درون ساختمان مرکزی مایکروسافت چه می گذرد؟

سینا غرباوی | دوشنبه, ۲۸ تیر ۹۵ ساعت ۱۲:۰۰

احتمالاً گاهی اوقات این فکر به ذهنتان خطور کرده که محیط کار شرکت‌های بزرگ و غول‌های فنّاوری دنیا مانند مایکروسافت، گوگل، اپل، سامسونگ، اینتل و... چگونه است؟ برای فهمیدن این موضوع به یکی از شاخص‌ترین آن‌ها یعنی کمپانی مایکروسافت سری زدیم تا با فضای کاری کارمندان رِدموند آشنا شویم. در ادامه همراه کجارو باشید.

مایکروسافت (Microsoft) شرکت کامپیوتری آمریکایی و چندملیتی است که در سال ۱۹۷۵ میلادی توسط پاول آلن و بیل گیتس تأسیس شد. در حال حاضر دفتر مرکزی آن در شهر ردموند ایالت واشنگتن قرار دارد. این کمپانی بزرگترین شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار رایانه در دنیا است و در کنار آن به انتشار کتاب و تولید محصولات چندرسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز می‌پردازد. مایکروسافت در سال مالی منتهی به ژوئن ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۹۳ میلیارد دلار درآمد فروش و ۸۹۰۰۰ کارمند در کشورهای مختلف دنیا داشته است.
پرفروش‌ترین محصولات مایکروسافت، سیستم‌عامل «ویندوز» و نرم‌افزار «آفیس» است. شعار اصلی مایکروسافت این جمله است: «یک رایانه در هر خانه، که نرم‌افزارهای مایکروسافت را اجرا کند.»

بیل گیتس و پل آلن

با گفتن این مقدمه وارد مقر فرماندهی مایکروسافت می‌شویم. تمامی عکس‌هایی که مشاهده می‌کنید مربوط به دفتر مرکزی این شرکت در واشنگتن هست که به «ساختمان شماره ۹۹» شهرت دارد.

سالن اصلی که بعد از در ورودی قرار دارد، شامل یک کافی‌شاپ و یک غذاخوری بزرگ است. در کنار آن یک نمایشگر بسیار بزرگ و سیستم صوتی مجهز هم تعبیه شده که کارکنان بتوانند از آن برای تماشای فیلم یا سخنرانی‌های عمومی استفاده کنند.

ساختمان مایکروسافت

ساختمان مایکروسافت

ساختمان مایکروسافت

ساختمان مایکروسافت

با گذشت از سالن اصلی و وارد شدن به محیط کار، نکته حائز اهمیتی که در همان نگاه اول متوجه آن می‌شوید فضای جالب اشتراکی و بدون اتاقکی است که تقریباً کل سالن را در بر گرفته است. هیچ کدام از کارمندان اتاق اختصاصی برای خود ندارند و هر کس هر کجا که راحت باشد، کار خود را در آنجا ادامه می‌دهد. علاوه بر این خاصیت، در جای جای این سالن بزرگ، اتاقک‌هایی تشکیل شده از وایت‌برد (تخته سفید) درست شده است که هر کس هر ایده‌ای را داشته باشد، بتواند با دیگر همکاران خود آن را به اشتراک بگذارد. این فضاسازی باعث می‌شود تا وجود همکاری در بین کارمندان این شرکت بیشتر حس شود. این فضاهای باز باعث به وجود آمدن روحیه تیمی قوی و رابطه صمیمی بین کارمندان شده است؛ تا اندازه‌ای که هر روز رأس ساعت ۳ برای نوشیدن چای عصرانه، در کافه دور هم جمع می‌شوند.

ساختمان مایکروسافت

ساختمان مایکروسافت

در کنار این فضای حرفه‌ای، وسایل تفریحی هم به وفور در اختیار ردموندی‌ها قرار دارد. از کنسول‌های بازی و وسایل ورزشی و تندرستی گرفته تا یک صفحه هولوگرافیک، همگی به بوجود آمدن فضایی شاد و با کمترین استرس موجود برای کارکنان کمک می‌کنند. البته این صفحه هولوگرافیک بیشتر جنبه تحقیقاتی و آموزشی دارد تا استفاده تفریحی!

ساختمان مایکروسافت

ساختمان مایکروسافت

تمام اتاق‌های کنفرانس، حاوی یک کامپیوتر کوچک در مقابل خود هستند. این مینی کامپیوتر‌ها وظیفه یک منشی مجازی حرفه‌ای را بر عهده دارند. این منشی‌های مجازی می‌توانند وقت بدهند، وقت شما را کنسل کنند، ساعت‌های ملاقات درون اتاق مختص به خودشان را به شخص دیگر یا به نوبت دیگری موکول کنند و حتی در را به صورت اتوماتیک در یک ساعت معین قفل کند. این کامپیوترها به سرورهای برنامه Microsoft Exchange  متصل شده‌اند؛ در نتیجه برای کارکنان لزومی ندارد که برای نوبت گرفتن در یک اتاق کنفرانس، به جلوی در آن بروند. آن‌‌ها می‌توانند این کار را از پشت میز کارشان هم انجام دهند.

ساختمان مایکروسافت

محققان مایکروسافت برای انجام تحقیقاتشان نیاز به یک مکان بسیار ساکت و به دور از همهمه داشتند؛ به همین دلیل یک اتاق برای همین منظور ساختند. این اتاق که به «تالار بدون پژواک» معروف است، با نوعی مواد و معماری خاص ساخته شده که از ورود هر گونه صدا از بیرون جلوگیری می‌کند و به قدری این کار را خوب انجام می‌دهد که باعث می‌شود حتی بتوانید صدای قلب خود را هم بشنوید.

ساختمان مایکروسافت

ساختمان مایکروسافت

کف کل ساختمان از آنچه که معمول بقیه سازه‌ها است، بالاتر ساخته شده که مهندسان بتوانند از فضای ایجاد شده در زیر ساختمان، برای کابل‌کشی برق و شبکه و همچنین سیستم گرمایشی و سرمایشی استفاده کنند. کفپوش‌های اسفاده شده در آن هم به صورت یک تکه نیستند؛ بلکه به صورت قطعه قطعه و پازلی در کنار هم قرار دارند تا در زمان نیاز و بروز مشکل احتمالی، بتوان قسمت مورد نظر را جدا و به رفع نقص پرداخت. حتی دیوارهای داخلی هم قابل تعویض و جابجایی هستند و اگر کسی از طراحی بخش خود خوشش نیامد، می‌تواند بدون صرف انرژی زیادی آن را با دیوار دیگری عوض کند؛ بدون اینکه مایکروسافت را متحمل هزینه اضافی کنند.

ساختمان مایکروسافت

ساختمان مایکروسافت

حتی پارکینگ این شرکت هم هوشمند است و گنجایش هر طبقه را بر روی مانیتوری که در بالای آن قرار دارد نمایش می‌دهد تا اتلاف وقتی در کار نباشد.

ساختمان مایکروسافت

در شرکتی که کارمندان آن همواره باید از علم روز استفاده کنند و همیشه آپدیت باشند، وجود کتابخانه یک امر اجتناب‌ناپذیر است. به همین منظور به جای صرف هزینه و فضای کار برای کشیدن دیوارهای متعدد و ساختن یک کتابخانه برای هر نفر، ایده‌ای جالب را طرح‌ریزی کردند که در هر طبقه و در وسط سالن اصلی، یک کتابخانه کلی درست بشود. این کار باعث شده که رفت و آمد و فعالیت کارکنان بسیار بیشتر از قبل شود و هیچ فضایی بلااستفاده نماند. البته دیدن این کتابخانه‌های عظیم برای افرادی مثل ما که فقط برای بازدید کردن از اینجا عبور می‌کنیم هم خالی از لطف نیست.

ساختمان مایکروسافت

نکته دیگر در رابطه با این ساختمان، طراحی سبز (دوستدار طبیعت) آن است. مواد استفاده شده در این سازه، تا حد امکان از مواد قابل بازیافت هستند و البته از منابع طبیعی انرژی هم استفاده بهینه می‌کنند. تمامی اتاق‌های کنفرانس کاملاً پوشیده از پنجره هستند تا هم در طول روز به جای استفاده از برق، از نور خورشید استفاده شود و هم از هزینه‌ها کاسته شود.

ساختمان ۹۹ مایکروسافت

ساختمان ۹۹ مایکروسافت

ساختمان مایکروسافت

برای گشت و گذار در محل کار ردموندی‌ها تورهای مخصوص به این کار برگذار می‌شود؛ اگر به واشنگتن سفر کردید و عاشق تکنولوژی هستید به هیچ عنوان این تورها را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه