خطر خشک شدن تالاب گاوخونی، محیط زیست بخش مرکزی کشور را تهدید می کند

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۲۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
خطر خشک شدن تالاب گاوخونی، محیط زیست بخش مرکزی کشور را تهدید می کند

با خشکی زاینده‌رود به عنوان تامین کننده اصلی آب تالاب گاوخونی در سالیان گذشته، این تالاب نیز خشک شد و تهدید زیست محیطی آن نیز به لحاظ کانون بالقوه تولید و انتشار ریزگردها در منطقه میانی کشور به حدی افزایش یافت که در سال‌های اخیر به‌عنوان نگرانی مردم منطقه و مسئولان مطرح شده است.

به گفته فعالان محیط زیست اصفهان، تالاب گاوخونی محل زیست تعداد زیادی از فلامینگوها بوده که اکنون از این تالاب مهاجرت کرده‌اند.

این تالاب که در گذشته به عنوان یکی از معتدل‌ترین مکان‌های فلات مرکزی ایران به شمار می‌رفت، در زمستان سال ۶۵ پذیرای حدود ۳۰ هزار قطعه پرنده بود اما امروز کمتر از ۵۰ گونه پرنده در این تالاب حضور دارند و اکوسیستم آن نیز به شدت در حال تغییر است.

با روی کار آمدن دولت یازدهم تلاش‌های زیادی برای احیای این تالاب انجام شد و پس از سال‌ها،در سال ۹۴ برای اولین بار حق آبه محیط زیست و پایداری رودخانه زاینده‌رود در برنامه‌ریزی توزیع منابع آب از سد زاینده‌رود تصویب شد و میزان ۸۷ میلیون مترمکعب از حجم آب توزیعی به این بخش اختصاص یافت.

بر اساس این برنامه مقرر شد که هر ماه حدود ۱۰ میلیون مترمکعب آب از سد زاینده‌رود برای پایداری و حفظ اکوسیستم زاینده‌رود تخصیص یابد.

در برنامه یاد شده، این حجم آب رها شده در پایین دست شهر اصفهان با دریافت پساب تصفیه خانه جنوب اصفهان به سمت تالاب بین‌المللی گاوخونی تداوم یافته و از ۲۸ آذرماه گذشته در ایستگاه هیدرومتری شاه کنار در هر ثانیه حدود یک و نیم مترمکعب مخلوطی از آب، پساب تصفیه شده و زهاب‌های کشاورزی به گاوخونی ریخته شد.

این اقدام در سال گذشته در پی سفر رئیس جمهوری به اصفهان و همچنین رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شهر ورزنه واقع در شرق اصفهان انجام شد.

حسن روحانی سال گذشته در جریان سفر به استان اصفهان تاکید کرد که زاینده‌رود حتی باید با جریان حداقلی آب زنده نگه داشته شود و مردم اطراف این رودخانه و زیست بوم طبیعی این حوضه این حق را دارند که سهمی از آب نیز به آنان و حیات رودخانه اختصاص یابد.

معصومه ابتکار نیز سال گذشته در سفر به منطقه شرق اصفهان از تالاب گاوخونی به عنوان یکی از عرصه‌های طبیعی در معرض تهدید یاد کرد.

وی هنگام بازدید از تالاب گاوخونی، این عرصه را یکی ازبا ارزش‌ترین تالاب‌های ثبت شده کشور در کنوانسیون رامسر برشمرد  و گفت که دولت در نظر دارد با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی و کشاورزان منطقه با تعیین و تغییر الگوی کشت، این تالاب را احیا کند.

این در حالی است که امسال در پی خشک بودن تالاب وبی توجهی به احیای آن، دو نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین‌نامه‌ای، احیای تالاب گاوخونی را خواستار شدند و نسبت به عواقب زیست محیطی خشک شدن این عرصه طبیعی هشدار دادند.

سید ناصر موسوی لارگانی در جلسه علنی روز یکشنبه هفته گذشته مجلس در تذکری شفاهی، اظهارکرد که اگر این تالاب احیا نشود گرد و غبار، نمک، گوگرد و سرب در فضا پراکنده خواهد شد و زندگی را برای مردم اصفهان با مشکل مواجه خواهد کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با تاکید بر ضرورت تشکیل کمیته‌ ای در جهت رفع آلودگی هوا در اصفهان گفت است که ورود سموم خطرناک به تالاب گاوخونی در سال‌های گذشته باعث رسوب انواع فلزات و سموم خطرناک و سرطان‌زا در این تالاب شده است.

خشکسالی های دهه اخیر سبب کم شدن آب در زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در یکصد کیلومتری شرق اصفهان که آخرین محل جریان این رودخانه محسوب می‌شود، شده است.

در همین حال استاندار اصفهان خرداد امسال در همایش گرامیداشت روز جهانی محیط زیست، احیای زاینده‌رود و تالاب گاوخونی را از برنامه‌های دولت تدبیر و امید اعلام اما تاکید کرد: برای اجرای این برنامه، حداقل پنج سال زمان نیاز است.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان با مجموعه‌ای از مشکلات زیست محیطی مواجهیم، تصریح کرد

 استان از نظر وضعیت زیست محیطی با شرایط مطلوبی که در سند چشم انداز استان ترسیم شده است فاصله زیادی دارد و باید در جهت جبران این فاصله گام برداریم.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه