عکس های تامل برانگیز، ۵ سال پس از بحران اتمی فوکوشیمای ژاپن

سعیده خلیلی‌صفا | چهار شنبه, ۱۶ تیر ۹۵ ساعت ۰۷:۰۰

با وجود اینکه در حدود ۵ سال از چهارمین زلزله بزرگ شمال ژاپن سپری شده است، ولی همچنان ۸۰،۰۰۰ نفر از اهالی منطقه اجازه بازگشت به خانه و کاشانه خود را ندارند؛ زیرا محل زندگی آن‌ها در حومه نیروگاه اتمی فوکوشیما قرار داشت که به دلیل نگرانی از وجود تشعشات اتمی فعالیت آن تاکنون در حالت تعلیق قرار دارد. 

دو عکاس به نام‌های کارلوس آیستا (Carlos Ayesta) و گویلام برسون (Guillaume Bression) تصاویری را از برخی آوارگان زلزله فوکوشیما به هنگام بازدید از محل کار و زندگی خود به نمایش گذاشته‌اند. آنها در مقدمه پروژه عکاسی خود چنین عنوان کرده‌اند که:

به هنگام عکاسی همواره به سوژه‌های خود تاکید می‌کردیم تا در برابر دوربین رفتاری کاملا عادی داشته باشند، طوری که اتفاقی نیفتاده و زندگی در حالت معمولی در جریان است.

اگرچه ممکن است که چنین ایده‌ای در پس این عکس‌های سوررئال تصنعی به نظر برسد، ولی حقیقت حادثه تاریخی بحران اتمی به آن‌ها صورت واقعیت بخشیده است.

فوکوشیما

زلزله مهیب ژاپن در تاریخ ۱۱ ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی، به قدرت ۹ ریشتر رخ داد و مدت ۶ ثانیه به طول انجامید.

فوکوشیما

در اثر وقوع زمین لرزه و نیز سونامی قریب به ۱۵،۸۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و بیش از ۲،۵۰۰ نفر نیز مفقود شدند؛ متاسفانه هیچ اثری از اجساد این افراد تاکنون به دست نیامده است. 

فوکوشیما

البته زمین لرزه بخش نخست ماجرا بود. در استان ساحلی فوکوشیما قدرت زمین لرزه باعث ایجاد سونامی مهیبی شد.

فوکوشیما

هر یک از این امواج عظیم به هنگام برخورد با سواحل ژاپن دارای ارتفاعی به طول دست کم ۶ متر بود. در اثر برخورد این امواج شهر به کلی ویران و مشکل اصلی شروع شد.

فوکوشیما

استان فوکوشیما مقر نیروگاه هسته ای شماره یک فوکوشیما بود که با نام فوکوشیما دای‌ایچی نیز شناخته می‌شود. سونامی ناشی از زلزله باعث تخریب راکتور و آسیب جدی به سیستم خنک کننده اضطراری شد.

پس از توقف کامل سیستم خنک کننده راکتور، انفجارهای متعددی در اثر گاز هیدروژن و در نتیجه نشت مواد رادیواکتیو شد. اگرچه کسی در اثر این حادثه کشته نشد،ولی طبق اعلام مقام‌های رسمی احتمال مرگ و میر حدود ۱۰،۰۰۰ نفر بوسیله سرطان ناشی از اثر این تشعشعات در آینده نزدیک وجود دارد.

فوکوشیما

در این تصاویر نیز دو عکاس به همراه گروهی از اهالی وارد مناطق امن و پاکسازی شده در ناحیه بحران شده‌اند.

فوکوشیما

تلاش عکاس‌ها بر این بوده تا شات‌هایی ناگهانی را از اهالی به هنگام بازگشت به موطن خود پس از بحران اتمی ثبت کنند. چنان که در عکس‌ها نیز مشهود است بیشتر بخش‌های شهر در اثر آب و هوا و نیز آلودگی‌های ناشی از حیوانات جونده از بین رفته‌اند.

فوکوشیما

آیستا و برسون در عکاس های خود تلاش کرده‌اند تا علاوه بر نمایش ابعاد وخیم حادثه، آثار سوء و ترسناک آن را نیز به خوبی نشان دهند.

فوکوشیما

در واقع این عکس‌ها گواهی برای همه‌ جهانیان دال بر اثرهای ترسناک و مخرب فاجعه‌ اتمی است.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه