استفاده از بنر بجای مرمت خانه قاجاری در میدان بهارستان

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
استفاده از بنر بجای مرمت خانه قاجاری در میدان بهارستان

در ضلع شمال غربی میدان بهارستان یک بنای قاجاری وجود دارد و مالک آن نیز بانک مرکزی است، که به دلیل عدم همکاری آنها با سازمان زیباسازی شهرداری تهران کار مرمت این بنا انجام نشده و این سازمان اقدام به نصب بنری روی دیوارهای این خانه قدیمی کرده تا از زشتی نمای آن جلوگیری کند.

به دنبال اجرایی شدن طرح «بهسازی و احیأ جداره‌های میدان بهارستان»، یکی از چند بنای باارزش این میدان تاریخی، بنای امجدالسلطنه در ابتدای ضلع شمال غربی میدان بهارستان و نبش خیابان صفی‌علیشاه با قدمت بیش از ۱۱۰ سال است که مسئول پروژه ساماندهی و احیای میدان، در طول هشت ماه گذشته رایزنی‌های زیادی برای به دست آوردن رضایت مالک بنا انجام داد و بخش‌های کمی از جداره و نمای این بنای تاریخی را سر و سامان داد، اما ناگهان مالک این بنا (بانک مرکزی) با تغییر عقیده علاوه بر بالا بردن دیوارهای این بنا بیش از اندازه قبلی، قفلی آهنین به در زد تا هیچ راهی برای باز کردن آن نماند و هیچ جوابی به شش نامه سازمان زیباسازی به‌عنوان مسئول این پروژه داده نشد.

پس از نزدیک شدن میدان تاریخیِ بهارستان به‌روزهای پایانی‌ ساماندهی‌اش، مسئول پروژه تصمیم گرفت با نصب بنری که خانه «امجدالسلطنه» یا همان خانه «پلاک ۲۴» را پس از بهسازی جداره و نما نشان می‌داد، چهره‌ی نازیبای میدان بهارستان در این بخش را نیز بپوشاند که روز پنج‌شنبه - ۳۱ تیر - این اقدام را انجام داد و با توضیحی کوتاه روی بنر، علت ساماندهی نیافتن این بنای تاریخی را اعلام کرد.

توضیح کوتاه بود:

«با نبودِ همکاری مدیران بانک مرکزی، بهسازی این بنای با ارزش میسر نشد.»

اما این بنر تا پایان همان شب بیشتر دوام نیاورد و توسط برخی افراد به‌طور کامل از دیواره حذف شد، البته مسئولان بهسازی این پروژه تصمیم دارند برای زیباسازی جداره‌های تاریخی میدان بهارستان، بار دیگر تصویر بنا پس از بهسازی را در جای خود نصب کنند.

سید محسن هاشمی، مدیر پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان پیش از این درباره‌ی دیوارهای این خانه تاریخی اظهار کرده بود:

دیوارهای این بنا متعلق به پهلوی دوم بوده و ستون‌هایش فقط از قاجار باقی‌مانده‌اند، بنابراین بر اساس طرح بازسازی نما و منظر میدان، با تخریب دیوارهای الحاقی، به‌جای‌ آن‌ها نرده نصب می‌شود و جداره‌ها مرمت و باز زنده سازی می‌شوند. همچنین بر اساس طرح بهسازی و ساماندهی میدان، این بنا که مالکیت آن در اختیار بانک مرکزی است و در اسناد و تصاویر سال ۱۲۶۴ نیز وجود داشته، در طرح قرار دارد و در حال حاضر استحکام‌بخشی جداره‌های بیرونی آن در دستور کار است.

او در آن زمان، درباره‌ی وضعیت این بنا بر اساس اظهارنظرهای کارشناسان متخصص میراث فرهنگی بیان کرده بود که این خانه از نقطه‌ی زرد عبور کرده و باید نسبت به رسیدن وضعیت این بنای تاریخی به نقطه‌ی قرمز هشدار داد.

وی حداکثر اقدامی که سازمان زیباسازی برای این بنا می‌تواند انجام دهد را برگرداندن دیواره‌های این بنا به حالت گذشته و مرمت پوسته‌ی بنا دانسته و تاکید  کرده بود که ‌ در کنار این اقدام اگر مالک بنا مرمت داخلی ساختمان که نیازمندی‌های مهم آن و برای حفظ میراث معماری بناست را برعهده بگیرد،‌ می‌توان این بنای ارزشمند را از خطر تخریب صددرصدی نجات داد.

و حالا باوجود مطرح شدن این هشدارها و حتی کشف بخشی از پنجره‌های قدیمی این خانه زیر دیوارهای الحاقی آن، بنا دریکی از دوره‌های مرمت اضطراری این بنای تاریخی و احتمال به دست آوردن اطلاعات بیشتری از بنا، ناگهان بلوک‌های سیمانی تا آخرین نقطه‌ی دید نمای خانه را پوشاند و حتی پنجره‌ی جدیدی که در داخل این بنا کشف شده بود بار دیگر حذف شد.

در این شرایط به نظر می‌رسد حتی اگر خانه تخریب شود هم دیگر کسی متوجه نمی‌شود و از سوی دیگر اگر اجازه مرمت و ساماندهی این خانه را از دست بدهند، اصالت واقعی بهارستان را می‌گیرند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه