معنی ضرب المثل فارسی؛ بین همه پیامبرها جرجیس انتخاب کرده

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی سه شنبه، ۲۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
معنی ضرب المثل فارسی؛ بین همه پیامبرها جرجیس انتخاب کرده

ضرب‌المثل بین همه‌ی پیامبرها جرجیس انتخاب کرده، مربوط به خروس بیچاره‌ای است که توسط روباهی به دام افتاده است و برای نجات خودش بسیار تلاش می‌کند. در خواندن این مقاله با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ضرب‌المثل بین همه پیامبرها جرجیس انتخاب کرده

در زمان‌های بسیار دور، در جنگلی روباهی تیزهوش زندگی می‌کرد. در یکی از روزهای گرم تابستان برای تهیه‌ی غذا از لانه‌اش بیرون آمد. مدتی در کمین نشست تا طعمه‌ای را پیدا کند. ناگهان چشمانش به خروسی افتاد که در حال غذا خوردن بود. آهسته و آرام نزدیک رفت در یک لحظه او را با دندانش گرفت و رفت.

خروس بیچاره دست و پا می‌زد و به روباه التماس می‌کرد او را نخورد. اما روباه توجهی به حرف‌های او نکرد، ناگهان حیله‌ای به ذهنش خطور کرد. به روباه گفت: من هنوز جوانم و برای خودم آرزوها دارم. اگر محبت کنی و من را نخوری، برایت بهترین آرزوها و دعاها را می‌کنم.

روباه باهوش متوجه شد که خروس حقه‌ای در سر دارد. به همین دلیل به صحبت‌های او اهمیتی نداد و به راهش ادامه داد و گفت تو به جای دعا کردن برای من به فکر خودت باش که تا چند دقیقه‌ی دیگر خورده می‌شوی.

خروس فهمید حقه‌اش تاثیری ندارد. کمی فکر کرد و رو به روباه گفت: من خیلی لاغرم و از خوردن من سیر نمی‌شوی و اگر جازه بدهی بروم، هر روز از تو با مرغ تپل و خوشمزه پذیرایی می‌کنم.

اما باز هم روباه مکار به سخنان او اهمیتی نداد و می‌دانست هر کسی در دام می‌افتد به هر بهانه‌ای می‌خواهد خودش را نجات بدهد.

خروس بینوا خیلی تلاش کرد تا راهی برای فرار پیدا کند، اما اثری نداشت. ناگهان  فکری به سر خروس زد. رو به او کرد و گفت: در لحظات آخر عمرم از تو می‌خواهم تا لطفی در حقم بکنی. من حیوان با ایمان و مومنی هستم و اگر امکانش هست اسم یکی از پیامبران خدا را بیاور تا با شنیدن نام آن حضرت روحم آرامش بگیرد و با خیال راحت از دنیا بروم.

روباه تیزهوش پی به نقشه‌ی خروس برد، اما چون قسمش داده بود به او گفت اشکالی ندارد و خواسته‌ی تو را انجام می‌دهم. خروس هم منتظر بود تا وقتی او دهانش را باز می‌کند به سرعت بدود و از آنجا دور شود.

سپس در حالی که روباه با دندانش او را گرفته بود کمی فکر کرد که نام کدام پیامبر را ببرد تا دهانش باز نشود و خروس فرار نکند. بعد بلافصله گفت: جرجیس (جرجیس از پیغمبران قوم بنی اسراییل بوده است که بعد از حضرت عیسی (ع)، به مقام رسالت مبعوث شد). خروس اشک در چشمانش حلقه بست و به روباه گفت بین این همه پیامبر چرا نام جرجیس را انتخاب کردی؟! روباه لبخندی زد و را خورد.

از آن دوران تا به امروز، اگر کسی برای راحتی خودش به چیزی اشاره کند که از اهمیت و شهرت خاصی برخوردار نباشد، ضرب‌المثل زیر را برایش بکار می‌برند:

بین همه پیامبرها جرجیس انتخاب کرده است

مطالب مرتبط:

دیدگاه