بیماری خواب مرموز در روستای کلاچی قزاقستان

راضیه شاهوردی | چهار شنبه, ۲۶ خرداد ۹۵ ساعت ۰۷:۰۰

اهالی روستای کوچک و دورافتاده‌ی کلاچی در کشور قزاقستان، چند سالی است که دچار بیماری عجیب و مرموزی شده‌اند. آن‌ها بدون دلیل و ناگهانی، برای مدت طولانی به خواب می‌روند. آزمایش‌های زیادی برای کشف علت این بیماری انجام شده که اغلب بی‌نتیجه بوده‌اند. با کجارو همراه باشید تا بیشتر با این روستای عجیب آشنا شویم.

اگر به‌دلیل این معمای پزشکی در حال وقوع نبود که توجهات بین‌المللی را به‌سمت این دهکده جلب کند، کسی هرگز نامی از روستای کوچک و دورافتاده‌ی کلاچی (Kalachi) در کشور قزاقستان نمی‌شنید. به نظر می‌رسد که ساکنان این روستا نمی‌توانند بیدار بمانند و به علتی ناشناخته برای روزهای متمادی به خواب می‌روند.

مردم قزاق

بیماری خواب

مورد روستای کلاچی دانشمندان را گیج کرده است. از بهار سال ۲۰۱۳ تابه‌حال، صد و پنجاه تن از ۶۰۰ نفر اهالی این روستا، دچار بیماری خواب ناگهانی شده‌اند. بسیاری از آن‌ها بیش از یک بار به چرت‌های طولانی مدت یک‌روزه فرو رفته‌اند.

مردم قزاقستان

کلاچی قزاقستان

قربانیان گزارش می‌دهند که ابتدا دچار اختلال در کنترل حرکت‌هایشان می‌شوند و خیلی سریع سرگیجه‌ می‌گیرند و بیهوش می‌شوند.

بسیاری از اهالی، در زمان‌هایی فوق‌العاده ناخوشایند و موقعیت‌های بسیار خطرناک بیهوش شده‌اند. یکی از ساکنان شهر به نام ویکتور کازاچنکو و همسرش در حال راندن موتورسیکلت بودند، که او به خوابی سه روزه فرو رفت.

بیماری خواب آلودگی

بیماری خواب

کازاچنکو و همسرش، هر دو با جراحات بسیار کمی از تصادفی که بعد از خواب رفتن پیش آمد، جان سالم به در بردند، اما کازاچنکو تنها یک ثانیه رانندگی و سپس بیدار شدن در درمانگاه را به خاطر می‌آورد. از دست دادن حافظه یکی از عوارض جانبی رایج این بیماری مرموز است.

کلاچی قزاقستان

قزاقستان

به‌دلیل دورافتاده بودن کلاچی، مدتی طول کشید تا مقامات قزاق متوجه شوند که مشکلی در مورد این روستا وجود دارد. افراد کمی خارج از روستا می‌دانستند که ساکنان کلاچی با مشکل روبه‌رو هستند، تا اینکه این بیماری خواب سه بار به بیرون از روستا رسید، بار اول در بهار سال ۲۰۱۳، سپس در ژانویه‌ی ۲۰۱۴ و بار آخر نیز در مارس ۲۰۱۴.

بیماری خواب

بیماری خواب بیش از حد

هنگامی که در ماه اوت سال ۲۰۱۴، این اتفاق باز هم افتاد، بالاخره خبر به پایتخت رسید. دانشمندان آماده و منتظر بودند تا این موارد جدید را بررسی کنند. همه روستاییان، چه بیمار و چه سالم، تحت مجموعه‌ای از آزمایش‌های تشخیصی قرار گرفتند تا مشخص شود که علت بیماری خواب چه بوده‌است، اما این آزمایش‌ها نتیجه‌ای در بر نداشتند.

کلاچی

بیماری خواب الگوی مشخصی برای انتخاب قربانی ندارد. این بیماری بین جنسیت و سن تفاوتی قائل نمی‌شود و مردان و زنان، همه آن را می‌گیرند. سن مبتلایان در بازه‌ی ۱۴ تا ۷۰ سال قرار دارد.

بیماری خواب

همچنین این بیماری ارتباطی با محیط زیست ندارد. بیش از ۷۰۰۰ تست برای بررسی آلودگی‌های احتمالی هوا، غذا و آب روستا انجام شد، اما نتیجه‌ای که منجر به علائمی که روستاییان تجربه کردند شود، دیده نشد.

معدن اورانیوم

روستاییان بیماری خود را مربوط به قرار گرفتن در معرض اورانیوم می‌دانند چراکه یک معدن اورانیوم متعلق به شوروی سابق در نزدیکی کلاچی وجود دارد. اما از طرفی روستای دیگری نیز وجود دارد که از کلاچی به آن معدن نزدیک‌تر است، با این حال هیچ‌کس در آن روستا دچار خواب‌های چندروزه نمی‌شود.

آستانه قزاقستان

بالاخره مقامات دولتی پایتخت قزاقستان یعنی آستانه و موسسه‌ی ملی انرژی هسته‌ای در زمینه‌ی امنیت تشعشعات دست به انجام تحقیقاتی زدند. آن‌ها در ابتدا بیماری خواب را به میزان زیاد رادون و مونواکسید کربن ربط دادند، اما بررسی‌های بیشتر، نظریات آن‌ها را رد کرد. حالا آن‌ها نیز در مورد مشکل عجیب کلاچی، گیج شده‌اند.

قزاقستان

حالا که هیچ تشخیص یا راه‌حلی دیده نمی‌شود، اهالی کلاچی به‌تدریج با حمایت دولت در حال اسکان داده شدن در جاهای دیگر هستند. تا آخر ماه مارس گذشته، تنها ۴۲۵ نفر در روستا باقی مانده بودند. به بقیه خانه‌های جدید و کارهای مناسبی در ناحیه‌ی بزرگ‌تر آکمولا در شمال قزاقستان داده شده است.

خواب آلودگی

اکثریت ۴۲۵ نفر باقی‌مانده نیز به‌زودی اسکان داده می‌شوند. اما تعداد کمی هم وجود دارند که نمی‌خواهند روستایشان را ترک کنند و زندگی در ترس از سردرد و خواب‌آلودگی این بیماری را به زندگی با سردرد و اندوه ترک وطن ترجیح می‌دهند.

روستای کلاچی

مطالب مرتبط:

منبع All Day

دیدگاه