برگزاری کنگره های استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
برگزاری کنگره های استانی تاریخ معماری و شهرسازی ایران

چهارمین کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران از شهریور تا بهمن ماه سال جاری در یک دوره‌ی پنج ماهه برگزار می‌شود.

دبیر علمی کنگره‌های استانی چهارمین کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران بیان کرد که تاکنون استان‌های گیلان، فارس، آذربایجان غربی، چهارمحال وبختیاری، گلستان، کرمانشاه، قم و هرمزگان به مرحله اطلاع‌رسانی و فراخوان مقاله رسیده‌اند.

«محمدحسن طالبیان» با تاکید بر اهمیت برگزاری این کنگره افزود که کنگره‌‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران که سه دوره به همت مرحوم «باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی» از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در ارگ بم برگزار شد، از رویدادهای ارزشمند فرهنگی کشور بعد از انقلاب اسلامی است که به‌دلیل محتوای علمی، هنری و فرهنگی در نوع خود کم‌نظیر بوده است.

معاون میراث فرهنگی کشور در زمینه‌ی تفاوت برگزاری این کنگره با کنگره های پیشین بیان داشت:

برای اولین بار در برگزاری چهارمین کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران تصمیم گرفته شد تمام استان‌های کشور به‌صورت ادواری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی خود را برگزار کنند تا این رویکرد در استان‌ها به جریانی تبدیل شود که به ارتقای حفاظت از میراث فرهنگی به‌صورت مداوم و پایدار کمک کند.

طالبیان درمورد اهمیت برگزاری این کنگره ادامه داد که سه دوره کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران که در سال‌های گذشته برگزار شد، فتح بابی برای شناخت موضوع تاریخ معماری و شهرسازی ایران بود. چهارمین دوره‌ی این کنگره پشتیبان و حمایت‌کننده جریانی است که بعد از برگزاری سه دوره کنگره اتفاق افتاده است. از این ‌رو در این دوره، کنگره‌ی تاریخ معماری و شهرسازی ایران درکنار طرح مباحث علمی و فرهنگی، فرصتی برای جریان‌سازی در حوزه‌ی حفاظت و ایجاد طنین توجه به حفاظت از آثار تاریخی و میراث فرهنگی در کشور را فراهم خواهد ساخت.

دبیر علمی چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران با بیان اینکه کنگره‌های استانی برای نخستین بار با توجه به ظرفیت‌های تاریخی، فرهنگی و با تاکید بر تاریخ معماری و شهرسازی هر استان برگزار می‌شود گفت که حوزه‌های فرهنگی - طبیعی، شهرها و روستاهای تاریخی، منظرهای فرهنگی و شهری تاریخی، سازه در تاریخ معماری و شهرسازی، باستان‌شناسی، معماری و شهرسازی، میراث معماری و شهرسازی مدرن، میراث آب و کشاورزی، میراث فرهنگی ناملموس و راه‌های فرهنگی و عناصر وابسته به موضوع تاریخ معماری و شهرسازی هر استان از جمله محورهای مورد تاکید در این کنگره‌های استانی به شمار می‌رود.

طالبیان با تاکید بر اینکه برگزاری کنگره‌های استانی حضور، حمایت و مشارکت جدی دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مرتبط با میراث فرهنگی هر استان را ایجاد کرده است افزود که امیدواریم با برگزاری این رویداد ارزشمند در استان‌ها شاهد توجه بیشتر سازمان‌های دیگر به میراث فرهنگی باشیم و بتوانیم آشنایی بهتر و بیشتر استان ها با ظرفیت‌ها، قابلیت‌های تاریخی و فرهنگی نهفته در شهرها و دیگر سکونت‌گاه‌های زیستی مانند روستاهایشان را فراهم کنیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه