مرمت خانه قوام السلطنه در چه مرحله ای است؟

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
مرمت خانه قوام السلطنه در چه مرحله ای است؟

به گزارش کارشناسان میراث فرهنگی، کار مرمت و بهسازی خانه قوام السلطنه که اکنون به عنوان مرکز سینمای فارابی مورد استفاده قرار می‌گیرد به بهترین شکل صورت گرفته است.

در جلسه‌ای که دوشنبه ۲۱ تیر، در محل بنیاد سینمایی فارابی و با حضور دکتر عیسی علیزاده، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران، دکتر اسکندر مختاری، ناظر سازمان میراث فرهنگی و مهندس حمیدرضا نیلی، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران و معاونان و مدیران بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، «علیرضا تابش» گفت:

«از بدو مسئولیتم در بنیاد سینمایی فارابی، در کنار فعالیت‌های اصلی و راهبردی بنیاد و رسیدگی به امور سینماگران، دغدغه توجه به بنای تاریخی که بنیاد در آن فعالیت می‌کند را داشتم، اواخر سال ۹۳ در جلسه‌ای با آقای خسروآبادی- مدیرکل میراث فرهنگی تهران- از وی خواستم در مرمت و بهسازی ساختمان بنیاد سینمایی فارابی - که هم یک مجموعه فرهنگی است و هم یک اثر ثبت ملی- به بنیاد کمک کنند.»

خانه قوام السلطنه برند فرهنگی بنیاد فارابی

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه گفت که خانه قوام السلطنه به‌عنوان برند فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی شناخته می‌شود و حضور بنیاد فارابی در این ساختمان تاریخی، خود نیاز به ثبت فرهنگی دارد؛ جایی که بیش از ۳۰ سال خاطره جمعیِ مجموعه سینمای نوین ایران و هنرمندانش در آن ساختمان رقم خورده و چه افتخاری برای یک ساختمان تاریخی مهم‌تر و چه میراث فرهنگی بالاتر از این‌که عمارت تاریخی قوام السلطنه پس از پیروزی انقلاب محل رفت و آمد بزرگان سینمای ایران و محلی برای آموزش، پرورش و حمایت از فیلم‌سازان افتخار آفرین ایران بوده است.

علیرضا تابش افزود:

این بنا از دوره قبل از انقلاب کاربری فرهنگی تحت عنوان فرهنگسرای نوبهار داشته و بعد از انقلاب بنیاد سینمایی فارابی که یک نهاد فرهنگی و هنری است در اینجا مستقر شده است. گرچه در سال‎های گذشته توجه چندانی به ارزش‌های تاریخی و معماری بنا نشده بود، اما حالا به واسطه مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران در امر مرمت و بهسازی این بنای ارزشمند، قدردان حمایت‌های دکتر علیزاده هستیم.»

وظیفه بنیاد احترام به بنای تاریخی است

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی:

خدمات ارزشمندی از سوی زیباسازی شهر تهران در سطح شهر تهران انجام شده که ماهیت فرهنگی و هنری دارد، خوشبختانه در دوره مدیریت اخیر این سازمان توجه بسیار خوبی به حفظ و مرمت میراث فرهنگی در مناطق تاریخی شهر تهران شده است. چرا که هویت و ارزش‌های اصلی شهر تهران همین فضاها و بناهای تاریخی است. بنابراین وظیفه ما به عنوان متولیان بنیاد فارابی احترام به این بنای تاریخی است و از کمک و مشارکت سازمان زیباسازی در این مورد استقبال شد. البته مدیرعامل سازمان زیباسازی نیز از این طرح استقبال کرد که این حمایت جای تقدیر و تشکر دارد. با توجه به اینکه این عمارت در سه دهه گذشته به طور اصولی مرمت نشده و اگر هم اقداماتی شده غیراصولی بوده است، به عنوان یکی از متولیان فرهنگی خرسندیم که در حال حاضر این مرمت به صورت علمی و اصولی و با نظارت کارشناسان امر انجام شده است.»

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی افزود گه علیرغم بحران مالی بنیاد در سال گذشته، با همکاری و مشارکت سازمان زیباسازی شهر تهران به مسائل اساسی این ساختمان تاریخی توجه شد و البته ما نیز تعهداتی در قبال سازمان زیباسازی خواهیم داشت که شامل همکاری در حوزه‌های حمایت از تولیدات سینمایی مرتبط با شهر تهران، انتشارات، تألیف و ترجمه در حوزه تهران‌شناسی و... است. همچنین در جهت اهداف سازمان زیباسازی تهران، برای ثبت و ارائه خاطرات تصویری شهر تهران در آثار سینمایی، اعلام آمادگی می‌کنیم.

مرمت بنای قوام السلطنه به نحو احسن انجام شده است

در ادامه، اسکندر مختاری - کارشناس میراث فرهنگی - نیز با توجه به ارائه گزارش مصور از مرمت و بهسازی بنیاد فارابی در این نشست، گفت:

امروز مشاهده گزارش تصویری مرمت و بهسازی این بنا، پس از چند ماه تلاش تیم مرمت و بهسازی، برایم بسیار لذت بخش بود و خرسندیم که کار به نحو احسن انجام شده و ضروریات میراث فرهنگی در انجام کار رعایت شده است. در واقع فرآیند مرمت و بهسازی ساختمان بنیاد فارابی با اصول علمی مرمت انجام شده و برخورد خوبی با این ساختمان تاریخی صورت گرفت. اساس و شالوده بنا حفظ شده و مهم‌تر این که از هدر دادن منابع مالی و انسانی جلوگیری شد و این یک کار ماندگار است.

ضرورت تدوین دستورالعمل برای نگهداری بناهای تاریخی

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران نیز در ادامه گفت: امروز در مناطق تاریخی شهر تهران شاهد هستید که مرمت و بهسازی بناهای تاریخی در حال انجام است، از جمله خانه اتحادیه، میدان بهارستان، میدان انقلاب، ناصرخسرو و... دیدگاه ما این است که مرمت و احیای این اماکن سرمایه‌گذاری در حفظ چهره شهر تهران است؛ چرا که بناهای تاریخی آثاری فرهنگی و ماندگار برای همه مردم یک شهر و کشور است. بنابراین تا آنجا که بتوانیم سازمان میراث فرهنگی و نهادهای بهره‌بردار از بناهای تاریخی را در این امر یاری می‌دهیم.

عیسی علیزاده در ادامه افزود:

انتظار است که بهره‌برداران هر بنای تاریخی بعد از مرمت و بهسازی، در حفظ و نگهداری آن بنا کوشا بوده و در صورت نیاز به مرمت، در اسرع وقت این کار را انجام دهند تا ساختمان مستهلک نشود. پیشنهاد می‌شود برای این مهم، دستورالعمل و مصوبه‌ای تدوین شود که در طی سال‌های آینده نگهداری مناسب از بناها صورت پذیرد.

در این جلسه مهندس حمیدرضا نیلی، معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهر تهران نیز گفت که رویکرد سازمان زیباسازی شهر تهران حفاظت از میراث فرهنگی است و از دیدگاهی که مدیریت فعلی بنیاد فارابی در حفظ، مرمت و بهسازی بنا داشتند، قدردانی می‌کنم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه