روزشمار: ۵ مرداد؛ فتح آندلس به دست مسلمانان

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی سه شنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۵ مرداد؛ فتح آندلس به دست مسلمانان

آندلس از سوی سپاهيان اسلام به فرماندهی طارق بن زياد در سال ۹۲ قمری فتح شد و قسمت اعظم مردم اين منطقه تا سال ۹۵ قمری، دين اسلام را پذيرفتند.

آندلس سرزمينی است در جنوب غربی اروپا كه شامل كشورهای اسپانيا، پرتغال و منطقه اشغالی جبل‌الطارق در انگليس است. این شهر یکی از ۱۷ بخش خودمختار کشور اسپانیا است و پایتخت آن شهر سبیا یا سویل است.

در سال ۹۲ هجری قمری موسی بن نصیر، کارگزار «ولید بن عبدالملک» خلیفه اموی، در «افریقیه»، سپاهی به فرماندهی «طارق بن زیاد» حاکم طنجه، را مأمور فتح آندلس کرد. مسلمانان پس از فتح مغرب در اندیشه تصرف آندلس بر آمدند. این فتح پس از گشایش جبل‌الطارق و توسط طارق بن زیاد در ۲۱ شوال ۹۲ قمری صورت گرفت و تا آخرین تصرفات آن ۴ سال طول کشید.

حكومت اسلامی تا سال ۴۲۲ قمری یعنی به مدت ۷۸۱ سال، در اين منطقه ادامه يافت ولی در اين تاريخ به خاطر بی‌‏كفايتی حاكمان مسلمان و دسيسه‌‏های مسيحيان و حكومت‏‌های استعماری اروپا، اين كشور بزرگ به دست مسيحيان افتاد و ميان ۲۳ پادشاه اروپايى تقسيم و تجزيه شد. مسلمانان اين كشور از اميرالمسلمين مغرب، «يوسف بن تاشفين مرابطی»، ياری خواستند و در سال ۷۴۹ قمری در نبردی معروف به «زلاقه»، مسيحيان شكست خوردند و اين كشور به مغرب، ضميمه شد. اما پس از مدتی حكومت مرابطين نيز دچار ضعف و سستی شد و مجدداً آندلس در تصرف مسيحيان درآمد و تجزيه شد.

شهر زیبای آندلس که تمامی خانه‌های آن دیواری سفیدرنگ دارد، هم‌اکنون یکی از نقاط بکر گردشگری به حساب می‌آید.

آندلسبازمانده‌های فراوانی از معماری موری (مراکشی) در آندلس به جا مانده‌ است. زیرا این منطقه آخرین دژ مقاومت مورها پیش از بازپس‌گیری آن از سوی پادشاهان کاتولیک بود که در سال ۱۴۹۲ تکمیل شد. معروف‌ترین این آثار کاخ «الحمرا» در گرانادا، «مزکوئیتا» در کوردوبا و برج‌های «توره دل اورو» و «خیرالدا» در سویل هستند. از آثار باستانی مهم آن می‌توان به مدینةالزهرا در نزدیکی کوردوبا اشاره کرد.

آندلسسفالینه‌های زرین‌فام از ابتکارات هنر اسلامی است که در قرن سوم هجری قمری در ایران، عراق، مصر، مدینة الزهرا و اشبیلیه به وجود آمد. سفالینه‌های زرین‌فامی که با شکل‌های پرندگان و حیوانات آراسته شده، از ویژگی‌های هنر آندلسی است.

سفالینه‌هایی که در عصر بنی حمود در آندلس ساخته شده، از زیباترین سفالینه‌های زرین آندلس است. شهرهای «غرناطه» و «مالقه» مشهور به تولید ظروف، بشقاب‌ها و کاشی‌های سفالین با لعاب آبی و طلایی بودند. شهر «بلنسیه» نیز معروف به تولید ظروف استوانه‌ای بود. اوج سفال‌گری در آندلس، به عصر دولت‌های پراکنده برمی‌گردد.

آندلس

در دوران حکومت عبدالرحمن اول در سال‌های ۱۳۸ - ۱۷۲ هجری قمری، چند کارخانه کشتی‌سازی در شهرهای «طرکونه»، «قرطاجنه» و «اشبیلیه» تأسیس شد. در سال ۲۳۰ عبدالرحمن دوم دستور داد مرکزی صنعتی در شهر «اشبیلیه» تأسیس شود تا کشتی‌سازی رونق بیش‌تری بگیرد. این مرکز صنعتی موفق شد در سال‌های ۲۳۰ - ۳۵۰ هجری قمری، ۲۰۰ کشتی بزرگ بسازد. عبدالرحمن سوم نیز دستور داد در شهر «طرطوش»، مرکزی صنعتی برای ساخت و تعمیر کشتی احداث شود.

دکتر «مارتینز مونتابث»، مستشرق اسپانیایی، می‌نویسد:

اگر حاکمیت ۸ قرنِ اسلامی بر اسپانیا نبود، هرگز این کشور وارد صحنه تاریخ تمدن نمی‌شد. در این دوران، تمامی کشورهای اروپایی جز اسپانیای مسلمان، اسیر نادانی و عقب‌ماندگی بودند.

در همین روز:

  • مرگ «محمدرضا پهلوی» پادشاه خائن ايران در قاهره (۱۳۵۹ شمسی)
  • آغاز عمليات غرورآفرين «مرصاد» در منطقه اسلام‌‏آباد غرب (۱۳۶۷ شمسی)
  • تولد «هوشنگ پزشک‌نيا»، نقاش معاصر ايرانی (۱۲۹۶ شمسی)
  • ساختمان جديد اداره پست در خيابان سپه افتتاح شد. (۱۳۱۳ شمسی)
  • وفات «ابن حبّان» فقيه، مورخ و محدث (۳۵۴ قمری)
  • روز ملی و استقلال كشور آفريقایی «ليبريا» (۱۸۴۷ میلادی)
  • تولد «جورج برنارد شاو» نويسنده مشهور ايرلندی (۱۸۵۶ میلادی)
  • کشف عنصر پرقدرت رادیوم توسط «پیر و ماری کوری» دانشمندان لهستانی (۱۸۹۸ میلادی)
  • گسسته شدن مناسبات دیپلماتیک ایران و مصر (۱۹۶۰ میلادی)
  • روز ملی و استقلال كشور «مالديو» از استعمار انگلستان (۱۹۶۵ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه