تخریب کاروانسرای قاجاری در اصفهان

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰
تخریب کاروانسرای قاجاری در اصفهان

در تعطیلات عید فطر مالکان «کارونسرای قاجاری مجیدی» در نجف‌آباد اصفهان در اقدامی عجیب، این بنای تاریخی را با خاک یکسان کردند.

تعطیلات عید فطر فرصتی بود تا مالک کارونسرای قاجاری «مجیدی» که اواخر دوره‌ی قاجار توسط «فتحعلی خان یاور» - حاکم وقت نجف‌آباد - در راسته‌ی چاقوسازها  (خیابان مطهری کنونی) ایجاد شده بود و پس از تملک فردی با نام «مجیدی» به این نام شهرت یافته بود، توسط لودرها تخریب شود.

حسین‌نجفی‌پور، مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی نجف‌آباد با اشاره به تخریب کامل و صد درصدی این کاروانسرای تاریخی در توضیح معماری این کاروانسرا گفت: 

با ورود به این کاروانسرا با مساحت 1200 متر مربع، به بنایی چهار ایوانه می‌رسیدیم که ایوان‌های آن در وسط هر ضلع کاروانسرا قرار داشت، همچنین دارای اتاق‌ها و انبارهای کالا و محل نشیمن مسافران دور تا دور حیاط بود و قسمتی از آن نیز به نگهداری احشام اختصاص داشت.  شمال کاروان‌سرا دالان ورودی سمت چپ دفتر و اتاق نشیمن دالان‌دار و اتاقی دیگر که محل خورد و خوراک و خواب مسوول و خدمه کاروان سرا بوده است.

در دو طرف دالان، دو اتاق با ایوانچه‌هایی مخصوص مسافران وجود داشت و در کنار هرکدام راهرویی بود که به پستویی بزرگ منتهی می‌شد، همچنین سرویس بهداشتی و مطبخ در این دو پستو قرار داشتند. از سوی دیگر در ضلع جنوبی بنا دو اتاق قرینه‌ی اتاق‌های ضلع شمالی با ایوانچه‌هایی ساخته شده بود و درکنار هر کدام دالانی که به فضای اصطبل و پلکان ساختمان ختم می‌شد. همچنین  درضلع شرقی دو اتاق بزرگ به عنوان انبارِ کالا و نشیمن مسافران بود و در دو طرف آن ایوان قرار داشت. ضلع غربی نیز قرینه ضلع شرقی باهمان اتاق و ایوان بو د. تمام بنا ازخشت خام با سقف‌های طاق و چشمه ساخته شده بود.

او با اشاره به نقشه و معماری منحصربفرد این بنای تاریخی افزود: اگر سازمان میراث فرهنگی به تعمیر این کاروانسرا  اقدام می‌کرد، می‌توانست به عنوان میراثی 100 ساله مورد بازدید علاقمندان قرار  گیرد.

از سوی دیگر فریدون الهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری استان اصفهان پس از تخریب این بنای تاریخی تاکید کرد: پیگیری قضایی تخریب بنای تاریخی کاروانسرای «مجیدی» شهرستان نجف‌آباد که بدون مجوز میراث فرهنگی انجام شده، در دستور کار است.

او با بیان اینکه این کاروانسرا در روز عید فطر و توسط مالک آن و و با استفاده از ماشین آلات سنگین تخریب شده اضافه کرد:

البته باید توجه داشته باشیم که این بنا در گذشته نیز تخریب شده بود و این‌بار به صورت کامل و بدون مجوز میراث فرهنگی تخریب شده است، به همین دلیل میراث فرهنگی پیگیری‌های قضایی تخریب این بنای تاریخی را در دستور کار قرار داده است.

اللهیاری با اشاره به اینکه گزارش تخریب کاروانسرای «مجیدی» توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان نجف آباد آماده شده است، افزود:

ثبت ملی نبودن بناهای تاریخی نباید دلیلی برای تخریب این بناها باشد، در هر صورت امکان پیگیری قضایی این نوع اقدامات علیه فرهنگ و تاریخ کشور وجود دارد. هدف ما از پیگیری سریع وقانونی این رفتار غیر فرهنگی، تصریح این نکته است که هرگونه تغییر و تحول در هر بنای تاریخی در پهنه استان حتی اگر غیر ثبتی باشد، باید با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و سایر نهادهای ذیربط صورت پذیرد، تا از این طریق بتوانیم در حفظ و حراست از هویت فرهنگی این ملت بزرگ بیش از گذشته کوشا باشیم

 

 

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه