تور مجازی: تخته سنگ‌ های مواراکی

سارا کرایی | پنجشنبه, ۳۱ تیر ۹۵ ساعت ۲۲:۱۵

در این مطلب از تور مجازی درباره‌ی تخته‌سنگ‌هایی اسرار آمیز می خوانید که در سواحل نیوزیلند پراکنده‌اند. باکجارو همراه باشید.

تخته‌سنگ‌های کروی غول‌پیکری به قطر ۱ تا ۲ متر در سواحل شرقی نیوزیلند در منطقه‌ای به نام مواراکی قرار دارند. سنگ‌هایی که به‌شکل جدا از هم یا دسته‌‌دسته در کرانه‌های اقیانوس آرام پراکنده‌اند. مهم‌ترین ویژگی این تخته‌سنگ‌ها شکل کروی و اندازه‌ی بسیار بزرگ آن‌هاست اما این ویژگی‌ها تنها منحصر به آن‌ها نیست. تخته سنگ‌هایی کاملا مشابه در سواحل، صخره‌ها و زیر سطح کرانه‌ی هوکیانگاهاربور (Hokianga Harbour) در جزیره‌ی شمالی نیوزیلند نیز وجود دارد.

تخته سنگ

ساکنان نیوزیلند نظریه‌های متفاوتی درباره‌ی علت پدیدآمدن این تخته‌سنگ‌ها می‌دهند.

به عقیده‌ی بعضی‌، این‌ها فسیل‌هایی از تخم دایناسوراند. بعضی هم می‌گویند احتمالاً فضایی‌ها تخم ها را در اینجا قرار داده‌اند اما چون نمی‌توانستند شرایط آب و هوایی زمین را تحمل کنند سیاره‌ی ما را ترک کردند. اما افسانه‌های محلی چیز دیگری می‌گویند: این اعتقاد وجود دارد که تخته سنگ‌ها سبدهایی از غذا و کدوتبنل‌های کشتی شکسته‌ای هستند که آب دریا تا ساحل آورده است.

تخته سنگ

اما حقیقت چیست؟

در واقع، ۶۰ میلیون سال پیش، یک ایکتیوسور ( نوعی دایناسور)، تا سواحل نیوزیلند کنونی شنا می‌کند؛ اما به خاطر جثه‌ی سنگینش در گل و لای حاشیه‌ی اقیانوس آرام فرو می‌رود و کم‌کم شن و ماسه روی آن را می‌پوشاند. در طول میلیون‌ها سال، این توده‌ی غول‌پیکر دستخوش تغییراتی می‌شود هم‌چون ضخیم شدن، سخت شدن و تبلور . تا اینکه، ۱۵ میلیون سال قبل، بستر دریا شروع به بالا آمدن می‌کند و در اثر نیروهای فرسایشی این سواحل ظاهر جدیدی به خود می‌گیرند. در نتیجه، شکل اولیه‌ی این اشکال کروی سخت از بین می‌رود و تخته‌سنگ‌های کنونی شکل می‌گیرند.

تخته سنگ

شما چه فکر می‌کنید؟ نظریه‌ی شما درباره‌ی شکل‌گیری این تخته‌سنگ‌ها چیست؟

تصویر پانوراما

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia airpano

دیدگاه