مرمت بزرگترین خانه خشتی جهان در کرمان رو به پایان است

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
مرمت بزرگترین خانه خشتی جهان در کرمان رو به پایان است

مرمت خانه موقوفه حاج آقا علی رفسنجان تا شهریورماه امسال به پایان می‌رسد و به‌زودی شاهد افتتاح بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان خواهیم بود.

عباسعلی جعفری، معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به روند اجرای عملیات عمرانی در خانه موقوفه حاج آقا علی رفسنجان اظهار داشت که این مجموعه با دارا بودن ۱۲ هزار مترمربع مساحت، به‌عنوان بزرگ‌ترین خانه خشتی وقفی جهان شهرت دارد و در حال حاضر با پیشرفت  ۹۵ درصدی عملیات مرمت کاری در دست اقدام است.

جعفری تصریح کرد:

برای تکمیل فازهای اجرایی بعدی مجموعه شامل مرمت بافت‌های قدیمی، مجموعه بازار، حمام، آب‌انبار و تالار که در برنامه‌های آینده این بنا تعریف شده است، به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون بهره‌وری اقتصادی موقوفات و بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه  خانه «حاج آقا علی» در فاصله ۶ کیلومتری شهر رفسنجان واقع شده است، افزود: خانه حاج آقا علی در گذشته به خانه وقفی شهرت داشته و دارای ۱۲ هزار مترمربع مساحت و هفت هزار مترمربع زیربنا است.

وی با بیان اینکه این مجموعه نمونه‌ای زیبا و باشکوه از معماری عصر قاجار است، گفت که این خانه مشتمل بر هشت قسمت؛ بازار، آب‌انبار (تامین کننده آب اهالی که دارای سردری با آجرهای گلدار تزئین شده و دیوارهای آن دارای نقوش آجری و کاشی‌کاری‌های زیبا است)، مسجد، کاروانسرا، حمام، حسینیه، یخدان (که در دو کیلومتری قاسم‌آباد و در روستای عباس‌آباد حاجی است و تامین کننده یخ مورد نیاز اهالی بود) است که هر یک کاربری خاصی داشته‌اند.

جعفری با اشاره به اینکه قدمت این بنا به قریب ۱۳۰ سال می‌رسد، تصریح کرد:

خانه حاج آقا علی با زیربنایی بالغ‌بر هفت هزار مترمربع و با معماری زیبا و ایرانی یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین خانه‌های خشتی و سنتی جهان به شمار می‌آید که توسط حاج آقا علی معروف به زعیم الله رفسنجانی (بزرگ‌ترین تاجر ایرانی آن دوره) در سال ۱۱۳۶ هجری خورشیدی بنا گردیده است.

 

 

مطالب مرتبط:

منبع yjc

دیدگاه