هفته نامه؛ از کودتای چند ساعته تا ساخت چمدان هوشمند توسط مهندسان ایرانی

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۴۰
هفته نامه؛ از کودتای چند ساعته تا ساخت چمدان هوشمند توسط مهندسان ایرانی

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو، از کودتای نظامی در ترکیه، کشتار در روز ملی فرانسه، واژگون شدن خودروی حامل سربازان، ساخت چمدان هوشمند توسط مهندسان ایرانی و بسیاری دیگر از اخبار مهم حوزه گردشگری خواهیم گفت.

هفته‌ای که گذشت را شاید بتوان یکی از پرحادثه‌ترین هفته‌های جهان نامید، هفته‌ای که سر خط خبرهایش کودتای ارتش در ترکیه، کشته شدن ۸۰ نفر در شهر نیس فرانسه، آن هم در جریان جشن روز ملی این کشور و به شیوه‌ای که می‌توان به جرئت تروریسم نوین نامید، تصرف اداره‌ی پلیس در ایروان، پایتخت ارمنستان و واژگونی دوباره‌ی خودروی حامل سربازان بود. در این شماره از هفته نامه کجارو با ما همراه باشید تا به مهم‌ترین اخبار هفته‌ی گذشته بپردازیم.

ماجرای کودتای ترکیه چه بود؟

کودتای ترکیه

نیمه شب شنبه خبری مبنی بر وقوع کودتای نظامی در ترکیه پیچید و گزارش‌ها حاکی از ورود ارتش ترکیه به خیابان‌ها، پرواز هواپیماهای نظامی در ارتفاع پایین، شنیده شدن صدای انفجار در دو شهر آنکارا و استانبول، اشغال صدا و سیما، قطع شدن راه‌های ارتباطی به آنکارا، پایتخت، قطع شدن تلفن و شبکه‌های اجتماعی در ترکیه بود.

در پی این کودتا فرودگاه‌ها به اشغال ارتش درآمد، نخستین تصاویر منتشر شده از این عملیات بزرگ ارتش ترکیه که ماهیت قطعی آن مشخص نبود، پرواز جنگنده‌های ترکیه را در ارتفاع پایین نشان می‌داد که بیشتر برای کارکرد رعب آفرینی بود. شاهدان عینی در ترکیه نیز این موضوع را تایید کردند.

در کمتر از نیم ساعت از شروع عملیات کودتا، ارتش ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور را به دست گرفته است. بیانیه ارتش ترکیه به این معنا بود که حکومت رجب طیب اردوغان در نیمه شب ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۶ به پایان خود می‌رسید.

در جریان این کودتا بسیاری از هواپیماها که مسیرشان از ترکیه می‌گذشت، تغییر مسیر دادند تا وارد آسمان این کشور نشوند. همچنین اردوغان از طریق اسکایپ پیامی را منتشر کرد و گفت که ارتش دموکراسی را زیر پا گذاشته و از مردم خواسته که به خیابان‌ها بیایند. مردم آنکارا و استانبول تا صبح در خیابان‌ها بودند و بسیاری از تانک‌های ارتش را به اختیار خود درآوردند. 

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری نیز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «ان.تی وی» گفت:

با این اقدام دیده شد که گروه ضاله‌ای در درون ارتش و نیروهای مسلح هستند که باید زمینه را برای پاکسازی آن‌ها از ارتش فراهم کرد.

محمد جواد ظریف هم در پیام توییتری خود در واکنش به کودتا در ترکیه آورده است:

عمیقا درباره بحران ترکیه نگران هستیم. ثبات، دموکراسی و امنیت مردم ترکیه مهم‌ترین مسئله است. حفظ وحدت و احتیاط را در این شرایط ضروری می دانیم.

اما پیش از طلوع خورشید این کودتا خنثی شد و نیروهای ارتش از خیابان‌ها خارج شدند. باید دید پیامدهای این کودتا در ترکیه چه خواهد بود و رجب طیب اردوغان چه تدابیری خواهد اندیشید.

بیشتر بخوانید:

کشتار در روز ملی فرانسه

فرانسه

صبح جمعه و در کمتر از ۲۴ ساعت پیش از انجام کودتا در ترکیه، خبردار شدیم که در طی مراسم جشن روز ملی فرانسه در شهر نیس، مهاجمی با کامیون به‌سمت شهروندان رفت، آنان را زیر گرفت و حدود ۲ کیلومتر رانندگی کرد و در نهایت به ضرب گلوله‌ی پلیس از پا در آمد، تا روز جمعه تبدیل به پرحادثه‌ترین روز هفته‌ی گذشته شود.

این حادثه ۸۰ کشته و ۱۳۰ زخمی برجای گذاشت و گفته می‌شود راننده‌ی این کامیون، مردی ۳۱ ساله اهل تونس بوده است.

بیشتر بخوانید:

حادثه دیگر برای سربازان ارتش

مینی بوس

متاسفانه روز سه‌شنبه، خودروی حامل سربازان ارتش در شهرستان نوشهر دچار حادثه شد و تعدادی از سربازان کشته و زخمی شدند. که بار دیگر داغ دل هموطنانی را تازه کرد که به‌تازگی از عزای سربازان کشته شده در حادثه‌ی هفته‌ی گذشته در آمده بودند. 

این خودرو در محور نوشهر - رویان در منطقه سیسنگان واژگون شد.

بیشتر بخوانید:

طراحی چمدان مسافرتی هوشمند توسط مهندسان ایرانی

چمدان هوشمند

مهندسان ایرانی موفق به ساخت نوعی چمدان هوشمند شده‌اند که علاوه بر شناسایی صاحب خود، می‌تواند در مواقع ضرورت به وی سواری بدهد.

چمدان رباتیک هوشمند Olive نتیجه تلاش مهندسان شرکت ایده ‌کاوان صنعت پردیس (IKAP) به رهبری حمید عنبری است که با تجهیزات خود می‌تواند صاحبش را دنبال کرده و در مواقع ضرورت به وی سواری بدهد.

بیشتر بخوانید:

طراحی چمدان مسافرتی هوشمند توسط مهندسان ایرانی

دیگر خبرها

در این بخش به اعلام دیگر اخبار مهم هفته‌ی گذشته به‌صورت کوتاه می‌پردازیم.

از همراهی شما عزیزان تشکر می‌کنیم و اعلام می‌کنیم که تحریریه‌ی کجارو همواره منتظر نظرات، انتقادات، پیشنهادها و سوال‌های شما همراهان گرامی است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه