آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه شش: مجارستان

محبوبه حسنی | چهار شنبه, ۲۳ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

مجارستان، کشوری که هر گردشگر آرزوی دیدنش را دارد

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. مجارستان یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با اتریش، پرتغال و ایسلند در گروه پنجم رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور بی‌نظیر آشنا می‌شویم.

مجارستان یکی از زیباترین کشورهای اروپای مرکزی است که بیشتر مردم آن مجاری‌تبار هستند و این کشور یکی از بهترین مقاصد گردشگری اروپا است. پایتخت مجارستان شهر بی‌نظیر بوداپست است و مردم این کشور به زبان مجاری صحبت می‌کنند. مردم مجارستان برای مبادلات خود از واحد پول فورینت استفاده می‌کنند.

پیشینه

هیچ کس از زمان دقیق ساکن شدن مجارها در سرزمین فعلی خبر ندارند، ولی برخی می‌گویند سال ۸۹۶ میلادی مردمی از آسیا به‌سمت جلگه‌ی دانوب مهاجرت کردند و بعد از درگیری‌های زیاد توانستند سرزمین مجارستان و ترانسیلوانیای فعلی را تشکیل دهند. گفته می‌شود شکل‌گیری مجارستان اصلی به همین اواخر قرن ۹ میلادی و به قدرت رسیدن شاهزاده آرپاد برمی‌گردد.

مجارستان ۱/۵ قرن تحت سلطه‌ی عثمانی‌ها بوده و بعد از آن هایسبورگ امپراتوری قدرتمند اتریش-مجارستان را تشکیل می‌دهد. قدرت‌ها و قبایل زیادی بر مجارستان حکومت کرده‌اند. اما کمونیست‌ها در سال ۱۹۴۸ میلادی بعد از حمایت شوروری توانستند وارد مجارستان شوند. سرانجام مجارستان در اکتبر سال ۱۹۸۹ میلادی، توانست جمهوری پارلمانی دموکراتیک را شکل دهد.

پرچم

پرچم مجارستان نیز مانند بسیاری از کشورها همجوار خود یک نمونه‌ی مستطیلی سه‌رنگ است با این تفاوت که در آن علاوه بر رنگ قرمز و سفید و به‌جای رنگ آبی، رنگ سبز دیده می‌‌شود. این پرچم از اول اکتبر ۱۹۵۷ میلادی به‌عنوان پرچم رسمی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاستگاه آن را می‌توان در حرکات جمهوری‌خواهان در قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی جست‌و‌جو کرد. البته رنگ‌های پرچم مجارستان به زمان قرون وسطی منتسب می‌‌شود. پرچم این کشور با پرچم بلغارستان شباهت‌های زیادی دارد.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

مجارستان کشوری است در اروپای مرکزی که پایتخت آن شهر زیبای بوداپست است. این کشور ۹۳ هزار و ۳۰ کیلومتر مربع وسعت دارد و بیش از ۱۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. بعد از نابودی و دگرگونی امپراتوری اتریش-مجارستان، مرزهای فعلی مجارستان مشخص شد و این کشور از شمال با اسلواکی، از شرق با رومانی و اوکراین، از جنوب با صربستان، کرواسی و اسلوونی و از غرب با اتریش همسایه است.

رود بزرگ و زیبای دانوب در این کشور نیز جریان دارد و آب و هوای مجارستان معتدل است. مجارستان ۱۹ شهر مهم دارد که به‌جز بوداپست مستقل، مهم‌ترین شهرها دبرسن، میشکولتس و سگد هستند.

حکومت

مجارستان کشوری است که به‌صورت جمهوری پارلمان اداره می‌شود. این کشور توسعه‌یافته را جهنم یهودی‌ها می‌دانند. رئیس‌جمهوری مجارستان برای ۵ سال از بین اعضای مجمع ملی انتخاب می‌شود و بعد از نخست‌وزیر قرار دارد. با اینکه اتحادیه‌ی اروپا با ساختار قانون اساسی مجارستان را زیر سوال برد، ولی قانون اساسی این کشور ۱ ژانویه ۲۰۱۲ میلادی به اجرا درآمد.

جاذبه‌های گردشگری مجارستان

کشور مجارستان به‌واسطه‌ی طبیعت سرسبز، دشت‌های زیبا و منحصربه‌فرد، معماری ساختمان‌ها و عمارات تاریخی و میهمان‌نوازی مردم دوست‌داشتنی با فرهنگی غنی و تاریخی بیش از ۱۱ قرن، همواره مرکز توجه بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به سفرهای خارجی است. این کشور که در قلب قاره‌ی سبز جای گرفته است، به‌وسیله‌ی دانوپ مشهورترین و محبوب‌ترین رود اروپا، به دو بخش تفکیک شده است. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین و زیباترین مکان‌های تفریحی و توریستی این کشور بی‌نظیر، آشنا شوید.

دریاچه هویز (Lake Hévíz)

بسیاری از مردم نه‌تنها برای تفریح و گذراندن اوقاتی خوش و مطلوب در کنار اعضای خانواده‌ی خود به مسافرت و محل‌هایی که به داشتن چشمه‌های آب گرم معروف هستند، سفر می‌کنند، بلکه برای سپردن تن به گرمای مطبوع و فواید خارق‌العاده‌اش خود را به این محل‌ها رسانده و روح و جانی صفا می‌بخشند. دریاچه‌ی آب گرم کشور مجارستان که به هویز شهرت یافته است، در ناحیه‌ی غربی دریاچه‌ی بالاتن (Lake Balaton) یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های اروپای مرکزی قرار دارد. این دریاچه‌ی آب گرم، در شهر کوچکی به همین نام (هویز) واقع شده است. از ویژگی‌های آن می‌توان به حضور انواع املاح معدنی و خواص درمانی آن اشاره کرد که سالانه میزبان جمع زیادی از گردشگران و بازدیدکنندگان از سراسر جهان است.

پل زنجیری (Chain bridge)

پلی مجلل، زیبا و معلق که لقب زیباترین پل اروپا را به خود اختصاص داده است، در شهر بوداپست، پایتخت کشور مجارستان و روی رود دانوب (یکی از بزرگ‌ترین رودهای اروپا) قرار گرفته است. از عمر این پل حدود ۲ قرن می‌گذرد و سال ساخت و احداث آن به ۱۸۴۹ میلادی و بر اساس طرحی از ویلیام تیرنی کلارک بازمی‌گردد. پل زنجیر عرضی برابر با ۱۴ متر و ۸ سانتی‌متر و طولی برابر با ۳۷۵ متر ساخته شده است که با داشتن چند مجسمه‌ی زیبای سنگی که به‌شکل شیر ساخته شده است، نخستین پل سنگی رود دانوب بوده و از آن به‌عنوان سمبل شهر بوداپست یاد می‌شود.

قلعه ماهیگیران  (Fishermans-Basti)

شهر بوداپست کشور مجارستان، یکی از جذاب‌ترین مناطق گردشگری این کشور به شمار می‌آید که با داشتن مکان‌های تاریخی و معماری‌های منحصربه‌فرد عمارات آن، طبیعت و سرسبزی شگفت‌انگیز مناطق مختلف، اتفاقات تاریخی رخ داده در بسیاری از نقاط و نواحی آن و همچنین دانوب رودی بسیار زیبا و چشم‌نواز سالانه میزبان خیل کثیری از گردشگران داخلی و خارجی است. قلعه‌ی ماهیگیران که به باروی ماهیگیران نیز شهرت دارد، در منطقه‌ای از بوداپست به نام کسل هیل قرار گرفته است. این قلعه که به‌دلیل داشتن پله‌های پیچ‌ در پیچ و برج‌هایی خیره‌کننده با رنگ سفید، منظره‌ای افسانه‌ای و تماشایی را به وجود آورده است. به نظر می‌رسد ساخت این بنای تاریخی در سال ۱۸۹۵ میلادی با معماری شخصی مجاری به نام فریگز اسچولک (Frigyes Schulek) آغاز شده و در سال ۱۹۰۲ میلادی به پایان رسیده است. این مکان یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری بوداپست محسوب شده و با حضور در تراس‌های آن می‌توانید لحظاتی را به استراحت و زدودن خستگی ناشی از پیاده‌روی و مشاهده‌ی زیبایی‌های شهر بپردازید.

میدان قهرمانان (Heroes’ Square)

میدان قهرمانان شهر بوداپست، میدانی جالب و زیبا بوده و می‌توان آن را یکی از بهترین نقاط برای گرفتن و ثبت کردن لحظات شگفت‌انگیز سفر، معرفی کرد. در این مکان، تعدادی از مجسمه‌هایی که متعلق به پادشاهان و امپراطوران کشور مجارستان است را مشاهده خواهید کرد که نمایی زیبا و تاریخی را به آن بخشیده‌ است. گفته می‌شود که در اواخر قرن ۱۹ میلادی به مناسبت هزارمین سالگرد فتح و پیروزی مجارستانی‌ها، این میدان را احداث کرده‌اند و امروزه در پیرامون آن می‌توان موزه‌ی هنرهای زیبا، کاخ هنر و سالن نمایشگاه را مشاهده کرد.

کلیسای ماتیاش  (Matthias Church)

در قرن ۱۳ میلادی، کلیسایی زیبا و باشکوه در شهر بوداپست مجارستان ساخته شد که پادشاهان این کشور مراسم تاج‌گذاری خود را برگزار می‌کردند. امروزه این مکان به یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین کلیساهای این شهر تبدیل شده است که به‌دلیل برخورداری از معماری و تزیینات به کار رفته در ساخت آن، گردشگران بسیاری را به بازدید و مشاهده‌ی زیبایی‌های خود می‌کشاند. به نظر می‌رسد در قرن ۱۹ میلادی، این کلیسا مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفته است.

حمام سیچینی (Szechenyi Baths)

شهر بوداپست مجارستان، علاوه بر معماری خیره‌کننده‌ی ساختمان‌هایش، به داشتن حمام‌های زیبا و باشکوه نیز شهرت دارد. در این شهر، مجموعه‌ای از حمام‌های طبی را که در پارک این شهر ساخته شده‌ است، مشاهده خواهید کرد که در ساختمانی به نام نئو باروک قرار دارند. جالب است بدانید که درجه‌ی حرارت آب این حمام حداقل ۲۵ درجه و حداکثر ۴۰ درجه‌ی سانتی‌گراد است و بهترین گزینه برای به دست آوردن آرامشی دوست‌داشتنی در طول سفر خواهد بود.

ساختمان پارلمان مجارستان (hungarian parliament building)

در حاشیه‌ی رود دانوب، عمارتی خیره‌کننده و مجلل وجود دارد که از آن به ساختمان پارلمان مجارستان یاد می‌شود. این بنا که به‌دلیل معماری به کار رفته در آن، بیشتر شبیه بنایی سوزنی شکل و بسیار زیبا و چشم‌نواز جلوه می‌کند، طولی برابر با ۲۵۰ متر دارد و لقب زیباترین پارلمان دنیا را به خود اختصاص داده است. سازندگان و معمار آن، طرح اولیه را با تاثیر گرفتن از ساختمان پارلمان بریتانیا طراحی کرده‌ است. همچنین با مشاهده‌ی گنبد آن، شکل و معماری عمارات دوران رنسانس در خاطر گردشگران تداعی خواهد شد.

قلعه بودا (Buda Castle)

از جالب‌ترین و پرطرفدارترین مناطق گردشگری پایتخت مجارستان، قلعه‌ی بودای این شهر است که قدمت آن به قرن ۱۵ میلادی بازمی‌گردد. در کنار این قلعه‌ی باشکوه و زیبا که به تپه قلعه نیز شهرت دارد، با ارتفاع ۱۷۰ متر روی رود دانوب قرار گرفته و می‌توان آثار تاریخی بسیاری را که متعلق به قرون وسطی هستند در آن مشاهده کرد.

قلعه وایداهونیاد (Vajdahunyad)

در شهر بوداپست، قلعه‌ای رمانتیک و در عین حال مجلل و باشکوه قرار دارد که در سال ۱۸۹۶ میلادی ساخته شده است. سبک معماری و طراحی آن برگرفته از سبک‌های مختلفی از جمله رومانتیک، گوتیک، رنسانس و باروک است و می‌توان از آن به‌عنوان تقلیدی فانتزی از استادن فن یاد کرد. این عمارت زیبا در پارک شهر بوداپست جای گرفته است.

خانه اپرای دولتی (State Opera House)

احداث ساختمانی زیبا و باشکوه در سال ۱۸۸۴ میلادی در شهر بوداپست مجارستان شروع شد و در سال ۱۸۷۵ میلادی به بهره‌برداری رسید. این بنای تاریخی که به خانه‌ی اپرای دولتی این شهر شهرت یافته است، به یکی از جاذبه‌های گردشگری این کشور تبدیل شده و سالانه میزبانی جمع زیادی از علاقه‌مندان به هنر و تاریخ است. همچنین به این عمارت مجلل و خیره‌کننده، پایتخت بین‌المللی اپرای مجارستان نیز گفته می‌شود که با حضور در آن، لحظاتی شاد، خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی را تجربه خواهید کرد.

دریاچه بالاتون (Lake Balaton)

دریاچه‌ای با آب شیرین، واقع در منطقه‌ی ترنسدانوبیان کشور مجارستان، که لقب بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین دریاچه‌ی اروپای مرکزی را از آن خود کرده است، یکی از خارق‌العاده‌‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشور در فصل تابستان به شمار می‌آید که با حضور در آن می‌توان در کنار مشاهده‌ی طبیعتی زیبا و خاطره‌انگیز، آرامشی وصف‌نشدنی را تجربه کرد. از مهم‌ترین رودهایی که به این دریاچه متصل می‌شود رود زالا است.

رژیم غذایی و مهم‌ترین غذاهای مجارستان

مجارستان مانند دیگر کشورهای اروپای مرکزی و شرقی، رژیم غذایی منحصربه‌فردی دارد و بی‌شک یکی از برنامه‌های شما در سفر به این کشور باید امتحان کردن غذاهای خوشمزه و جالب این کشور باشد. بی‌شک خاطره‌ی خوردن غذاهای مجاری یکی از نکاتی است که در طول عمر از ذهن شما پاک نخواهد شد.

خمیر سرخ‌شده (fried Dough)

این غذا در واقع ورقه‌ای از خمیر سرخ شده همراه با خامه‌ی ترش و پنیر درون یک ظرف بشقاب است که گاهی با سس سیر یا سس کچاپ نیز سرو می‌شود. خمیر سرخ‌شده غذایی خوشمزه و بسیار معروف در مجارستان است که طرفداران زیادی دارد.

گولاش (Gulyas)

این غذا که در رژیم غذایی مردم اتریش نیز نمونه‌ی آن را دیده بودیم در واقع سوپی شبیه به تاس کباب ما است که البته ریشه‌ای مجاری دارد. در این خوراک یا سوپ از تکه‌های گوشت، سیب‌زمینی و انواع سبزیجات در کنار پاپریکا و دیگر ادویه‌ها استفاده می‌شود و طعم بسیار لذت‌بخشی دارد. این غذای خانگی سالم، طرفداران خاص خودش را دارد.

Palacsinta

این غذا که ظاهری شبیه لقمه‌های نان و پنیر داخل کیف بچه مدرسه‌ای‌های ما دارد، در واقع یک غذای اصیل است که داخل آن از گوشت و پیاز داغ پر شده و آن را با خامه‌ی ترش یا سس فلفل میل می‌کنند. روی این غذا از گردو، انگور و سس شکلات تلخ نیز استفاده می‌شود. پس با لقمه‌های ساده ولی خوشمزه‌ی ما تفاوت زیادی دارد!

کیک لوله‌ای (Kurtos kalacs)

این کیک خوشمزه‌ی ترانسیلوانیایی را باید یکی از بهترین خوراکی‌های دانست که بیرون از خانه می‌توان میل کرد. در این کیک از دارچین، شکر، کاکائو، آجیل یا پودر نارگیل استفاده می‌‌شود. مجاری‌ها علاقه دارند تا این کیک را به‌صورت داغ، تازه و شیرین سرو کنند که طعم بی‌نظیری دارد.

سوپ مرغ و پاپریکا (Paprikas Csirke)

یکی از شناخته‌شده‌ترین غذاهای مجارستان سوپ مرغ و پاپریکا است که ظاهری کرمی دارد و معمولا با خامه‌ی ترش سرو می‌شود. این سوپ تند معمولا به‌صورت داغ خورده می‌شود و پر از تکه‌های گوشت مرغ است. این سوپ لذیذ یکی از غذاهایی است که کنار انواع دامپلینگ و پاستا طرفداران زیادی دارد.

فوتبال

مجارستان از سال‌ها قبل یکی از کشور‌هایی بوده که فوتبال قدرتمندی ارائه می‌کرده است. با اینکه در سال‌ها اخیر فوتبال این کشور با فراز و نشیب زیادی دست‌وپنجه نرم کرده و بیشتر رو به افول بوده، ولی با قدرت گرفتن مجارها می‌توان یک بار دیگر به آینده‌ی آن‌ها امیدوار بود.

فدراسیون فوتبال مجارستان در سال ۱۹۰۱ میلادی تاسیس و از سال ۱۹۰۷ به‌صورت رسمی به عضویت فیفا درآمده است. این تیم تاکنون ۹ بار در جام‌جهانی و ۳ بار در جام ملت‌های اروپا حاضر بوده که سال‌های ۱۹۳۸ و ۱۹۵۴ میلادی و در دوران طلایی خود دوبار نایب قهرمان جام‌جهانی شده است.

فرانس پوشکاش فقید که هر ساله به یاد او جایزه‌ی پوشکاش برای زیباترین گل ثبت شده در دنیا بر گزار می‌شود، با ۸۴ گل زده و یوژف بوژِک با ۱۰۱ بازی ملی پرافتخارترین بازیکنان مجارستان هستند. این تیم در یورو ۲۰۱۶ فرانسه، همراه با پرتغال، اتریش و ایسلند در گروه ششم مسابقات قرار داشت و با اینکه به‌عنوان تیم اول گروه صعود کرد، ولی در مرحله‌ی حذف از در رقابت‌ها کنار رفت.

مطالب مرتبط:

دیدگاه