آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه یک: فرانسه

محبوبه حسنی | سه شنبه, ۲۵ خرداد ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از دهم ژوئن (۲۱ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

نقشه فرانسه

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار شده و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

فرانسه؛ میزبان رقابت‌ ها

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. فرانسه به‌عنوان میزبان رقابت‌ها همراه با رومانی، آلبانی و سوئیس در گروه اول قرار دارد.

یورو 2016

فرانسه یکی از مهم‌ترین کشورهای دنیا است که در بخش‌هایی چون صنایع نظامی، فناوری و صنعت، اقتصاد و مهم‌تر از همه سیاست، نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. در واقع یکی از پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل است که از اولین کشورهای موسس اتحادیه اروپا به شمار رفته و به‌صورت جمهوری اداره می‌شود و همانگونه که می دانید در خلال مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ حضور داشت و متاسفانه سنگ‌اندازی‌های زیادی انجام داد.

پیشینه

به نظر می‌رسد بر اساس اسناد تاریخی، قدمت فرانسه به ۱/۸ میلیون سال قبل باز می‌گردد. فرانسه غارهای قدیمی زیادی دارد که در غار لاسکو آثاری مربوط به دوران پارینه‌سنگی دیده شده است.

تاریخچه فرانسه

نام این کشور تاریخی از کلمه‌ی لاتین Franica گرفته شده و ازاین‌رو آن را به کشور فرانک‌ها می‌شناسند. البته به نظر می‌رسد فرانک می‌تواند از کلمه‌ی Frankon یا به‌معنای آزادی در زبان آلمانی گرفته شده باشد. البته ژولیوس سزار از نام Francio برای کشور فرانسه استفاده کرده است.

پرچم

پرچم فرانسه از سه رنگ آبی، سفید و قرمز به‌صورت عمودی تشکیل شده است. جالب است بدانید در جریان انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ میلادی، خانواده‌ی سلطنتی (نشان آن‌ها پرچم سفید است) رو در روی انقلابیون پاریسی ایستادند و لباس‌های سفید و قرمز به تن کردند.

پرچم فرانسه

بعد از تصاحب باستیل در ۱۴ ژوئیه ۱۷۸۹، لویی چهاردم به‌عنوان پادشاه فرانسه به مرکز شهر آمد و رسما گارد ملی جدید را با لباس‌های آبی، سفید و قرمز معرفی کرد. رنگ سفید توسط La Fayette، رهبر گارد ملی (Garde Nationale) اضافه شد. سپس در فوریه ۱۷۹۴ میلادی، پرچم سه رنگ فرانسه به‌عنوان نماد ملی این کشور معرفی شد.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

فرانسه در مختصات ۴۸ درجه و ۵۱ دقیقه شمالی و ۲ درجه و ۲۰ دقیقه شرقی قرار گرفته است و با گرینویچ یک ساعت اختلاف زمانی دارد. این کشور از جمله سرزمین هایی است که در غرب اروپا واقع شده است و از نظر وسعت (۵۴۷ هزار و ۳۰ کیلومتر مربع) سومین کشور بزرگ قاره اروپا و بزرگ‌ترین کشور اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. پایتخت آن نیز شهر زیبای پاریس بوده و جمعیت آن طبق آخرین آمارهای ارائه شده نزدیک ۷۰ میلیون نفر است.

همسایگان فرانسه

کشورهایی چون آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو، اسپانیا، لوکزامبورک، بلژیک و آندورا جزو همسایگان فرانسه هستند. فرانسه نه‌تنها به دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس راه دارد، بلکه یکی از زیباترین کشورهای اروپایی است که جاذبه‌های طبیعی و گردشگری زیادی را در خود جای داده است. همین جاذبه‌های طبیعی و آثار ثبت شده بسیار زیاد در یونسکو از دلایل حضور بیش از ۸۰ میلیون توریست در سال برای بازدید از این منطقه‌ی زیبای اروپایی است.

بی‌شک فرانسه نیز مانند بسیاری از کشورهای اروپایی آب‌و‌هوایی معتدل دارد، البته به‌دلیل قرارگیری در کنار دریا باید آب‌و‌هوای مدیترانه‌ای را به برخی مناطق آن اضافه کرد. فرانسه یکی از زیباترین و کامل‌ترین کشورهای جهان برای گردشگرانی است که به جاذبه‌های طبیعی علاقه‌ی زیادی دارند. از مناطق کوهستانی زیبا مانند رشته کوه‌های آلپ گرفته تا صخره‌های آهکی نورماندی و بندر مارسی، همه و همه نشان از یک کشور زیبا و متفاوت دارد که توجه علاقه‌مندان به سفر و بازدید از مکان‌های زیبا و تاریخی را جلب می‌کند.

حکومت

حکومت این کشور دارای دو بخش اجرایی و مقننه است که به‌ترتیب دولت و مجلس قانون‌گذاری را شامل می‌شود. رئیس‌جمهوری برای یک دوره ۵ ساله از طریق انتخابات مشخص می‌شود و بعد از او نخست‌وزیر قرار دارد.

اما مجلس فرانسه خود به دو بخش شورای ملی و مجلس سنا تقسیم می‌شود که شواری ملی با رای مردم برای ۵ سال انتخاب می‌شوند و مجلس سنا شامل سناتورهای رده‌بالایی است که هیئت انتخابات آن‌ها را برای دوره‌ی ۶ ساله انتخاب می‌کنند.

حکومت فرانسه

قانون اساسی فرانسه در چهارم اکتبر ۱۹۵۸ رسمی شد و به‌صورت جمهوری اداره می‌شود. قانون این کشور دارای دو بخش عمومی و خصوصی است. از دیگر نکات مربوط به مسائل سیاسی می‌توان به نوع اداره‌ی این کشور اشاره کرد که کاملا به‌صورت سکولار اداره می‌شود و دین را از سیاست امری جداگانه می‌پندارند. بیشتر مردم نیز کاتولیک هستند. با این حال در بین افراد دیگر می‌توان مسیحی پروتستان، مسلمان و یهودی  نیز پیدا کرد.

جاذبه‌ های گردشگری

بی‌تردید فرانسه و جاذبه‌های گردشگری آن یکی از بهترین مناطق دنیا برای توریست‌ها به شمار می‌رود. کشوری زیبا که نشانه‌های زیادی چون انواع موزه‌ها، مشاهیر معروف، سینما و تئاتر، غذاها و رستوران‌های فراموش‌نشدنی، مناظر زیبا و خاطره‌انگیز و... را در خود جای داده است.

از برج ایفل و دیزنی‌لند پاریس گرفته تا زیبایی‌های بندر مارسی و رشته کوه‌های آلپ، همه و همه باعث می‌شود مسافران این کشور هیچ‌گاه هوس بازگشت به کشور خود را نداشته باشند!

پاریس

برج ایفل

بی‌تردید نماد فرانسه پاریس و برج ایفل است. این برج زیبا که نمونه‌ی کپی آن در چین وجود دارد، به مناسبت یکصدمین انقلاب مردم فرانسه ساخته شد. نام این برج در واقع از نام سازنده‌ی آن یعنی گوستاو ایفیل (Gustavo Eiffel) گرفته شده و از نکات جالب آن این است که این برج جزو عجایب دنیا به شمار می‌رود. ارتفاع این برج ۳۲۴ متر  و تعداد پله‌های آن ۱۶۶۵ عدد است. مکانی زیبا و دیدنی که بعد از ۲۶ ماه کار مداوم در سال ۱۸۸۹ میلادی افتتاح شد.

موزه لوور

موزه‌ی لوور دیگر نامی است که از فرانسه زیاد شنیده می‌شود. این موزه که پذیرای مجموعه‌های جمع‌آوری شده توسط شاه فرانسیس اول است، در قرن ۱۶ میلادی ساخته شده و بعد از انقلاب فرانسه به موزه ملی و مجموعه‌ی سلطنتی این کشور تبدیل شد. تابلوی معروف مونالیزا و مجسمه‌های میکل آنژ تنها بخشی از آثار بسیار و با ارزشی است که در موزه‌ لوور دیده می‌شود.

کلیسای نتردام

کلیسای نتردام یکی از زیباترین کلیساهای دنیا و به‌نوعی شاهکار معماری فرانسه است که زیبایی چشم‌نوازی دارد. اگر رمان گوژپشت نتردام اثر فاخر ویکتور هوگو را خوانده باشید، حتما می‌دانید که کازیمودو در برج دوقلوی این کلیسا زندگی می‌کرد.

شارل دو گل

خیابان‌های شارل دوگل و شانزلیزه نیز از دیگر جذابیت‌های پاریس به شمار می‌روند. تاق پیروزی که به یاد جنگجویان پر افتخار فرانسه در میدان شارل دوگل ساخته شده است در کنار فروشگاه‌ها و برندهای رنگارنگ خیابان شانزلیزه از مهم‌ترین بخش‌های توریستی این کشور محسوب می‌شود.

کاخ ورسای

کاخ سلطنتی ورسای از جمله جاذبه‌های فرانسه است که به‌سادگی نمی‌توان از کنار آن عبور کرد. این کاخ دارای اپرا، تالار آینه، اتاق پادشاهی، نمازخانه و انواع باغ‌های زیبا است.

دیزنی لند

دیزنی‌لند هر گردشگری را معطوف خود می‌کند. یک شهربازی زیبا و جذاب که توسط دیزنی ساخته شده و شامل ۷ هتل مجلل و مجتمع بازی و خرید است. در پاریس نمی‌توان از میدان باستیل، اپرای پاریس، مولن روژ، باغ گیاهان، کلیساس سکره‌کر مونمارتر، پل زیبای نئوف، گالری لافایت، باغ لوکزامبورگ، پانتئون، مرکز پمپیدو و میدان لا کنکورد دیدن نکرد.

پانتئون

پانتئون بنایی است که شباهت‌های زیادی به پانتئون رم دارد. این مکان با ۱۱۰ متر طول و ۴۲۵ متر عرض در واقع کلیسایی بوده که برای سنت‌ژنویو ساخته شده ولی بعدها به آرامگاه افراد مشهوری چون روسو، ولتر، ویکتور هوگو، ژان مولن، ماری کوری، امیل زولا و سوفلو تبدیل شده است.

باغ لوکزامبورگ

باغ لوکزامبورگ، محل آشنایی کوزت با ماریوس در بینوایان است. تعداد زیادی مجسمه و اثر تاریخی در این باغ دیده می‌شود که این مجسمه ها مربوط به ملکه‌ها و قدیسان فرانسه است. کاخ داخل باغ در زمان انقلاب فرانسه کاربری زندان داشته و الان در اختیار سنای این کشور است.

اما زیبایی‌های بی‌نظیر فرانسه تنها به پایتخت این کشور ختم نمی‌شود و شهرهای دیگر آن نیز جاذبه‌های شگفت‌انگیز زیادی دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

کن

کن

با شنیدن نام کن قطعا یا به یاد جشنواره فیلم کن و درخشش فیلم فروشنده همراه با اصغر فرهادی و شهاب حسینی می‌افتید یا خاطرات امامزاده داوود برایتان تکرار می‌شود! اما این بار از کن فرانسه صحبت می‌کنیم. شعار کن این است که زندگی سراسر جشنوره است. کن، سواحل بسیار زیبایی دارد که برای اقامت در هتل‌های آن و خوردن انواع غذاهای خوشمزه و گران‌قیمت باید جیبی پر از پول داشته باشید.

بندر مارسی

مارسی

مارسی یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای فرانسه به شمار می‌رود که به‌دلایل مختلف نقش بسزایی در اقتصاد این کشور ایفا می‌کند. بندر مارسی به پاریس نزدیک بوده و به‌دلیل برخورداری از سواحل، رستوران و اماکن زیبا پذیرای گردشگران زیادی است که از مناطق مختلف این شهر دیدن می‌کنند.

موزه Palais Longchamp یکی از زیباترین موزه‌های هنر و تاریح است که معماری بسیار چشم‌نوازی دارد و علاوه بر فرهنگ و تاریخ فرانسه در موزه‌ی طبیعت، می‌توان انواع حیوانات و گیاهان را مشاهده کرد.

کلیسای جامع نتردام یکی دیگر از بناهای زیبا و باستانی مارسی است که از قرن ۱۹ به یادگار مانده و شکوه معماری آن چشمان شما را خیره خواهد کرد. این کلیسا را به یک قصر پادشاهی تشبیه کرده‌اند.

قلعه شاتو

قلعه‌ی شاتو با معماری مربعی خود در نزدیکی مارسی قرار دارد و گفته می‌شود این بنا بهترین مثال از معماری فرانسوی است. خوشبختانه امکان بازدید از قلعه شاتو، سه برج و باروی آن برای توریست‌ها فراهم شده است. همچنین کلیسای اَبی‌سنت ویکتور بنایی قلعه‌مانند برای مسیحیان است که از قرون ۱۱ تا ۱۴ میلادی بر جای مانده است.

بوردو

بوردو

یکی از مهم‌ترین شهرهای فرانسه بوردو است که به‌دلیل استعمار ۳۰۰ ساله‌ی بریتانیا بر این منطقه، این شهر منطقه‌ای غیر فرانسوی به شمار می‌رود. لقب بوردو زیبای خفته است و از جمله مهم‌ترین مقاصد گردشگری فرانسه به حساب می‌آید. در بوردو نیز مانند دیگر قسمت‌های این کشور زیبا می‌توان جاذبه‌های گردشگری زیادی پیدا کرد.

کلیسای سن آندره

کلیسای سن‌آندره مانند دیگر کلیساهای فرانسه یکی از زیباترین و مهم‌ترین بناهای تاریخی بوردو است که ۱۴۲ متر ارتفاع دارد. گفته می‌شود ساخت بنای این کلیسا به قرون ۱۲ تا ۱۵ میلادی باز می‌گردد.

گرند تئاتر

گرند تئاتر یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین سالن‌های تئاتر و اپرا در سراسر فرانسه است که معماری بی‌نظیر آن به‌شکل بیضی با دریاچه‌ای در قلب خود، چشم هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند. نیمه‌ی بیضی در نور شب زیبایی خاصی دارد و با انعکاس نور در دریاچه می‌توانید یک بیضی کامل را ببینید.

کاخ روحان

کاخ روحان یکی از زیباترین‌ هتل‌های فرانسوی است که آن را هتلی با معماری مدرن و لوکس می‌دانند و از آن به‌عنوان تالار شهر نیز یاد می‌کنند.

پل سنگی

اما یکی از جاذبه‌های دیدنی بوردو پل سنگی است که به‌شکل یک قوس روی رودخانه گارون بنا شده و از معروف‌ترین پل‌های دنیا است.

نیس

نیس

اگر قصد دارید به جنوب و سواحل فرانسه سفر کنید، بی‌شک مقصد شما می‌تواند شهر ساحلی و زیبای نیس باشد که برای آب‌تنی و لذت بردن از فضای ساحل بی‌نظیر است. هتل‌های ماسه‌ای نیس فرانسه مشتاقان زیادی دارد. آن‌هایی که تمایل دارند مناظری زیبا از نیس را در یک نگاه داشته باشند، حتما سری به قلعه تپه خواهند زد.

تئاتر کلی نیس نیز یکی دیگر از بهترین مکان‌هایی است که میزبان اجرای مشهورترین نمایشنامه‌ها بوده و هر ساله بازدیدکننده‌های زیادی به آن سر می‌رنند.

نیس قدیم پر از بناها و ساختمان‌های قدیمی است که برای غوطه‌ور شدن در تاریخ و معماری کهن عالی هستند.

لیون

لیون

لیون با قدمتی نزدیک به دو هزار سال با مناطقی چون Vieux Lyon که یادگار دوران رنسانس هستند، می‌تواند مقصد بعدی شما در کشور فرانسه باشد. در آمفی‌تئاترهای لیون بزرگ‌ترین کنسرت‌ها اجرا می‌شود و هیچ‌کدام از آن‌ها لغو نخواهد شد! مراکز خرید لوکس و امروزی در کنار بازارهای سنتی و انواع جشنواره‌ها باعث می‌شود تا لیون میزبان تعداد زیادی توریست باشد.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای فرانسوی

مردم این کشور به خوراک خود اهمیت ویژه‌ای می‌دهند و همواره تلاش می‌کنند در کنار حفظ تنوع، از بهترین و تازه‌ترین مواد غذایی استفاده کنند. از عمده محصولات کشاورزی این کشور می‌توان به گندم، جو، ذرت، برنج، سیب‌ زمینی، چغندر، سیب، انگور، گوشت ماهی، گاو و خوک اشاره کرد.

بی‌تردید فرانسه را به کشور پنیرهای خوش‌طعم و متنوع می‌شناسند که از علاقه و اهمیت مردم این کشور به این ماده غذایی نشئت می‌گیرد. به‌دلیل اینکه پنیر در رژیم غذایی مردم فرانسه نقش پررنگی دارد این کشور را مهد پنیر می‌دانند. سالانه ۱۲۰۰ نوع پنیر در حجم یک میلیارد تن در فرانسه تولید می‌شود.

در رژیم غذایی مردم فرانسه علاوه بر پنیر موادی چون میوه و مرکبات مانند پرتقال، گوجه فرنگی، هلو، سیب، توت‌فرنگی، گریپ فروت، نارنگی، زرد آلو، گلابی، آلو، گوجه، آلوچه، گیلاس، انگور، توت، کشمش بی دانه (مویز)، شاه توت و مویز سیاه استفاده‌ی زیادی دارد.

بعد از میوه‌ها مهم‌ترین ماده‌ی غذایی مردم فرانسه مانند بسیاری از مناطق دنیا گوشت است. مردم این کشور به انواع گوشت علاقه‌ی زیادی دارند و غذاهای زیادی را با گوشت تهیه می‌کنند. اما با توجه به موقعیت جغرافیایی فرانسه، استفاده از انواع ماهی‌ها و آبزیان خوشمزه به‌شکل تازه و کنسرو در بین مردم فرانسه رواج زیادی دارد.

Foie Gras یکی از معمول‌ترین و مشهورترین غذاهای سنتی خوشمزه در رژیم غذایی مردم فرانسه که شرحدهنده‌ی یک غذای غنی، روغنی و لطیف است.

Truffles یکی از خوراکی‌های سنتی با ارزش و گران‌بها در رژیم غذایی کشور فرانسه است که بیشتر به رنگ‌های قهوه‌ای و سیاه تولید می‌شود.

Ceps یکی دیگر از خوراکی‌های سنتی در رژیم غذایی کشور فرانسه است که با استفاده از قارچ‌های خوراکی تهیه می‌شود.

Confits یک غذای مشهور و لذیذ سنتی در کشور فرانسه که پایه و ترکیب اصلی آن انواع گوشت همچون، مرغ، اردک، مرغابی و... است.

Fruit Tart مشهور به تارت میوه یکی از خوارکی‌های مشهور و سنتی در کشور فرانسه است که از جایگاه ویژه‌ای در رژیم غذایی این کشور برخوردار است. تقریبا در تمامی مغازه‌های فروش نان که در این کشور فعالیت می‌کنند، می‌توان این خوراکی بسیار خوشمزه را تهیه کرد.

Beef Bourguignon خوراکی بسیار لذیذ، خوش‌ عطر و دارای بیش از صد روش طبخ مختلف، که در رژیم غذایی کشور فرانسه بسیار پرطرفدار و محبوب است.

Steak-Frites گوشت سرخ شده‌‌ با پوششی از سسی غلیظ و خوش نمک که همراه با سیب‌زمینی سرخ شده سرو می‌شود

Coq au vin غذایی که با گوشت مرغ، خوک و قارچ در آتشی ملایم به‌صورت خوارکی آبدار تهیه می‌شود.

Choucroute Garnie این خوراک بر پایه‌ی سوسیس تهیه شده و می‌توان هنگام طبخ، با توجه به ذائقه‌ی شخصی، از هر ماده‌‌ی اولیه دیگر نیز استفاده کرد. معمولا مردم فرانسه در کنار سوسیس، گوشت قرمز، سیب‌زمینی و برخی سبزجات تازه را به کار می‌برند.

نکاتی جالب از فرانسه

  • حکومت لویی نوزدهم تنها ۲۰ دقیقه پا برجا بود و وقتی در جولا ۱۸۳۰ به تخت پادشاهی نشست، هیچ‌گاه فکر نمی‌کرد خیلی زود باید کوتاه‌ترین دوره‌‌ی حکومت را تجربه کند و جای خود را به دوک بوردو دهد.
  • ارتش فرانسه برای اولین بار در سال ۱۹۱۵ میلادی و در جریان جنگ جهانی اول از سیستم استتار برای پوشاندن سربازها، سلاح‌ها و خودروها نظامی استفاده کرد.
  • همچون برخی از قوانین عجیب فرانسه، امکان ازدواج با یک فرد مرده نیز در این کشور وجود دارد. البته این اتفاق تحت شرایط خاصی رخ می‌دهد و نیاز به مجوزهای لازم دارد.
  • فرانسه اولین کشوری است که دور ریختن یا امحای مواد غذایی فروخته نشده را از سوی سوپرمارکت‌ها ممنوع اعلام کرد. البته فوریه ۲۰۱۶ این قانون دستخوش تغییراتی شد.
  • نزدیک به یک میلیون نفر از مردم فرانسه در نواحی مرزی ایتالیا زندگی می‌کنند که زبان اصلی آن‌ها ایتالیایی است. با اینکه زبان فرانسوی زبان اصلی ۸۸ درصد مردم این کشور است، ولی یک میلیون نفر به زبان ایتالیایی صحبت می‌کنند. به اعتقاد خیلی‌ها زبان فرانسوی بعد از عربی کامل‌ترین زبان دنیا است.
  • حداقل ۴۰درصد موسیقی‌هایی که از ایستگاه‌های رادیویی خصوصی پخش می‌شوند باید اصالتا فرانسوی باشند.
  • برادران لومیر برای اولین بار در تاریخ ۲۸ دسامبر ۱۸۵۹ با استفاده از اختراع خود به نام سینماتوگراف ۱۰ فیلم ۵۰ ثانیه‌ای را در پاریس به نمایش گذاشتند.
  • بلندترین کوه‌های اروپا در رشته کوه آلپ قرار دارد که مونت‌بلان با ۴۸۱۰ کیلوتر ارتفاع مرتفع‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.
  • اولین پیوند قلب مصنوعی و پیوند صورت در فرانسه اتفاق افتاد که به‌ترتیب در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۰۵ بوده است.
  • مردم فرانسه که در سال ۱۷۹۳  می‌زیستند سیستم متریک را اختراع کردند که امروزه در اندازه‌گیری‌های مختلف کاربرد زیادی دارد.
  • توردوفرانس معتبرترین رقابت دوچرخه‌سواری دنیا با بیش از ۱۰۰ سال پیشینه است که از ۱ ژوئیه ۱۹۰۳ تا امروز در مسافت ۳۲۰۰ کیلومتر برگزار می‌شود.

فوتبال

تیم فوتبال فرانسه

اما همانند بسیاری از نقاط برجسته‌ی فرانسه، فوتبال این کشور نیز در سراسر جهان شناخته شده است و طرفداران زیادی دارد. تیم ملی این کشور از سال ۱۹۰۴ میلادی به‌طور رسمی وارد فیفا شده و ششمین تیمی بوده که در کشور خود قهرمان جام جهانی (جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه) شده است.

خروس‌ها (لقب تیم فرانسه که روی لباس و لوگوی فدراسیون این کشور از شکل خروس استفاده شده است) در ادوار مختلف جام‌جهانی و مسابقات جام ملت‌های اروپا حاضر بوده‌اند و در دوران مختلف با اتکا به حضور بازیکنان بزرگی چون میشل پلاتینی و زین‌الدین زیدان توانسته‌اند افتخاراتی را کسب کنند.

آبی‌پوشان فرانسوی تا امروز توانسته‌‌اند یک بار قهرمان، یک بار نایب قهرمان و دو بار سوم جام‌جهانی شوند و در مسابقات یورو ۱۹۸۴ و یورو ۲۰۰۰ قهرمانی جام ملت‌های اروپا را از آن خود کنند. ضمن اینکه این تیم در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ ، دو بار قهرمان جام کنفدرانسیون‌ها شده است.

زیدان

تا امروز بازیکنان بزرگی در تیم ملی فرانسه بازی کرده‌اند که ژان پیر پاپن، میشل پلاتینی، جاست فونتانه، لورن بلان، دیدیه دشان، فابین بارتز، مارسل دسایی، تیری آنری، زین‌الدین زیدان، دیوید ترزگه، پاتریک ویرا، فرانک ریبری، کریم بنزما و... از مهم‌ترین آن‌ها هستند. در تیم ملی این کشور بازیکنان رنگین‌پوست و مسلمان با ملیت‌‌های مختلف (به‌ویژه آفریقایی‌الاصل) زیاد دیده می‌شود.

لیگ برتر فرانسه با نام لوشامپیونه با ۲۰ تیم برگزار می‌شود که تیم‌هایی چون پاری‌سن‌ژرمن، لیون، موناکو، بوردو و لیل از مهم‌ترین تیم‌های باشگاهی فرانسه هستند. پاری‌سن‌ژرمن به لطف سرمایه‌گذاری شیوخ متمول عرب، چندین سال است که قهرمان بلامنازع لیگ فرانسه می‌شود.

تیم ملی فرانسه فرازونشیب‌های زیادی داشته و در ادوار گذشته جام ملت‌های اروپا با مربیان و بازیکنان مختلفی حاضر بوده است. امسال این کشور میزبان یورو ۲۰۱۶ است که مردم این کشور انتظار دارند با توجه به میزبانی و به لطف حضور سرمربی خود، دیدیه دشان و بازیکنان بزرگی چون اورا، گریژمان، پوگبا، متوئیدی و کومان بتوانند یک بار دیگر در کشور خود جام قهرمان را بالای سر ببرند. البته غیبت بازیکنان بزرگی چون کریم بنزما به‌دلیل مسائل اخلاقی و فرانک ریبری شاید ضربه‌ی بزرگی در خط حمله‌ی این تیم باشد.

درست است که فرانسه در دوره‌های مختلف جام جهانی یا جام ملت‌های اروپا گاه بسیار ضعیف یا بسیار قوی ظاهر شده و پر نوسان بوده است، ولی هیچ‌گاه نمی‌توان این تیم را دست‌کم گرفت و همواره باید شانس قهرمانی را برای این تیم قائل بود.

فرانسه در گروه اول مسابقات در کنار تیم‌های رومانی، آلبانی و سوئیس قرار گرفته‌ است که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد باید تیم این کشور را شانس اول صعود از این گروه بدانیم.

امیدواریم طرفداران کشور فرانسه از این مقاله و آنچه در مورد تاریخ، اقلیم و ورزش این کشور بیان شد، لذت کافی برده باشند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه