تونل توحید کجاست؟

علیرضا کیخا | یکشنبه, ۲۷ تیر ۹۵ ساعت ۰۷:۴۵

تونل توحید کجاست؟ امروز به یکی از مهم‌ترین شریان‌های ترافیکی شهر تهران یعنی تونل توحید، نخستین تونل شمالی - جنوبی شهر تهران سری زده‌ایم تا با امکانات آن و محل قرارگیری آن بر روی نقشه بیشتر آشنا شویم. با کجارو همراه باشید.

معرفی

تونل توحید از دو تونل تشکیل شده است که هر کدام دارای سه باند هستند و طول آن بیش از دو کیلومتر (۲۱۳۶ متر) است و توسط شهرداری تهران و با صرف هزینه ۲۰۰ میلیارد تومان از عوارض پرداخت شده توسط مردم پایتخت ساخته شده است. احداث این تونل در سال ۱۳۸۶ آغاز شد و در یک رکورد بی‌سابقه در کشور، طی مدت زمان ۳۰ ماه ساخته شد. به گفته آقای قالیباف، شهردار تهران کل هزینه ساخت این تونل ۳۰۰ میلیارد تومان براورد شده است. تونل توحید بزرگترین تونل شهری ایران و یکی از پیشرفته‌ترین تونل‌های ساخته شده در خاورمیانه است. این تونل دارای سیستم تنظیم خودکار نور و سیستم برق اضطراری است. در زمان قطع شدن برق شهری این سیستم برق تونل را به صورت خودکار تامین می‌کند. همچنین تونل توحید دارای ۶۰ دستگاه جت‌فن و ۱۱ دستگاه اگزاست فن (فن‌هایی که به جای دمیدن، هوا را مکش کرده و از تونل خارج می‌‌کنند) است تا میزان آلودگی تولید شده به دلیل رفت و آمد خودروها در این تونل پایین باشدT اگرچه در ساعاتی از روز به دلیل تردد تعداد بالایی از خودروها این آلودگی بسیار زیاد است. حداکثر سرعت مجاز حرکت در تونل ۶۰ کیلومتر بر ساعت است. تونل توحید دارای دوربین‌های کنترل سرعت و ترافیک نیز هست.

tohid-tunnel

ورودی شمالی تونل توحید

آدرس

تونل توحید بزرگراه چمران را به بزرگراه شهید نواب صفوی متصل میکند.

موقعیت دقیق تونل توحید بر روی نقشه

دسترسی

این تونل از سمت جنوب از طریق بزرگراه شهید نواب صفوی و از شمال از طریق بزرگراه شهید چمران قابل دسترسی است. ضمنا ایستگاه مترو توحید در بالای این تونل قرار دارد. حرکت موتورسیکلت در تونل ممنوع است و به دلیل آلودگی زیاد هوا در ساعاتی از روز بسیار خطرناک است.

tohid-tunnel

خروجی جنوبی تونل توحید که به بزرگراه شهید نواب صفوی منتهی می‌شود.

آیا تاکنون از این تونل عبور کرده‌اید؟ نظر خود را درباره تونل توحید با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه