گزارش تصویری کجارو از موزه فرش تهران

سعید میرزاپور | پنجشنبه, ۲۴ تیر ۹۵ ساعت ۱۵:۴۵

موزه فرش نام موزه‌ای در تهران است که در آن فرش‌های ایرانی دستباف نگهداری می‌شود. قدیمی‌ترین فرش‌های این موزه مربوط به قرن نهم هجری هستند و البته آثار معاصری نیز در این بین وجود دارد. همراه کجارو باشید تا گشتی در این موزه بزنیم.

در خیابان فاطمی تهران، موزه‌ای به نام موزه فرش وجود دارد که آثار نفیسی از هنرمندان مختلف در آن نگهداری می‌شود. ساختمان موزه فرش در پارک لاله واقع شده و بازدید از آن برای عموم آزاد است. موزه فرش تهران به‌طور دائمی میزبان ۱۵۰ قطعه فرش است که همگی نفیس و تاریخی هستند. ساختمان این موزه ۳۴۰۰ متر مربع مساحت دارد که طبقه اصلی آن مربوط به موزه دائمی و طبقه دوم آن مربوط به نمایشگاه است.

آثار مختلفی از هنرمندان گوناگون در این مکان نگهداری می‌شود و اطلاعات کاملی در خصوص فرش‌ها نیز در کنار آن‌ها نوشته شده است. البته موزه فرش تنها به فرش اختصاص ندارد و در آن گلیم و قالی نیز به چشم می‌خورد. موزه فرش در ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ به دستور فرح پهلوی ساخته و افتتاح شد. بنای آن را عبدالعزیز فرمانفرمائیان طراحی کرده که ظاهر موزه از بیرون شبیه به دار قالی است. محیط پارک مانند اطراف موزه نیز بر زیبایی این بنا می‌افزاید.

موزه فرش

از جمله معیار‌هایی که باعث شده تنها صد و اندی قالی در این موزه قرار گیرد می‌توان به مرغوبیت، قدمت، رنگ‌آمیزی، طرح، نقش، بافت و منطقه بافت فرش اشاره کرد. قدیمی‌ترین فرش این موزه مربوط به قرن نهم هجری است اما آثار معاصری نیز در این بین به چشم می‌خورد. آثار گوناگونی از قطب‌های فرش‌بافی ایران نظیر کرمان، تبریز، اصفهان، خراسان و کردستان در این مجموعه وجود دارد.

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش مجهز به کتابخانه‌ای با ۳۵۰۰ کتاب به زبان‌های فارسی، عربی، فرانسه، انگلیسی و آلمانی است که پژوهشگران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. البته یک کتاب فروشی نیز در این موزه به چشم می‌خورد. در حال حاضر بهای بلیط این موزه برای بازدیدکنندگان ایرانی ۲ هزار تومان و برای بازدیدکنندگان خارجی ۱۵ هزار تومان است. در ادامه می‌توانید تصاویر بیشتری از این موزه را مشاهده کنید.

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش

یکی از زیباترین فرش‌های این موزه از دیدگاه ما فرشی با نقوش برجسته حیوانی بود که ساختار بسیار جالبی داشت

موزه فرش

موزه فرش

آثار تصویری نسبتا زیادی در این موزه وجود دارند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش

موزه فرش

مطالب مرتبط:

دیدگاه