سوغات تایلند چیست؟

عماد جعفری
عماد جعفری یکشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۰
سوغات تایلند چیست؟

سوغات تایلند چیست؟ از پارچه و ابریشم گرفته تا مجسمه‌های بودا و جواهرات، طیف گسترده‌ای از سوغات برای خرید در این کشور پر گردشگر و پایتخت زیبای آن بانکوک وجود دارد.

تایلند یکی از کشورهای جنوب شرقی آسیا است، که هرساله از شمار زیادی از گردشگران ایرانی پذیرایی می‌کند. خرید سوغات در این کشور پادشاهی نیازمند اطلاعات و ظرافت‌هایی است که در این مقاله مخاطبان کجارو را با آن بیشتر آشنا می‌کنیم.

فروشگاه‌های خیابانی در سراسر شهر بانکوک منبع خوبی برای تهیه سوغاتی‌های جالب و ارزان هستند. محصولاتی که در این فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند معمولا پای ثابت چمدان کسانی است که تورهای تایلند را رزرو می‌کنند. اگرچه در تایلند و بانکوک محصولات بسیار خوبی برای خرید سوغاتی تایلند وجود دارد و چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند؛ اما مهم‌ترین نکته این است که باید در هنگام خرید کاملا مراقب باشید؛ زیرا به همان مقدار که اجناس زیبا و خوب وجود دارد، چندین برابر آن نیز اجناس تقلبی و بدل وجود دارد که به‌جای جنس مرغوب و اصلی به مسافران فروخته می‌شود.

سوغات تایلند

در بانکوک بهترین فروشگاه‌ها در جاده سیلوم، در امتداد جاده سوخومویت قرار دارند که از خیابان ۴ شروع می‌شوند و همچنین در جاده خائو سان و در محله چینی‌ها. بعضی از این اقلام واقعا بی‌همتا هستند و قیمت‌هایی بسیار مناسب برای خرید سوغات دارند که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم.

ظروف مخصوص تایلند

سوغات تایلند

ظرف چانگ لون

چانگ لون نوعی ظرف مخصوص تایلندی است که با پخته شدن نارگیل در کوره ساخته می‌شود.

سوغات تایلند

ظرف هوی چو

این ظرف از که یک نوع خاص خرچنگ ساخته می‌شوند، سوغاتی بسیار جذاب برای دوستان و آشنایانتان تلقی خواهد شد.

شیرینی خائو لام تایلند

خائو لام یک نوع شیرینی مخصوص تایلندی‌هاست که خمیرش، مخلوط شیره‌ی برنج، شکر و کرم نارگیل است و آن را در چوب‌های بامبو می‌پزند.

ابریشم و کتان در تایلند

سوغات تایلند

فروشگاه‌های فروش ابریشم زیادی در سراسر شهر بانکوک و دیگر نقاط پر گردشگر تایلند وجود دارد. در نواحی خرید و در لابی‌های هتل‌های بین‌المللی هم این فروشگاه‌ها را پیدا می‌کنید. محصولات سنتزی مکرراً به‌عنوان ابریشم فروخته می‌شوند و اگر شما در مورد پارچه خاصی شک دارید، یک نخ را امتحان کنید و آن را بسوزانید، ابریشم باید بویی نظیر پر یا موی سوخته بدهد. گاهی اوقات تنها تار است که سنتزی است، چون یکنواخت‌تر و کار با آن آسان‌تر است. برای خرید ابریشم محل‌هایی نظیر کمپانی ابریشم جیم تامپسون، مشهورترین مرکز فروش ابریشم در شهر و بسیاری از مغازه‌ها در هتل‌ها را در خاطر داشته باشید. برای خرید سوغات تایلند حتما این سوغاتی را در نظر بگیرید.

سوغات تایلند

جواهرات در تایلند

سوغات تایلند

یاقوت‌های کبود، یاقوت سرخ، لعل‌ها و زیرکن (سنگی شبیه الماس) همگی در تایلند استخراج می‌شوند و توسط هنرمندان تایلندی که در بین ماهرترین افراد جهان در این زمینه هستند، برش داده می‌شوند. کارهای انجام شده روی طلا و نقره دارای کیفیت بالایی هستند و قیمت مناسبی هم دارند. اگر شما سفارش خاصی دارید، می‌توانید یک عکس یا طرحی از چیزی که دوست دارید را بیاورید و آن را برای شما بسازند. شما در هر گوشه شهر می‌توانید جواهر فروشی‌ها را پیدا کنید، ولی جاده ماهاسک خارج از سیلوم را برای اجناسی که به‌صورت عمده فروشی عرضه می‌شوند، امتحان کنید. در واقع خرید از تمامی نقاط سیلوم بسیار مطمئن است. موسسه آسیایی علوم جواهرشناسی (قرار گرفته در جاده سیلوم) مکانی مناسب برای تایید کیفیت سنگ‌های برش داده شده (اگرچه نه به‌عنوان یک کارشناس) و خرید سوغات تایلند است.

سوغات تایلند

محصولات اسپا در تایلند

سوغاتی تایلند

حتما تعریف انواع ماساژ تایلندی و اسپا را شنیده‌اید. سفر به تایلند بدون استفاده از خدمات اسپا کامل نمی‌شود. اما در کنار این‌ها می‌توانید محصولات اسپا و صابون‌های معطر تایلندی را هم به سبد سوغاتی تایلند اضافه کنید. برای این کار به سراغ روغن نارگیل، صابون‌های معطر، شمع‌های خوشبوی عطردار و گیاهان روغنی بروید. انواع اسکراب، لوسیون و سایر محصولات بهداشتی را هم می‌توانید به این فهرست اضافه کنید.

فیل‌ها و مجسمه‌های بودا در تایلند

سوغات تایلند

سوغات تایلند

فیل‌ها و مجسمه‌های بودا از نمادهای اصلی سوغات تایلند محسوب می‌شوند. شما می‌توانید آن‌ها را در اشکال و اندازه‌های مختلف پیدا ببینید و خریداری کنید. نوع دیگری از سوغاتی فوق‌العاده تایلند مربوط به تابلو نقاشی فیل است که می‌توان آن را در سایزهای مختلف تهیه کرد، در واقع فیل نماد خوش شانسی برای تایلندی‌ها است.

سوغات تایلند

ادویه تایلندی

سوغات تایلند

ادویه تایلندی و غذاهای تایلند در سراسر جهان شناخته شده هستند. اگر شما به پخت غذاهای خوشمزه تایلندی در خانه علاقه‌مند هستید، حتما ادویه جات، ترشی‌جات و سس اصل تایلندی را از این کشور تهیه کنید.

میوه‌های عجیب تایلندی

میوه های بهشتی تایلند

یکی از جذابیت‌های سفر به تایلند امتحان کردن میوه‌های استوایی عجیب و غریب این کشور است. این میوه‌ها معمولا ظاهر متفاوتی دارند که برای ما ایرانیان تازگی دارد. میوه‌های تایلندی گاه بوی بسیار بدی دارند؛ اما جالب است بدانید طعم آن‌ها خوب است! اگر طعم میوه‌ای را دوست داشتید برای سوغاتی هم آن را در نظر بگیرید. ترگیل، دوریان، رامبوتان، پاپایا، میوه اژدها و گواوا نام برخی از میوه‌های تایلندی است که در بازارهای میوه می‌توانید آن‌ها را پیدا و خریداری کنید. برخی از این میوه‌ها به‌عنوان خوراکی‌های خیابانی نیز به فروش می‌رسند.

سوغاتی‌های جزیره پوکت

سوغات تایلند

مروارید، جواهرات میناکاری شده، ظروف مسی، زیورآلات و محصولات دریایی از مهم‌ترین سوغات جزیره زیبای پوکت هستند. مغازه‌های خوبی برای فروش سوغاتی در خیابان‌های راتسادا، فانگنیا، مونتری، یائووارات و تیلوک یوتیت وجود دارد.

نکاتی که باید در خرید سوغات تایلند به‌خاطر داشته باشید

هنر چانه زدن در خرید از تایلند

سوغات تایلند

هر چیزی را می‌توان در تایلند با چانه و مذاکره خرید. ابتدا درخواست یک تخفیف برای شروع کار داشته باشید. مکان‌هایی که قیمت مقطوع دارند به شما چنین چیزی را اعلام می‌کنند تا بحثی نباشد (ولی اگر شما از مغازه خارج شوید، حتی در یک فروشگاه زنجیره‌ای، ممکن است با این کار بتوانید تخفیفی بگیرید). اول کمی دور و بر چرخ بزنید تا بتوانید ارزش چیزهایی که می‌خواهید بخرید را به دست آورید. اجازه دهید که فروشنده اولین پیشنهاد را بکند، سپس با یک قیمت معقولانه کمتر بپردازید (معمولا کمتر از نصف قیمت اولیه‌ای که فروشنده تایلندی پیشنهاد می‌کند). همیشه شوخ طبعی خود را حفظ کنید، لطیفه بگویید و عجله نکنید. آماده خارج شدن از مغازه باشید یا خارج شوید. گاهی اوقات به‌همراه داشتن دوستی که هی لبه آستین شما را بکشد کمک کننده است. تخفیف‌های خوب با خریدهای کلی به دست می‌آید، ابتدا سر قیمت یک کالا چانه بزنید، سپس قیمت برای دوتا، سه تا و بیشتر را بپرسید.

شیادی‌های مربوط به جواهرات در تایلند

هرگونه بحثی در رابطه با خرید جواهرات در تایلند با یک هشدار مهم شروع می‌شود. برای هر دلال مشهور جواهرات در بانکوک، حداقل ۱۰۰ خلاف‌کار در خدمت این هستند که شما را اسیر شیادی کنند. برای جلوگیری از این امر باید نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

    • اگر یک شخص به‌ظاهر مهربان به شما در خیابان نزدیک می‌شود و به شما پیشنهاد می‌کند تا با او به یک مغازه خاص (یا هرجایی به همین منظور) بروید همیشه درخواست او را رد کنید.
    • اگر راننده تاکسی یا توک توک می‌خواهد شما را به خرید ببرد همیشه بگویید «نه ممنونم».
    • اگر هر شخصی به شما در معبد یا مراکز توریستی به شما نزدیک می‌شود و خواهان بردن شما به گردشگری است قبول نکنید.
    • به غریبه‌هایی که در این جور مواقع نشان پلیس گردشگری یا هرگونه نشان دیگری را درمی‌آورند مشکوک باشید.
    • چیزی به‌عنوان حراجی‌های دولتی، مراکز تبادل جواهرات با قیمت ارزان یا هرچیز «دولتی» مرتبط با صنعت جواهرات وجود ندارد.
    • چیزی به‌عنوان روز معاف از مالیات برای خرید سنگ‌های قیمتی وجود ندارد.
    • اجازه ندهید که هیچ‌گونه جواهرات خریداری شده‌ای به آدرس خانه شما پست شود.
    • اگر کسی به شما گفت که جواهراتی که می‌خواهید بخرید را به قیمت بیشتری به نسبت قیمتی که در تایلند خریده‌اید، می‌توانید در کشور خود بفروشید، بدون شک سر شما دارد کلاه می‌رود. این افراد زرنگ هستند، به‌صورت گروهی کار می‌کنند تا بتوانند زرنگ‌ترین مشتری‌ها را هم گیر بیندازند.

بهتر است برای خرید سوغاتی پول نقد همراه داشته باشید. ممکن است سوغات موردنظر خود را در بازارهای خیابانی پرشور شهرها پیدا کنید که معمولا کارت اعتباری نمی‌پذیرند.

خرید اشیای عتیقه در این سفر ریسک زیادی دارد؛ چراکه تشخیص دادن کالای اصل و تقلبی در این موارد کار دشواری است و کالاهای تقلبی زیادی در بازار پیدا می‌شوند. اگر نمی‌توانید از خرید آن‌ها صرف‌نظر کنید، به‌سراغ فروشگاه‌هایی بروید که مجوز فروش و صادرکردن اشیای قیمتی و عتیقه را داشته باشند.

مجسمه‌های کوچک بودا هرچند در ظاهر سوغاتی جذابی به شما می‌آیند؛ اما می‌توانند دردسر بزرگی برایتان درست کنند. به یاد داشته باشید که این مجسمه‌ها برای تایلندی‌ها مقدس هستند و خارج کردن آن‌ها از این کشور با محدودیت‌هایی همراه است. برای داشتن این مجسمه‌ها باید مجوزهایی از دپارتمان هنرهای زیبای این کشور بگیرید.

برای مشاهده تمامی آفرها و قیمت‌های تور تایلند از آژانس‌های گردشگری معتبر، می‌توانید از سرچ تور کجارو کمک بگیرید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه