Hop-on hop-off در گردشگری چیست؟

سارا صریحی | شنبه, ۹ مرداد ۹۵ ساعت ۱۲:۰۰

شاید تا بحال با عبارت Hop-on Hop-off مواجه نشده باشید. یک عبارت کاملا گردشگری که اشاره به انواع سفرهای درون شهری دارد که با اتوبوس‌های ویژه که اغلب دو طبقه‌ی روباز هستند انجام می‌شود. این روش مدتها است که در مقاصد گردشگری مهم دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و نزد گردشگران بسیار محبوب است.

در Hop-on Hop-off گردشگر با تهیه‌ی بلیط لازم سوار وسیله‌ی نقلیه می‌شود و در مناطق اعلام شده گشت می‌زند. همراه با گشت توضیحاتی برای آن‌ها توسط راهنمای تور یا فایل‌های صوتی از پیش ضبط شده ارائه می‌شود و گردشگر بسته به علاقه‌ی فردی‌اش هر جا که دوست داشته باشد درخواست پیاده شدن از اتوبوس را می‌دهد. پس از گشت در سایت مورد نظر توریست دوباره در ایستگاه‌های تعبیه شده و شاخص منتظر اتوبوس بعدی می‌ماند و قضیه به همین ترتیب پیش می‌رود و در واقع با یک‌بار بلیت خریدن او می‌تواند بارها و بارها از این اتوبوس‌ها استفاده کند.

اتوبوسهای Hop-on hop-off

این روش در شهرهای توریستی بزرگ مثل پاریس، سنت پترزبورگ لندن و غیره بسیار معروف است و مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی به تازگی و از سال گذشته به طور رسمی در تهران آغاز بکار کرده است. تا پیش از این در کشورمان تورهای گردش شهری با اتوبوس برگزار می‌شد که تا قسمتی شبیه به تورهای Hop-on Hop-off بود اما اخیرا و از سال گذشته شرکت گردشگری  دومان شهر ویرا با نماد تجاری SightseeingIran و با همکاری یک شرکت سوئدی با نام Red Bus این تورهای ویژه را در ایران و شهر تهران راه‌اندازی کرده است که در ادامه از آن‌ بیشتر خواهیم خواند.

این شرکت اخیرا با ایجاد تغییرات روی اتوبوس‌های بنز توانسته است Hop-on Hop-off را وارد ایران کرده و برای اولین بار در تهران و با برگزاری تورهای تهران قدیم راه‌اندازی کند. این اتوبوس‌ها به اینترنت، راهنماهای صوتی موقعیتی، لیدر و دیگر موارد لازم مجهز شده‌اند. ایستگاه اول اتوبوس‌ها میدان توپ خانه (امام خمینی) روبروی سازمان ارتباطات زیر ساخت است. در کنار اتوبوس‌ها یک استند قرار گرفته که گردشگران و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به آن هم بلیط تهیه کنند و هم از تورهایی که در تهران برگزار می‌شود مطلع شوند. مسافر این اتوبوس‌ها می‌تواند در سایت‌های دلخواهش پیاده شود و پس از بازدید دوباره در ایستگاه‌های تعبیه شده منتظر اتوبوس بعدی که نیم ساعت بعد خواهد آمد بماند. بلیت‌ها محدودیت زمانی برای استفاده ندارند و در سه نوع ۲۴، ۴۸ و ۷۲ ساعته فروخته می‌شوند و روزانه از ۱۰ صبح تا ۶ بعد ازظهر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بلیت‌ها را می‌توان به دو صورت آنلاین از وب سایت Shop.gaptours.ir یا از استند قرار گرفته در ایستگاه اصلی تهیه کرد.

این شرکت اعلام کرده است که بزودی قرار است اتوبوس‌های دو طبقه‌ی ویژه‌ی Hop-on Hop-off را نیز وارد کشور کرده و تورهای متناسب دیگری را در تهران برگزار کند.

از برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت شرکت می‌توان به راه‌اندازی تورهای دیگر در شهر تهران و البته برگزاری تورهای شبیه در شهرهای اصلی دیگر گردشگری اشاره کرد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه