برترین مقالات ایران کجارو در سالی که گذشت

زهره زرشکیان
زهره زرشکیان شنبه، ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۵
برترین مقالات ایران کجارو در سالی که گذشت

در یک سال گذشته در وب‌سایت کجارو مقالات مختلفی از ایران منتشر شد. در این مقاله برترین‌های این بخش را به شما معرفی می‌کنیم.

در مقالات ایرانگردی به معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نقاط مختلف کشور پرداختیم. راهنمای سفر نوروزی برای استان‌های کشور نوشتیم و با بخش کوچکی از هنر و صنایع دستی ایران آشنا شدیم. در ادامه می‌توانید برترین‌های بخش ایران را بخوانید.

روستای هرانده و غار بونیک

آخر هفته کجا بریم؟! آخر هر هفته فرصت ارزشمندی است برای دور شدن از فضای پر دود و دم شهری و جان گرفتن از طبیعتی که تمام شگفتی‌اش را مقابل دیدگان ما قرار می‌دهد.

روستای هرانده و غار بورنیک

روستای هرانده که در ۱۵ کیلومتری جنوب‌ غرب فیروزکوه جای گرفته، دهکده‌ای است سرسبز و بکر که در دره‌ای به همین نام واقع شده و رودخانه‌ی پر آب نمرود از آن می‌گذرد. این منطقه با نهرها و رودهای پر آب، با درختان بلند تبریزی و کوچه باغ‌های باصفا وچشماندازهای دیدنی از دشت و کوه‌های اطرف، دارای جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری بسیاری است و با توجه به فاصله‌ی کمی که با تهران دارد یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای گردشگران و طبیعت گردان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: آخر هفته کجا بریم؟ از روستای هرانده و غاربونیک تا ارفع ده و دشت آزو

آش نخورده و دهن سوخته به چه معنی است؟

معنی ضرب المثل های فراسی

این ضرب‌المثل جزو پرکاربردترین جملاتی است که در بین مردم ایران رواج دارد و محققان در مورد چگونگی به‌وجود آمدنش تحقیقاتی انجام داده و به این نتیجه رسیده‌اند که در گذشته های بسیار دور، در یکی از شهرهای ایران بازاری وجود داشته است. در یکی از این حجره‌ها که به پارچه‌فروشی شهرت داشته است، جوانی به‌عنوان شاگرد کمک‌دست فروشنده کار می‌کرد که بسیار خوش برخورد، منظم و خجالتی بوده است.

ادامه‌ی توضیحات در مورد این ضرب‌المثل را بخوانید: معنی ضرب المثل فارسی: آش نخورده و دهن سوخته

شهرک سینمایی غزالی

شهرک سینمایی غزالی

شهرک سینمایی غزالی نام شهرکی کوچک و محوطه‌ای است که در آن سازه‌های متنوع شهری اعم از خیابان‌ها و ساختمان‌هایی ساخته شده که آن‌ها را در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی دیده‌ایم. امروزه با دیدن سریال‌هایی که نمایش دهنده‌ی تهران دهه‌ی بیست تا چهل هستند، این فضا برای ما جذاب‌تر است.

این شهرک که در بزرگراه شهید لشگری، (کیلومتر ۱۵ خیابان ۵۵ ام) رو‌به‌روی شرکت سایپا جای گرفته است، در سال ۱۳۵۸ توسط کارگردان فقید ایرانی، علی حاتمی ساخته شد.

سردترین زمستان ایران

زمستان سخت در ایران

زمین‌های پوشیده از برف، رودخانه‌ها و دریاچه‌های یخ زده و در نتیجه مرگ انسان‌ها و جانداران ... شاید بیشتر مردم چنین تصاویری را در فیلم‌ها مشاهده کرده‌اند که در آن‌ها حیات روی کره‌زمین در اثر سرمای شدید در معرض خطر قرار گرفته است؛ آیا می‌دانستید که سال‌ها قبل و در عالم واقعیت اتفاق مشابهی در ایران به وقوع پیوسته است؟

در تاریخ سوم ماه فوریه سال ۱۹۷۲،  بوران و کولاک شدیدی در ایران رخ داد و ۴۰۰۰ نفر جان خود را در اثر این حادثه طبیعی از دست دادند. این رویداد، به‌عنوان سخت‌ترین و مصیبت بارترین بوران در تاریخ بشر ثبت شده است.

جزئیات این زمستان سخت را در این مقاله بخوانید: زمستانی که در ایران جان ۴۰۰۰ نفر را گرفت!

نقش ایرانیان در حفر کانال سوئز

نقش ایرانیان در حفر کانال سوئز

امروزه کمتر کسی در جهان پیدا می‌شود که نام کانال سوئز را نشنیده باشد، اما به پیشینه این کانال باستانی که بنگریم، چون بسیاری دیگر از آبادانی‌های عصر باستان، نام ایرانیان خودنمایی می‌کند. فرمان ساخت کانال سوئز را، پانصد سال پیش از میلاد مسیح، داریوش شاه صادر کرد.

داریوش بزرگ با توجه به اهمیت راه‌های دریایی، به‌ویژه راه دریایی بین ایران و مصر، در اواخر قرن ششم پیش از میلاد دستور ایجاد کانالی بین دریای سرخ و دریای مدیترانه را از راه نیل داد تا کشتی‌های ایرانی به‌راحتی بتوانند از آن آبراه عبور کرده و در نتیجه راه بسیار کوتاهی بین ایران و مصر از طریق دریا ایجاد شود. البته لازم به ذکر است که ترعه‌ای (کانال) که داریوش حفر کرد با کانال کنونی که در سال ۱۸۶۹ میلادی توسط مون فردیناند اوسپس حفر شد کمی اختلاف دارد، زیرا ترعه‌ی کنونی از پورت سعید شروع و به خلیج سوئز منتهی می‌شود، در حالی که ترعه‌ی داریوش کبیر قدری بالاتر از بوباستیس شروع شده و در نهایت در نزدیکی سوئز به دریای سرخ ملحق می‌شد.

بیشتر بخوانید: فرمان داریوش شاه و نقش ایرانیان در حفر کانال سوئز

حاکمیت ایران باستان بر جزایر سه گانه

مالکیت ایران بر جزایر سه گانه

گزارش‌های تاریخی یونانیان و رومی‌ها و سفرنامه‌های آن دوران بر فارسی بودن ساکنان تمام سواحل و جزایر خلیج فارس دلالت دارند. اسناد و سنگ‌نبشته‌های هخامنشی که در جزیره خارک کشف شد، نمونه‌ای از این موارد است. کتیبه خط میخی خارک با اندازه ۲۰ در ۳۰ سانتی‌متر روی سنگ مرجانی بومی جزیره نوشته‌ شده و تاجی که بر آن حک شده نشانگر حاکمیت و حضور موثر امپراتوری پارس در جزایر است. این کتیبه بی‌نظیر در سال ۱۳۸۶ هنگام ساخت جاده‌ای در جزیره خارک به‌طور تصادفی پیدا شد.

بیشتر بخوانید: خلیج فارس را بهتر بشناسیم؛ تاریخ مالکیت ایران بر جزایر سه گانه

پارک ملی بمبو

پارک ملی بمبو

پارک ملی بمو سومین پارک ملی حفاظت شده بعد از پارک گلستان و ارومیه است ولی با این حال بسیار کمتر از دیگر پارک‌های ملی ایران شناخته شده است.

پارک ملی بمو در شمال استان فارس و در شمال‌شرقی شهر شيراز قرار درد و به وسيله جاده شيراز- اصفهان به دو بخش شرقی و غربی تقسيم می‌شود. فاصله آن تا شهر شيراز حدود ۳۰ کيلومتر است.

بیشتر بخوانید: پارک ملی بمو ؛ دنیای ناشناخته حیات وحش ایران

شورای اسلامی شهر و روستا

شورای شهر

شورای اسلامی شهر، روستا شوراهایی هستند که در شهرها و روستاها ایران به‌طور جداگانه با رای مردم همان حوزه انتخاب می‌شوند. شورای هر استان از نمایندگان منتخب شوراهای شهرستان‌های تابعه هر استان تشکیل می‌شود.

عمر قانونی هر دوره شوراها ۴ سال است. ولی در پی تصویب قانونی در مجلس مصوب شد که انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری ادغام شود.انتخابات گذشته در سال ۱۳۸۵ برگزار شد و عمر شوراهای سوم ۷ سال به درازا کشید.

بیشتر بخوانید: شورای اسلامی شهر و روستا چیست؟

اتوبوسرانی تهران از گذشته تا امروز

tehran-classic-busses

از زمانی که اولین اتوبوس ایران در شهر رشت و توسط یک تاجر بلژیکی به کار گرفته شد و سپس این اتوبوس به تهران برای حمل و تقل گروهی مردم استفاده شد، از آن زمان که کرایه این اتوبوس ۳ شاهی بود تا به امروز که تهران یکی از مدرن‌ترین و گسترده‌ترین سیستم‌های حمل و نقل شهری دنیا را دارد، ناوگان اتوبوسرانی تهران شاهد تحولات زیادی بوده است.

سیر تحولات و پیشرفت ناوگان حمل و نقل اتوبوسی تهران از گذشته تا به امروز را در این مقاله بخوانید: اتوبوسرانی تهران از گذشته تا امروز

روستای ایستا

روستای ایستا طالقان

روستای ایستا یا توقف در حومه طالقان، یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران است. آن‌ها اجازه ورود بانوان به روستای خود را نمی‌دهند و از استفاده از هرگونه از وسایل مدرن پرهیز می‌کنند. سفر به روستای ایستا در حومه طالقان به شما امکان می‌دهد پیش از اختراع ماشین زمان، به روستایی با سبک زندگی سال‌ها قبل باز شد. چنان که بر می‌آید ماجرا از زمان مشروطه آغاز شده، هنگامی که میرزا صادق مجتهد تبریزی از فقهای زمانه، در هر دو حیطه نظر و عمل، بر طرد مطلق اندیشه تجدد و دستاوردهایش تاکید می‌کرد و تا پایان عمر بر عدم جواز استفاده از ابزار تکنولوژیک و امور جدید و مدرن فتوا می‌داد

مردمان این روستا، چون تابلو نقاشی زندگی و آداب و رسوم گذشته را در عصر ارتباطات یدک می‌کشند. نه تنها شب‌ها پای تلویزیون نمی‌نشینند که به شب نشینی هم اعتقادی ندارند. عروسی و عزا ندارند و مراسمی چون جشن تولد، سالگرد ازدواج و... برای آنان معنا و مفهومی ندارد. تا حدودی مهمان‌نواز هستند به شرطی که احدی از زنان قصد ورود به روستای آنان را نداشته باشد. همانطور که تا کنون کسی از دنیای بیرون زنان آنان را ندیده است.

یخدان مویدی

یخدان مویدی

یخدان مویدی از آثار تاریخی شهر کرمان است. این بنا درخیابان ابوحامد واقع شده و در تاریخ ۲ آبان ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۳۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. مویدی نام محله‌ای در شهر كرمان است و شامل بخشی از زمین‌ها و قنات قدیمی واقع در محدوده‌ی میدان تختی و خیابان‌های خورشید و ابوحامد است. یخدان مویدی نیز در ابتدای خیابان شهید كامیاب در همین منطقه از شهر كرمان قراردارد و اكنون یكی از جاذبه‌های گردشگری است كه در كرمان مورد بازدید جهانگردان قرار می‌گیرد. شاید صاحب این یخدان فردی به نام مویدالدین ریحان یكی از كارگزاران حكومت كرمان بوده باشد. این بنا در اواخر دوره صفویه بنا شده و نام «مویدی» از آن نظر است که قنات مشهور به قنات مویدی آب آن را تأمین می‌کرده است.

بیشتر بخوانید: یخدان موئدی بزرگترین یخچال خشتی ایران و جهان

با ایران شناسان: علیرضا شاپور شهبازی

علیرضا شاهپور شهبازی

علیرضا شاپور شهبازی در سوم شهریور سال ۱۳۲۱ خورشیدی، در شیراز، شهری که به آن عشق می‌ورزید، به دنیا آمد. او که فرزند هفتم خانواده بود، در همان دوران کودکی مادرش ملیحه را از دست داد. پدرش حاجی ابراهیم شهبازی، از زمین‌داران و باغ‌داران معروف شیراز بود که طبعی شاعرانه داشت. اشعار حافظ، سعدی و شاهنامه را از زبان پدرش فرا گرفت. چنان به شاهنامه علاقه‌مند بود که با خط کودکانه از روی نسخه شاهنامه رونویسی کرد تا در صورت از بین رفتن نسخه اصلی نمونه‌ای برای خود داشته باشد. شاپور نخست شاهنامه را نزد عمویش خواند و چنانکه در دیباچه کتاب «درباره فردوسی» هم می‌گوید در فاصله سنی ۱۳ تا ۱۹ سالگی سراسر شاهنامه را دوبار نزد پدرش به پایان رسانده بود

بیشتر بخوانید: با ایران شناسان: علیرضا شاپور شهبازی

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

آرامگاه شاه نعمت الله ولی

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی شامل مجموعه‌ای از ابنیه‌ی تاریخی است که هرکدام با توجه به پیشینه‌ی تاریخی خود بخشی از سبک معماری ایرانی اسلامی را معرفی می‌کنند. ابنیه‌ای که متعلق به دوره‌های تاریخی متفاوت هستند؛ از دوران پس از تیموریان گرفته تا دوران قاجار که بیشترین توسعه‌ی بقعه مربوط به آن دوره است.

بیشتر بخوانید: آرامگاه شاه نعمت الله ولی، نگین آبی ماهان

پارک ملی کرخه

پارک ملی کرخه

پارک ملی کرخه در ۵ کیلومتری غرب جاده ترانزیتی اهواز – شوش قرار گرفته است. این منطقه در سمت شمال از روستای سرخه شیخ عزیز شروع شده و در امتداد جنوبی رودخانه کرخه ضمن در برگرفتن جنگل‌های دو طرف رودخانه ادامه می‌یابد.

منطقه حفاظت‌شده کرخه با طول ۱۸۰ کیلومتر از سرخه شیخ عزیز در شمال غربی شوش شروع و در امتداد رودخانه کرخه به طرف جنوب امتداد دارد و سپس با عبور از غرب شهر شوش تا روستای الحائی پیش رفته و به‌سمت غرب تغییر مسیر داده و تا روستای حلافدو کشیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:‌ پارک ملی کرخه؛ مامن گوزن زرد ایرانی

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه