکاری اقتصادی اکو است.

آمار جدیدی از ارزش مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو وجود ندارد، اما نگاهی به حجم مبادلات چهار میلیارد و ۸۴۴ میلیون و ۶۳۳ هزار دلاری تجاری ایران با اعضای اتحادیه آ.سه.آن در سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد که سهم واردات ایران دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون و ۳۸۴ هزار دلار و سهم صادرات نیز دو میلیارد و ۶۴۴ میلیون و ۲۴۹ هزار دلار بوده است.

اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن که امروز به میدان جنگ اقتصادی قدرت‌های بزرگ جهانی تبدیل شده است سال ۱۹۶۷ توسط تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلپیپین تاسیس شد.

هدف از تاسیس آ.سه.آن در ابتدا مقابله با گسترش کمونیست‌ها در ویتنام و شورش‌های داخلی در مرزهای خود این کشورها بود. اعضای این اتحادیه در سال ۱۹۷۶ پس از نشست جزیره بالی در اندونزی اقتصاد را محور اصلی همکاری‌های خود قرار دادند. سپس در سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۹ برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار و کامبوج نیز به این اتحادیه پیوستند تا اهداف اقتصادی خود را به‌طور مشترک پیگیری کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه