راهنمای سفر به بلغارستان

بلغارستان کشوری زیبا است که پیشینه‌ای تاریخی داشته و یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های دنیا در آن قرار دارد. سفر به این کشور همواره مورد توجه گردشگران در سراسر دنیا بوده است. در کنار مکان‌های زیبا و دیدنی این کشور، قیمت‌های کم و ارزان نیز یکی از دلایل سفر به این کشور است. در ادامه با کجارو همراه باشد تا با این کشور زیبا و دیدنی به‌خوبی آشنا شوید.

بی‌شک بلغارستان می‌تواند به یکی از کشور‌های مورد‌علاقه‌ هر گردشگر برای سفر تبدیل شود. پس از سفر به این کشور از دیدن قیمت‌های ارزان، مردم مهربان، تاریخ باور‌نکردنی، مناظر، سواحل و تفریحات شبانه شگفت‌زده خواهید شد. این راهنمای سفر به شما کمک می‌کند تا بهتر از جا‌های مختلف این کشور زیبا دیدن کنید. 

درباره بلغارستان بیشتر بدانید:

هزینه‌ های سفر به بلغارستان

کاهش هزینه‌ های سفر به بلغارستان

جاهای دیدنی بلغارستان

هزینه‌ های سفر به بلغارستان 

هزینه‌ هتل و هاستل

هزینه‌ اتاق‌های خوابگاهی بین ۱۲ تا ۱۸ لوا (۷ تا ۱۰ دلار) است در‌حالی‌که هزینه‌ اتاق‌های خصوصی بین ۲۷ تا ۳۶ لوا (۱۵.۵ تا ۲۰.۵ دلار) برای اتاق‌های یک تخته یا دو تخته است. هزینه‌ گزینه‌های ارزان‌قیمت در میان هتل های بلغارستان بسته به مکان و نوع اتاق مورد نظر شما متفاوت است و بین ۳۶ تا ۷۰ لوا (۲۰.۵ تا ۴۰ دلار) خواهد بود. اجاره‌ اتاق در خانه‌های خصوصی بسیار به‌صرفه‌تر خواهد بود و تنها ۲۶ لوا (۱۵ دلار) هزینه خواهد داشت. 

هتل بلغارستان

غذا

با پرداخت ۲.۵ لوا (۱.۵ دلار) می‌توانید همبرگر تهیه کنید و برای انتخاب غذا از منوی مک دونالد باید ۹ لوا (۵ دلار) هزینه کنید. اگر می‌خواهید در رستوران های بلغارستان، غذای محلی بخورید، با پرداخت ۱.۳ لوا (۰.۷ دلار) بانیکا (غذایی از خمیر، پنیر و کره) به‌همراه نان و سوسیس می‌توان تهیه کرد. همچنین غرفه‌های خیابانی زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها ساندویچی ترکی به اسم دونر (döner) که از مرغ، سبزیجات و سس درست شده، تهیه کنید. همچنین مکان‌های زیادی هستند که تنها با پرداخت یک دلار یا کمتر می‌توانید یک تکه پیتزا بخرید. 

غذا در بلغارستان

حمل‌ونقل

سیستم حمل‌ونقل عمومی در بلغارستان بسیار ارزان است. هزینه‌ اتوبوس‌های محلی بین ۱.۳ تا ۴.۵ لوا (۰.۷ تا ۲.۵ دلار) است. هزینه‌ حمل‌ونقل ریلی بسته به مسیر متفاوت است. به‌عنوان مثال برای سفر از  شهر بورگاس (Borgus) به صوفیه نزدیک به ۱۲.۵ لوا (۷ دلار) باید پرداخت کنید. کرایه‌ تاکسی‌ها از ۱.۲۵ لوا (۰.۸ دلار) شروع می‌شود که راهی مناسب و ارزان برای گردش در شهر است.

حمل و نقل در بلغارستان

فعالیت‌‌ها

بلغارستان کشوری بسیار ارزان برای سفر است. بسیاری از موزه‌های و جاهای دیدنی بلغارستان یک روز در هفته برای بازدید رایگان هستند. اما حتی ورودی این مکان‌های دیدنی در روز‌های عادی تنها بین ۷ تا ۱۸ لوا (۴ تا ۱۰ دلار)‌ است.

کاهش هزینه‌ های سفر به بلغارستان 

از رفتن به ساحل آفتابی (Sunny Beach) خودداری کنید

در‌حالی‌که چندین ساحل دیگر نیز وجود دارد، همه‌ي گردشگران به این ساحل می‌روند! به همین دلیل ساحلی بسیار شلوغ است. به‌جای رفتن به ساحل آفتابی به سواحل دیگر رفته و از آن‌ها لذت ببرید.

 ساحل آفتابی بلغارستان

در هاستل «ماستل» اقامت کنید

ماندن در این هاستل از بسیاری از هزینه‌های شما می‌کاهد. چرا‌که نه‌تنها صبحانه را رایگان سرو می‌کند، بلکه شام نیز رایگان است. با اقامت در این هاستل برای دو وعده‌ غذا کمتر هزینه خواهید کرد. این هاستل در شهر‌های صوفیه، پلوودیو (Plovdiv) و ولیکوترنوو (Veliko Tarnovo) شعبه دارد.

هاستل "ماستل در بلغارستان

در شیرینی پزی‌ها غذا بخورید

شیرینی‌پزی‌ها در بلغارستان انواع مختلفی از شیرینی‌ها و غذا‌ها را با قیمتی مناسب عرضه می‌کنند که با خوردن آن‌ها کل صبح را سیر خواهید بود. می‌توان از بانیکا به‌عنوان بهترین این غذا‌ها نام برد.

شیرینی پزی‌های بلغارستان

جاهای دیدنی بلغارستان

در پارک طبیعی روزنسکی لوم (Rusenski Lom) قدم بزنید

این پارک منطقه‌ای مخصوص پیاده‌ روی دارد. همچنین صومعه‌ای سنگی و نقاشی‌های روی گچی مربوط به دوران باستان از جاذبه‌های این پارک به شمار می‌روند و این پارک را همانند روستایی زیبا و عجیب کرده‌اند که برای گردش بسیار مناسب است. 

 پارک طبیعی روزنسکی لوم

از پل‌های شگفت‌انگیز عبور کنید

این پل‌ها به‌طور طبیعی و بر اثر فرسایش در رشته کوه‌های هدوپ (Rhodope Mountains) به وجود آمده‌اند. روی این دو پل محل‌های امنی مخصوص پیاده روی وجود دارند و کلبه‌ توریست‌ها در همان نزدیکی است. از راهی آسفالت به این منطقه خواهید رسید و فاصله‌ آن تا نزدیک‌ترین شهر یعنی چپلاره (Chepelare) بیست مایل است. 

رشته‌کوه‌های ردوپه بلغارستان

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Iliana Teneva)

از صومعه‌ ملنیک (Melnik) و روژن (Rozhen) دیدن کنید

روژن صومعه‌ای قرون‌وسطایی است که در سال ۱۲۵۹ در بلغارستان بنا شده است. در این صومعه نقاشی‌های گچی زیبا و دست نخورده‌ای وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. در نزدیکی این صومعه اهرامی از جنس ماسه شنی وجود دارند که در اثر فرسایش خاک به وجود آمده‌اند. 

صومعه روژن در بلغارستان

با رفتن به منطقه‌ قدیمی پلوودیو (Old Plovdiv) به زمان‌های قدیم سفر کنید

اینجا منطقه‌ای کوچک است که بازدیدکنندگان با قدم زدن در آن می‌توانند در زمان‌های مختلف تاریخ سفر کنندو ساختمان‌هایی قدیمی راببینند که چگونه با زندگی مدرن ادغام شده‌اند. قدمت این شهر به دوره‌ احیای بلغارستان می‌رسد. 

منطقه‌ی قدیمی پلوودیو در بلغارستان

در منطقه‌ تاریخی رومی‌ها به استراحت بپردازید

اینجا منطقه‌ای باستانی است که به‌خوبی از آن نگهداری شده‌ است و در شهر کنونی وارنا (Varna) واقع است. همچنین بزرگ‌ترین ساختمان اجتماعی و تاریخی کشف شده در تاریخ بلغارستان محسوب می‌شود. 

 منطقه‌ی تاریخی رومی‌ها در بلغارستان

از موزه‌ هنر سوسیالیست دیدن کنید

این موزه‌ای تازه تاسیس است که هنر سوسیالیست بین سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۸۹ را به نمایش گذاشته است. پارک بزرگ مجسمه‌ها در خارج از ساختمان موزه واقع است که مجسمه‌های زیادی در آن وجود دارند. همچنین یک گالری که در داخل ساختمان موزه واقع شده، دارای اثر‌هایی هنری از قرن بیستم و دوره‌ سوسیالیست است. 

موزه‌ی هنر سوسیالیست در بلغارستان

در میدان اسلاویکف (Slaveikov Square) قدم بزنید

در این میدان می‌توانید از بازار کتاب و موزه‌ای مخصوص به پتکو (Petko) و پنچو اسلاویکف (Pencho Slaveikov) ،شاعر نامدار بلغار، دیدن کنید. 

به کوه نوردی و گردش در کوه‌های بالکان بروید

رشته کوه‌های بالکان که به شبه‌جزیره‌ بالکان نیز شهرت دارند، در کل کشور قرار داشته و مورد توجه و علاقه‌ دوستدارن کوهنوردی‌های طولانی است. یکی از طولانی‌ترین راه‌های کوهنوردی اروپا در این رشته کوه‌ها واقع است که از مرز غربی کشور تا ساحل ادامه دارد. همچنین یکی از سه پارک ملی بلغارستان یعنی پارک ملی مرکزی بالکان در اینجا قرار دارد. 

کوه‌های بالکان بلغارستان

در کوه ریلا (Rila Mountain) پیاده روی کنید

بلند‌ترین قله‌ شبه جزیره‌ بالکان یعنی قله‌ مصلی (Mount Musala) در رشته کوه‌های ریلا قرار دارد. همچنین در اینجا مقاصد محبوب برای کوهنوردی در کنار طبیعت زیبا، مناظر زیبا و دیدنی هفت دریاچه، بلند‌ترین آبشار ریلا، صومعه‌ ریلا و پارک ملی ریلا که بزرگ‌ترین پارک ملی بلغارستان است، وجود دارند. 

رشته‌کوه ریلا در بلغارستان

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Ira Kyurpanova)

از ولیکو ترنوو (Veliko Tarnovo) دیدن کنید

ولیکو ترنوو در قرون وسطی پایتخت بلغارستان بوده است و امروز به شهری زیبا و دانشگاهی در میان کوه‌ها تبدیل شده است. 

ولیکو ترنوو بلغارستان

در شهر صوفیه گردش کنید

صوفیه پایتخت زیبای بلغارستان است که ترکیبی از فرهنگ غرب و شرق در آن دیده می‌شود. برای دیدن موزه‌های مختلف، کلیسا‌های شرقی زیبا و معماری بسیار دیدنی به این شهر سفر کنید. 

شهر صوفیه پایتخت بلغارستان

به سواحل دریای سیاه بروید

۲۵۰ مایل از مساحت کشور بلغارستان کنار دریای سیاه واقع است که نزدیک به یک سوم از این مساحت را سواحل شنی و زیبا تشکیل داده‌اند. اینجا محلی بسیار محبوب برای تفریح میان گردشگران است. به غیر از ساحل آفتابی سواحل بسیار دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. 

سواحل دریای سیاه

در نسبار (Nessebar) گردش کنید

نسبار یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های اروپا است و در سازمان جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. از کلیسا‌های قرون‌وسطایی دیدن کنید و در میان کلبه‌های چوبی متعلق به قرن نوزدهم و دوره‌ احیای بلغارستان قدم بزنید. 

نسبار در بلغارستان

در شهر بالچیک (Balchik) استراحت کرده و به گذراندن اوقاتی خوش بپردازید

باچیک شهری عجیب و جالب در ساحل دریای سیاه است. ساحلی عالی و فوق‌العاده محسوب نمی‌شود اما در گذشته محل اقامت تابستانی ملکه‌ رومانی بوده است. شما می‌توانید از قصر ملکه و باغ‌های گیاه‌شناسی دیدن کنید

شهر بالچیک در بلغارستان

به اسکی بروید

اگر در زمستان به بلغارستان سفر کرده‌اید، از هوای سرد استفاده کرده به اسکی بروید. بنسکا (Bansko) منطقه‌ای تقریبا جدید مخصوص اسکی است. به بلغارستان بیایید و از امکان اسکی ارزان نهایت استفاده را ببرید. البته اسکی در این کوه‌ها به‌خوبی کوه‌های آلپ نیست.

اسکی در بلغارستان

 

نویسنده: نیلوفر دوشیری

از کجا شروع کنیم

چگونه ویزای بلغارستان بگیریم؟

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map