کاتِماکو: پایتخت سحر و جادوگری

عاطفه کماسی | چهار شنبه, ۹ تیر ۹۵ ساعت ۰۰:۰۰

در تمام نقاط دنیا، در میان تمام قبایل، سحر و جادو به شکلی وجود داشته و دارد. آیا کسی هست که به جادو علاقه‌مند نباشد؟ حتی کسانی هم که تمایلی به این دنیای عجیب ندارند، بدشان نمی‌آید که پیشگویی آیندشان را برایشان پیشگویی کند. جادوگری حتی در دنیای پیشرفته‌ی امروز هم انقدر بااهمیت است که همایش بین‌المللی ساحران هرساله در شهری در مکزیک برگزار می‌شود و جمعیت زیادی خود را به این نقطه می‌رسانند. اگر مایلید وارد این شهر عجیب شوید، تا پایان این مقاله با کجارو همراه باشید.

کاتِماکو شهری در ایالت وراکروس در مکزیک، ممکن است مانند خیلی از شهرهای دیگر جنوب مکزیک، شهری کوچک و عجیب به نظر برسد، اما باید گفت که این شهر فراتر از یک شهر عادی است؛ اینجا پایتخت جادوگری است. این شهر سابقه‌ی طولانی، هم در جادوی سفید و هم در جادوی سیاه دارد که به دوران پیشا اسپانیایی بازمی‌گردد (دوران تسلط اسپانیایی‌ها بر نیم‌کره غربی)

شکل امروزه‌ی سحر و جادو در کاتِماکو ترکیبی از اصول مذهب کاتولیکی و آیین و اعتقادات پیشا‌ اسپانیایی است. ماموران عالی‌رتبه‌ی دولت و گردشگران هرساله از این شهر دیدن می‌کنند، به این امید که با کمک "بروژو" (جادوگر) و چند جادو، زندگی خود را بهبود بخشند.

 

sorcery in Catemaco,  Mexico

در نگاه اول، کاتِماکو شهری باصفا در جنوب مکزیک به نظر می‌رسد. این شهر در یک جنگل بارانی سرسبز و در کنار یک رودخانه‌ی زیبا قرار دارد. با این همه شهرت اصلی آن به خاطر جادو است.

sorcery in Catemaco, Mexico

همه ساله در اولین جمعه‌ی ماه مارس هزاران نفر برای شرکت در "تشریفات، جشن‌‌ها و تردستی‌های جادویی" یا همایش بین‌المللی ساحران، به این شهر عجیب سرازیر می‌شوند، به امید این که تنها ذره‌ای از جادوی سفید یا حتی جادوی سیاه زندگی آن‌ها را بهتر کند.

در این عکس جادوگر آرسِنو ، مرد اهریمنی، را در مغازه‌اش در کاتِماکو، طی همایش بین‌المللی جادوگران در کاتماکو،  به تاریخ ۷مارس سال ۲۰۰۸ می‌بینید.

sorcery in Catemaco, Mexico

با اینکه قدمت جادوگری در کاتِماکو به صدها سال می‌رسد، اما همایش بین‌المللی ساحران اولین بار در دهه‌ی ۱۹۷۰ توسط ساحر بزرگ، گونزالو آگوویره، برپا شد. امروزه این جشنواره نزدیک به ۲۰ شمن (جادوگر)، کورانِروس یا شفادهندگان، گیاه‌شناسان، و روانشناسان را به خود جذب می‌کند. همچنین نزدیک به ۵۰۰۰ بازدیدکننده را به این شهر می‌کشاند که میلیون‌ها پسو (سکه‌ آمریکای جنوبی) را برای اقتصاد محلی به ارمغان می‌آورد.

این‌جا زنی را می‌بینید که درحال رد شدن از کنار تمثال‌های مختلفی از مرگ مقدس است که در یک مغازه‌ جادوگری در طی جشنواره به فروش می‌رسد.

افراد بسیاری، مانند این خانم، اجناسی مانند آب جادویی می‌خرند تا پیش از آغاز همایش سالیانه‌ی جادوگران، در مغازه‌ی جادوگری خود طلسم عشق جاری کنند.

زنی در مغازه‌ی جادوگری خود در حال پیشگویی آینده، طی همایش سالانه بین‌‌المللی جادوگران است. بومیان محلی که به این جادوگری‌ها اعتقاد دارند، اولین جمعه مارس را آغاز سال نو می‌دانند.

sorcery in Catemaco, Mexico

همایش بین‌المللی ساحران با مراسم جادوی سیاه در نیمه‌شب آغاز می‌شود.

لویی کروز، اِل ایندیو، جادوگر کاتِماکو، در حال ستایش چهار باد، طی آغاز مراسمات همایش بین‌المللی جادوگری است.

sorcery in Catemaco, Mexico

جادوی سیاه طی افتتاح مراسمات در مقابل یک ستاره پنج ضلعی که در حال سوختن است انجام می‌شود، جایی که حیوانات قربانی و دیگر آیین‌ها به نام شیطان انجام می‌شوند. قربانی کردن حیوانات در وراکروس در مکزیک غیرقانونی است، اما هنوز به طور گسترده در مراسمات جادوگری انجام می‌شود.

sorcery in Catemaco, Mexico

بعد از قربانی کردن حیوانات، یک شمن (جادوگر) درون ستاره پنج ضلعی می‌ایستد و ابلیس را فرامی‌خواند.

زمانی که مراسم تمام می‌شود مردم به داخل یک غار که در همان نزدیکی است می‌روند. درون غار عبادتگاه پرزرق و‌برقی برای شیطان وجود دارد و عبادت‌کنندگان زندگی خود را در گرو او می‌دانند.

sorcery in Catemaco, Mexico

در سال‌های اخیر، کاتِماکو شاهد جریانی از هنرمندان متقلب، جادوگران قلابی، و جادوگرانی است که سعی در گرفتن پول از گردشگران ناآگاه دارند. انقدر هنرمندان متقلب زیاد شده‌اند که گاهی به سختی می‌توان یک شمن قابل اعتماد پیدا کرد.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه