با آلوده ترین شهر های ایالات متحده آمریکا آشنا شوید

امیرعلی محمودی | یکشنبه, ۳ مرداد ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

طبق گفته‌ی سازمان بهداشت جهانی، شهرهای جنوبی ایالت کالیفرنیای آمریکا، به‌ لحاظ رده‌بندی آلودگی هوا از جایگاه چندان مناسبی برخوردار نیستند. در ادامه با کجارو همراه باشید.

این روزها با وجود رشد سریع اقتصادی و گسترش جمعیت، شاید دانستن این موضوع عجیب نباشد که جنوب‌غرب آمریکا و بخش‌های جنوبی کالیفرنیا، چند مورد از آلوده‌ترین شهرهای ایالات متحده را در دل خود جای داده‌اند.

عوامل طبیعی مانند جریان‌های بادی و توپوگرافی (نقشه‌برداری عوارض زمین) از جمله دلایل اصلی آلودگی هوا در این مناطق هستند؛ از قضا بیشتر این شهرها صنعتی هستند که کارخانه‌هایشان همواره با بیرون دادن دودهای مختلف، در حال آلوده کردن هوا هستد. آلودگی هوا مدت‌هاست گریبان‌گیر بسیاری از این نواحی‌ است، اما با این‌ حال، هنوز هم امیدهایی برای افزایش نظارت و سامان‌دهی در راستای مبارزه با این هوای پر دود وجود دارد.

۱۰. لاس کروسس، ایالت نیو مکزیکو (Las Cruces, New Mexico)

آلوده ترین شهرهای آمریکا

شهر لاس کروسس در نیو مکزیکو، خانه‌ی جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر است. کیفیت نامطلوب هوا در شهرهای جنوب‌غرب آمریکا عمدتا به‌ علت غلظت بالای گاز اوزون در این نواحی است. گاز اوزون زمانی تشکیل می‌شود که دی‌اکسید کربن، هیدروژن و اکسید نیتروژن با همدیگر در هوای گرم، ترکیب می‌شوند. دلیل اصلی مشکل آلودگی هوا در لاس کروسس عواملی مانند دود خارج‌ شده از اگزوز اتومبیل‌ها و نیز آلودگی‌های حاصل از ماشین‌آلات صنعتی است. میزان بالای گاز اوزون در سطح شهر، یکی از عوامل اصلی مشکلات تنفسی مردم در لاس کروسس است. اخیرا شهردار لاس کروسس، کن میاگیشیما، به‌همراه چندین تن از سیاستمداران گرد هم آمدند تا از «آژانس حفظ محیط زیست ایالات متحده آمریکا» بخواهند سیاست‌ها و راهکارهایی برای رفع آلودگی‌های ناشی از کارخانه‌های صنعتی بیاندیشند.

۹. شریو پورت، ایالت لوئیزیانا (Shreveport, Louisiana)

شرایو تون

شهر جنوبی شریو پورت توسط شرکت شریو تون (Shreve Town Company) در سال ۱۸۳۶ بنیان‌گذاری شد. این شهر بندری در ارتفاع پایینی واقع شده و مشرف به «رودخانه سرخ» نیز هست که مدت‌هاست کانون نقل و انتقالات زمینی و دریایی بوده است. ساکنان شریو پورت به‌ علت موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مرطوب این شهر همواره در خطر بروز پدیده‌های طبیعی مثل سیل، طوفان، گردباد و نیز مشکلات ساخت دست بشر همچون آلودگی هستند. مشکلاتی مانند وضعیت کیفی هوا، مدیریت فاضلاب و بازیافت همگی توسط «اداره کیفیت محیط زیست لوئیزیانا» سامان‌دهی می‌شود. یکی از وظایف این سازمان، نظارت همه‌جانبه بر وضعیت هوا است که طی آن باید بر میزان گاز اوزون، دی‌اکسید سولفور، دی‌اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن، کنترل داشته باشد؛ این اطلاعات در قیاس با دیگر شهرهای کل ایالت بررسی می‌شوند. با وجود این برنامه، شهروندان شریو پورت، دسترسی روزانه به گزارشات وضعیت کیفی هوا دارند.

۸. فونیکس، ایالت آریزونا (Phoenix, Arizona)

آلوده ترین شهرهای آمریکا

فونیکس مرکز ایالت آریزونا و خانه‌ی جمعیتی در حدود یک و نیم میلیون نفر است. این شهر با آب و هوای نیمه‌حاره‌ای، گرمایی بیش از حد معمول را متحمل می‌شود. کلان‌شهر فونیکس که ملقب به «دره‌ی خورشید» نیز هست، مشکلات زیادی را در رابطه با آلودگی هوا تجربه می‌کند. آلودگی در این منطقه عمدتا به‌علت میزان بالای ذراتی همچون گرد و غبار، دوده و افشانه‌های مختلف در هوای شهر می‌باشد. «مرکز کیفی هوای سازمان محیط زیست آریزونا» در قبال مسائلی مانند جمع‌آوری اطلاعات، پیش‌بینی آب و هوا، انجام تحقیقات، رسیدگی به شکایات، صدور جواز و معاینه فنی روزانه‌ی خودروها مسئول است.

۷. مادرا، ایالت کالیفرنیا (Madera, California)

آلوده ترین شهرهای آمریکا

مادرا ملقب به «قلب کالیفرنیا» است که در ابتدا به‌ خاطر صنعت چوب‌بری‌اش معروف بود؛ همچنین این شهر نامش را از کلمه‌ی اسپانیایی چوب (مادرا)، به ارث برده است. این شهر علاوه‌ بر مشکلات زیست‌محیطی مانند خشکی و کمبود باران از میزان بالای آلودگی هوا نیز رنج می‌برد. کیفیت نامطلوب هوای مادرا از شرایط آب و هوایی گرم و خشک و عوامل طبیعی نشات می‌گیرد. از جمله‌ی این عوامل طبیعی که هوا را آلوده می‌کنند، می‌توان به آتش‌سوزی‌های جنگل و نیز طوفان‌های گرد و غبار اشاره کرد. کسانی که در شرایط بد هوایی و در مناطقی مانند مادرا زندگی می‌کنند، در معرض خطراتی همچون بیماری‌های تنفسی، آسم، سرطان، نارسایی‌های مادرزادی و نیز مسمومیت طولانی‌ مدت اعضای بدن مثل کبد، پوست، ریه، مغز، کلیه و آلت تناسلی هستند.

۶. هیلو، هاوایی (Hilo, Hawaii)

آلوده ترین شهرهای آمریکا

هیلو شهری‌ است که در جزایر هاوایی واقع شده و دارای مساحتی به وسعت ۱۵۰ کیلومتر مربع است. طبق سازمان آمار آمریکا، هیلو شهری با جمعیت متمرکز تلقی می‌شود. به لحاظ جغرافیایی، این شهر شبیه به یک دودکش است که بین دو کوه آتشفشانی قرار گرفته است. یکی از این آتشفشان‌ها، «موانا لو» بوده که هنوز هم فعال است و دیگری «موانا کی» است که خاموش است. صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین منابع درآمد این شهر به‌شمار می‌رود و در میان جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به «مرکز فضانوردی ایمیلوا هاوایی»، «مرکز اکتشافی موکوپاپا»، «موزه‌ی گردشگری اقیانوس آرام» و «باغ‌وحش جنگلی پاناایوا» اشاره کرد. هیلو دارای آب و هوای حاره‌ای است و همینطور کیفیت نامطلوب هوای شهر عمدتا به‌ علت تاثیرپذیری از فعالیت‌های آتشفشان «موانا لو» بوده که دائما در حال ایجاد دودهای آتشفشانی است.

۵. فیلادلفیا، ایالت پنسیلوانیا (Philadelphia, Pennsylvania)

فیلادلفیا

فیلادلفیا با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر، بزرگ‌ترین شهر در ایالت پنسیلوانیا و شمال‌شرق آمریکاست. این شهر، دارای پیشینه‌ای تاریخی است که مکان‌هایی مانند «ناقوس آزادی» و «تالار استقلال» را در دل خود جای داده است. در سال‌های اخیر، فیلادلفیا به خاطر کیفیت نامطلوب هوا و نیز میزان بالای آلودگی ناشی از ذرات معلق و دود، زبانزد خاص و عام شده است. به‌ علت وجود چنین هوای آلوده‌ای، ساکنان این شهر، از انواع ناراحتی‌های ریوی رنج می‌برند که خود رفته‌رفته به بیماری‌های پیچیده‌تری منجر خواهد شد. دچاری به بیماری‌هایی مثل برونشیت، آسم و آمفیرم (نفخ) برای کسانی که در فیلادلفیا یا شهرهایی از این دست که دارای میزان آلودگی بالا هستند، زندگی می‌کنند، تبدیل به امری رایج و معمول شده است.

۴. فربنکس، ایالت آلاسکا (Fairbanks, Alaska)

آلوده ترین شهرهای آمریکا

شهر فربنکس در مرکز ایالت آلاسکا را با لقب «شهری با قلب طلایی» می‌شناسند. این شهر دارای آب و هوای شمالگانی بوده و نیز پایین‌تر از مدار قطب شمال و در جنوب مرز رویش درخت واقع شده است. علت اصلی آلودگی در این شهر، کوره‌های سوزاندن چوب است که مقدار زیادی دی‌اکسید کربن در محیط اطراف پخش می‌کند. از آنجایی که چوب ارزان‌تر از نفت و گاز است، تبدیل به منبع انرژی محبوبی در این شهر شده است. سازمان‌هایی مثل «هوای پاک فربنکس» به‌منظور مبارزه با آلودگی هوای شهر تشکیل شده‌اند که ساکنان را از خطرات آلودگی هوا و وضعیت موجود آگاه کرده و آن‌ها را با دیگر منابع انرژی آشنا می‌کنند که می‌توانند جایگزین مناسبی برای چوب باشند.

۳. لس آنجلس، ایالت کالیفرنیا (Los Angeles, California)

آلوده ترین شهرهای آمریکا

شهر پر هیاهوی لس‌آنجلس برای چیزهای زیادی معروف است که مهم‌ترینش مرکزی برای صعنت سرگرمی آمریکاست. «شهر فرشتگان» با جمعیتی بیش از ۱۳ میلیون نفر در مرکزی‌ترین نقاطش، دومین شهر پر جمعیت ایالات متحده و سومین شهر پر جمعیت آمریکای شمالی محسوب می‌شود. متاسفانه، لس‌آنجلس به‌علت آلودگی بالای هوا، هم از نظر میزان گاز اوزون و هم غلظت بالای ذرات معلق در زمره‌ی آلوده‌ترین شهرها نیز هست. طبق نوشته‌ی «USA Today» ساکنان لس‌آنجلس، سالیانه ۷/۱۱۷ روز را در معرض لایه‌ی اوزون قرار دارند. علاوه‌ بر این، آلودگی‌های دیگری هم ناشی از دود اتومبیل‌ها در تراکم ترافیکیِ لس‌آنجلس و پسماندهای ماشین‌آلات و کارخانه‌های نفتی، گازی و الکتریکی شهر نیز حاصل می‌شود.

۲. سن برناردینو، ایالت کالیفرنیا (San Bernardino, California)

سن برنادیو

سن برناردینو، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایالت کالیفرنیا، مساحتی به وسعت ۱۵۲ کیلومتر مربع در «سن برناردینو ولی» را اشغال کرده است. این شهر نام خود را از کشیش و مُبلغ مذهبی ایتالیایی به‌ نام «سنت برناردینو سینا» گرفته است. مانند دیگر نقاط جنوب کالیفرنیا، سن برناردینو نیز از آلودگی هوا و میزان بالای اوزون رنج می‌برد. در پی گزارشی که از سوی سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، مشخص شد، بیش از ۷۰درصد ساکنان این شهر مقیم مناطقی هستند که از وضعیت آب و هوایی نامطلوبی برخوردار است. در سن برناردینو، عوامل انسانی مانند ترافیک و آلودگی‌های صنعتی با عوامل طبیعی از جمله دمای بالا، آتش‌سوزی‌های بزرگ و شرایط جوی خشک، دست به دست هم داده‌اند تا هوا را کثیف‌تر و وضعیت تنفس را دشوار سازند.

۱. فرزنو، ایالت کالیفرنیا (Fresno, California)

آلوده ترین شهرهای آمریکا

فرزنو در مرکز ایالت کالیفرنیا و در «سن هواکین ولی» واقع شده که جمعیتی در حدود نیم میلیون نفر دارد. ترافیک و آلودگی ناشی از فعالیت کارخانه‌های صنعتی، تنها دو مورد از چندین عامل آلودگی هوا در این شهر است. شهروندانی که در این منطقه زندگی می‌کنند، از بیماری‌هایی مانند آسم و برونشیت مزمن رنج می‌برند. از آنجایی که فرزنو دارای صعنت کشاورزی غنی است، محیط اطراف این شهر نیز به‌ علت تخلیه سموم شیمیایی و مواد مشابه آلوده شده است. فرزنو با داشتن جمعیتی آفریقایی-آمریکایی، لاتین و کامبوجی معروف به شهری چند ملیتی‌ است.

مطالب مرتبط:

منبع worldatlas

دیدگاه