معنی ضرب المثل فارسی؛ دوستی خاله خرسه

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی پنجشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
معنی ضرب المثل فارسی؛ دوستی خاله خرسه

در این سری از معانی ضرب‌المثل‌ها می‌خواهیم به تاریخچه ضرب‌المثل دوستی خاله خرسه اشاره کنیم که در مورد پیرمرد ثروتمندی است که با اینکه وضع مالی خوبی دارد، اما همیشه تنها بوده و همدمی نداشته است. در خواندن این داستان با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ضرب‌المثل دوستی خاله خرسه

در یکی از روستاهای ایران، مرد سالخورده و ثروتمندی زندگی می‌کرد. وی در همان ابتدای کودکی خانواده‌ی خود را از دست داده بود و برای امرار معاش خود مجبور شده بود به شهر برود و کار کند. او سال‌های زیادی را به سختی کار کرد و به یکی از پولدارترین افراد آن شهر تبدیل شد. پیرمرد به خاطر ثروتی که داشت اشخاص زیادی دوست داشتنتد با او ارتباط برقرار کنند و وی این را می‌دانست. به همین دلیل همیشه از تنهایی رنج می‌برد.

پیرمرد در یکی از روزهای گرم تابستان به کوه و دشت رفت. در بین راه چشمش به خرس تنهایی افتاد.

پیرمرد او را مانند خود تنها دید و تصمیم گرفت همچون همدردی او را با خود به خانه ببرد و نگه دارد. پیر مرد و خرس سال‌ها با هم دوست بودند.

روزی پیرمرد در حال استراحت کردن بود، اما حشرات موذی اطراف او پرواز می‌کردند و باعث ناراحتی او بودند. خرس عصبانی شد و قصد داشت حشرات را دور کند، ولی موفق نمی‌شد، پس سنگ بزرگی برداشت و برای اینکه آن‌ها را نابود کند به سمت آن‌ها پرتاپ کرد. سنگ به سر مرد‌ پیر اصابت کرد و او راکشت.

از آن دوران تا به امروز، اگر کسی با فرد نادان و جاهل رفاقت کند و او به خاطر جبران محبت، باعث ناراحتی و اذیت وی شود، ضرب‌المثل زیر را برایش به کار می‌برند:

‌دوستی خاله خرسه

مطالب مرتبط:

دیدگاه