شناسایی ۲ هزار جاذبه طبیعی گردشگری در کشور

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
شناسایی ۲ هزار جاذبه طبیعی گردشگری در کشور

بر اساس سند طبیعت‌گردی، ۲ هزار جاذبه طبیعی گردشگری در کشور شناسایی شده است.

«محمدعلی فیاضی» مدیرکل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری و دبیر کمیته‌ی ملی طبیعت‌گردی کشور روز گذشته در کارگاه طرح توانمندسازی روستایی استان بوشهر با محوریت گردشگری روستایی با بیان اینکه ۲ هزار جاذبه‌ی طبیعی گردشگری در ایران شناسایی شده است، گفت:

مهم‌ترین این جاذبه‌های طبیعی پرنده‌نگری است. هم‌اکنون ۵۲۰ نوع پرنده در کشور وجود دارد که این میزان با کل پرندگان قاره‌ی اروپا برابری می‌کند و امکان دیدن همه‌ی این پرندگان مقیم و مهاجر در مناطق مختلف کشور وجود دارد.

فیاضی با بیان اینکه تنوع زیستی از جمله فرصت‌های جذب گردشگر به شمار می‌رود بیان کرد که با وجود اینکه ایران جز و پنج کشور اول دنیا از لحاظ تنوع زیستی است ولی از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

دبیر کمیته‌ی ملی طبیعت‌گردی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری محسوس و نامحسوس ادامه داد که جاذبه‌های ناملموس و نامحسوس ازجمله مهم‌ترین جاذبه‌های کشور به‌شمار می‌آیند که ایران در این بخش بسیار غنی است.

وی یکی از موارد جاذبه‌های ناملموس کشور را تنوع فرهنگی عنوان کرد و افزود که وجود تنوع فرهنگی از جمله ویژگی‌های گردشگری روستایی است که با وجود تفاوت‌ها، همزیستی مسالمت‌آمیزی در این مناطق به چشم می‌خورد.

فیاضی بیان کرد که وجود تنوع فرهنگی منشأ جذب گردشگر است و آنچه ما در گردشگری روستایی به دنبال آن هستیم تقویت تنوع فرهنگی است.

مدیرکل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری با بیان اینکه احیای صنایع دستی در روستاها زمینه‌ی جذب گردشگر را فراهم می‌کند، ادامه داد که بسیاری از صنایع‌دستی که بخش زیادی از آنها با گذر زمان منسوخ شده بود با مشارکت معاونت صنایع‌دستی در کشور دوباره احیا شده است و برای توسعه گردشگری روستایی باید تمام داشته‌های روستاها در مناطق بومی و محلی در معرض دید گردشگران قرار گیرد تا آنان بتوانند تجربه جدیدی را در این مناطق کسب کنند.

فیاضی، احیای بازی‌های بومی و محلی با همکاری وزارت ورزش و جوانان و همچنین احیای معماری محلی روستایی را از دیگر برنامه‌های این سازمان برای توسعه‌ی گردشگری روستایی عنوان کرد. این مقام مسئول گفت که ۳۷ درصد گردشگران دنیا فرهنگی هستند و مخاطبان ما در این گروه قرار دارند به همین دلیل گردشگری روستایی بهترین زمینه برای نمایش و بروز اصالت‌ها است.

مدیرکل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری و دبیرکمیته ملی طبیعت‌گردی کشور بیان کرد:

در اکوتوریسم آموزش گردشگران و جوامع محلی برای ایجاد زمینه تعامل بین آنها ضروری است و تمام تلاش ما این است که از مواهب خدادادی روستاها استفاده، حفظ و بهره‌برداری پایدار کرد تا زمینه حفظ و صیانت آنها به‌وجود آید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه