رسوایی معبد ببر تایلند ابعاد تازه‌ای از تجارت سیاه میلیارد دلاری در آسیا را آشکار کرده است

بهداد خسور | چهار شنبه, ۱۹ خرداد ۹۵ ساعت ۲۲:۴۵

ببرها حیواناتی هستند که در خطر انقراض قرار دارند و سال‌ها است که فعالان حوزه‌ی حیات وحش در تلاش هستند تا با تجارت غیر قانونی اعضای بدن این حیوانات مبارزه کنند. حالا خبر کشف اجساد منجمد شده‌ی ۴۰ توله ببر در معبدی در تایلند ابعاد تازه‌ای از این تجارت را بر ملا ساخته است. با کجارو همراه باشید تا از تمام جوانب این خبر مطلع شوید.

یک هفته پیش بازدید از معبد ببر (Tiger Temple) ایالت کانچانابوری (Kanchanaburi) تایلند که در غرب بانکوک قرار دارد، فقط ۶۰۰ بات (۵۸۰۰۰ تومان) هزینه داشت. مردمی که مشتاق دیدن منظره‌ی باور نکردنی زندگی انسان‌ها در کنار این موجودات خارق‌العاده بودند به این معبد می‌رفتند و حتی می‌توانستند با پرداخت ۱۵ پوند (۷۵۰۰۰ تومان) بیشتر به راهبان بودایی به آن‌ها برای غذا دادن به توله ببرها کمک کنند یا در حالی که سر یک ببر بالغ روی پای آن‌ها قرار دارد با آن ببر عکس یادگاری بگیرند.

سال گذشته حدود دویست و پنجاه هزار نفر، از جمله Jay Z، خواننده معروف آمریکایی، به همراه همسر و دخترش به این معبد رفتند و از اینکه یکی از ترسناک‌ترین حیوانات دنیا می‌تواند تا این اندازه رام و بی‌خطر باشد، شگفت‌زده شدند.

tourists-at-temple

اما پس از اتفاقاتی که درباره‌ی این معبد به بیرون درز کرده، درهای معبد بسته شده‌اند و ببرهای آن به احتمال زیاد برای همیشه از آنجا منتقل شده‌اند. پس از گذشت یک دهه از اتهاماتی که توسط گروه‌های ضد خشونت حیوانات درباره‌ی تولید مثل غیرمجاز و قاچاق حیوانات به این معبد وارد شده بود، بالاخره هزار پلیس، ارتش و مقامات دولتی به سراغ این معبد رفتند تا از راز تجارت غیر قانونی اعضای بدن ببر در این معبد که بازار سیری‌ناپذیر چین را تامین می‌کند، پرده بردارند. این تجارت غیر قانونی موجب شده تعداد اندک ببرهای باقی مانده هم در خطر انقراض قرار بگیرند.

آمار و ارقام تجارت غیر قانونی ببرها بسیار ناراحت‌کننده است. در حال حاضر تنها تعداد ۳۲۰۰ ببر از ۱۰۰.۰۰۰ ببری که در دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی سرشماری شده بودند در حیات وحش باقی مانده است. اما بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط آژانس تحقیقات محیط زیست (EIA)، سازمان آموزش حفاظت محیط زیست استرالیا (Cee4life) و سازمان‌های دیگر که با پشتوانه‌ی تحقیقات انجام شده درباره‌ی قاچاق حیوانات و شبکه‌ی نظارت بر داد و ستد حیوانات حیات وحش انجام گرفته است، حدود ۵۰۰۰ ببر در چین، ۱۴۵۰ ببر در تایلند، ۱۸۰ ببر در ویتنام و حدود ۴۰۰ ببر در لائوس در مزارع شخصی نگهداری می‌شوند. به جز این آمار، کلکسیون‌ها و باغ وحش‌های خصوصی زیادی در اغلب کشورهای آسیایی وجود دارند که در آن‌ها ببر وجود دارد.

monk-and-tiger

دبی بَنکس (Debbie Banks) از سازمان EIA مدتی به‌عنوان مامور مخفی در مزارع ببر چین کار کرده است. به گفته‌ی او طی دهه‌ی گذشته، تولید مثل ببرها که اغلب با پوشش محافظت از این حیوانات در برابر انقراض صورت می‌گیرد به صنعتی سودآور و گسترده تبدیل شده است. فلسفه‌ی وجودی این مزارع تقاضای سیری‌ناپذیر برای محصولات لوکس و داروهای سنتی چینی است که همین امر اندک ببرهای باقی مانده در حیات وحش را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. خانم بنکس می‌گوید:

اعضای منجمد شده‌ی بدن ببرها در این مکان‌ها در فریزرهای مخصوص جمع‌آوری می‌شوند. این افشاگری در تایلند فقط ذره‌ی کوچکی از تجارت بزرگی است که در تمام محدوده‌ی آسیای جنوب‌شرقی گسترده شده و نشان می‌دهد اکثر به اصطلاح پناهگاه‌ها و مزارع ببر در این کشورها اعضای بدن و محصولات به دست آمده از ببرها را به خاطر سود فراوان در بازارهای سیاه به فروش می‌رسانند.

در معبد ببر تایلند موارد زیادی از آزار و اذیت این حیوان‌ها قابل مشاهده بود، مثلا اکثر ببرها با زنجیرهای کوتاهی که به گردنشان بود به زمین بسته شده بودند به طوری که حتی برای ایستادن هم مشکل داشتند و اغلب دراز می‌کشیدند. همچنین اخبار دیگری در رابطه با کشیدن ناخن‌ها و دندان ببرها هم به گوش می‌رسید. اما چیزی که در کانچانابوری تایلند دور از چشمان توریست‌ها قرار داشت، حتی سخت‌گیرترین کاراگاهان حیات وحش را هم شوکه کرده است. جدا از ۱۳۷ ببر زنده، آن‌ها آزمایشگاهی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد راهبان بودایی از اعضای بدن ببرها برای تولید شراب و دارو استفاده می‌کنند. همچنین جسد انبار شده‌ی حدود ۴۰ توله ببر در فریزهای این معبد کشف شده است.

dead-tiger-cubs

مزارعی نظیر این معبد به خاطر تقاضای زیاد بازار برای استخوان و دیگر اعضای بدن ببرها در برابر کاهش تعداد ببرها در حیات وحش، به شدت در حال گسترش هستند. جالب اینجا است که صاحبان چنین مزارعی ادعا می‌کنند از اوضاع وخیم تعداد ببرها در حیات وحش مطلع هستند و قصد دارند که ببرهای جوان را به طبیعت بازگردانند.

بَنکس حسابی از این وضعیت آشفته است:

بسیاری از «تسهیلات» این چنینی، فقط به خاطر سودی که به جیب می‌زنند ببرها را پرورش می‌دهند و اکثر آن‌ها مشکوک به دست داشتن در تجارت غیر قانونی اعضای بدن ببرها هستند.

در سال ۲۰۰۷ توافقات بین‌المللی در این زمینه صورت گرفت و قرار شد دیگر هیچ ببری به خاطر تجارت اعضای بدنش پرورش داده نشود و همچنین قرار شد مزارع ببر به کلی از رده خارج بشوند. اما چیزی که اتفاق افتاد دقیقا برعکس این توافق بود و آمار تجارت اعضای بدن ببرهایی که در مزارع اسیر شده‌اند به شدت رو به افزایش است و در حال حاضر تقاضا برای اعضای بدن این حیوانات از هر زمانی بیشتر است.

طبق آمار، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ اعضای بدن حدود ۱۶۰۰ ببر توسط مقامات کشورهای آسیایی از قاچاقچیان ضبط شده است. آقای ریچارد توماس، سخنگوی EIA، در این باره می‌گوید:

نمی‌توان تشخیص داد که کدام بخش از محموله‌های اعضای بدن ضبط شده مربوط به ببرهای وحشی و کدام بخش مربوط به ببرهای اسیر شده در مزارع است، اما مطمئنا تمام اعضای بدن ضبط شده مربوط به ببرهای وحشی نیستند. خیلی از اعضای بدن کشف و مصادره شده در آسیا مربوط به ببرهایی هستند که به منظور پرورش و تولید مثل اسیر شده‌اند و در حال حاضر تلاش‌هایی در چند کشور از جمله تایلند صورت گرفته تا مشخص شود چه نظارت‌هایی برای جلوگیری از این تجارت غیر قانونی انجام می‌گیرند.

اما با وجود تمام این تلاش‌ها این تجارت همچنان در حال رشد است. افرادی که برای نظارت بر پیمان بین‌المللی تجارت گونه‌های در حال انقراض حیات وحش فلورا و فاونا (Cites) مأموریت داشتند، در سال ۲۰۱۴ گزارشی منتشر کردند که در آن چنین آمده است:

تعداد حیوانات زنده و اعضای بدن منجمد شده‌ای که کشف می‌شوند به شدت رو به افزایش است و از سال ۲۰۱۰ معادل ۵۰درصد کل قاچاق کشف شده در ۱۴ سال گذشته ضبط شده است. به نظر می‌رسد مقادیر زیادی از اعضا و حیوانات کشف شده مربوط به حیواناتی هستند که برای تولید مثل و جلوگیری از انقراض اسیر شده‌اند.

کشف اعضای بدنی که به نظر می‌رسد مربوط به ببرهای اسیر شده در مزارع هستند در کشورهای لائوس، ویتنام و تایلند افزایش پیدا کرده است. همچنین شواهدی زیادی مبنی بر وجود چنین تجارتی در اندونزی هم وجود دارد.

به نظر می‌رسد مقامات و تجار قدرتمند زیادی پشت این تجارت میلیارد دلاری حضور دارند. در گزارش Cites نوشته شده:

چین به شکل قانونمندی امتیازات تجاری داخلی ویژه‌ای به شرکت‌هایی که در زمینه تجارت پوست و دیگر مشتقات حیوانات فعال هستند اعطا کرده است.

علی‌رغم ممنوعیت‌های بین‌المللی، به دلیل عدم کنترل لازم در مرزهای بین تایلند، میانمار، لائوس و چین، قاچاقچیان به راحتی حیوانات را از این مرزها خارج می‌کنند. حدود سه هفته پیش بود که یک مرد ۲۶ ساله‌ی ویتنامی در نزدیکی مرز لائوس در حالی که ۴ توله ببر منجمد شده همراهش بود دستگیر شد. او ادعا می‌کرد که توله‌ها را در ازای پرداخت دو میلیون دانگ ویتنام (۳۱۳۰۰۰ تومان) از یکی از همین بازارهای مرزی خریده و قصد داشته آن را به یکی از مشتریانش تحویل بدهد.

اگر قاچاقچیان موفق بشوند اعضای بدن ببرها را به چین برسانند، سود زیادی نصیبشان می‌شود. استفاده از استخوان و دیگر اجزای بدن ببر در داروهای سنتی چینی باعث به وجود آمدن این بازار سیاه بزرگ و سودآور شده است. از سال ۱۹۹۳ استفاده از استخوان ببر در چین ممنوع شده است، اما هنوز هم افراد زیادی برای اینکه ثروت خود را به رخ بکشند اعضای بدن گونه‌های جانوری متفاوتی را خریداری می‌کنند.

آقای جان اسکانلون، یکی از مدیران Cites، در این مورد می‌گوید:

هنوز هم تقاضای زیادی برای شاخ کرگدن و اعضای بدن ببر در چین وجود دارد. در واقع افراد از مصرف سنتی اعضای بدن حیوانات که جنبه‌ای فرهنگی داشته و مربوط به آداب و رسوم یک قوم بوده به مصرف تجمل‌گرایانه‌ی این محصولات روی آورده‌اند که باعث شده گونه‌های بیشتری تحت تأثیر منفی این تجارت غیر قانونی قرار بگیرند.

پوست یک ببر پرورشی بالغ در چین حدود چهل هزار پوند (۲۰۲.۰۰۰.۰۰۰ تومان) قیمت دارد. بر اساس آمار EIA، ثروتمندان چینی این پوست‌ها را برای استفاده کردن به جای قالیچه و آویزان کردن به دیوار خریداری می‌کنند و حاضرند ۳۴۰ پوند (۱.۷۰۰.۰۰۰ تومان) به ازای هر بطری نوشیدنی ببر بپردازند. استخوان‌های یک ببر در چین تقریبا قیمتی برابر با قیمت طلا دارند و دیگر اجزای بدن آن‌ها هم بسیار گران هستند.

tiger-skin

در حال حاضر فقط حدود ۵۰ ببر در حیات وحش چین زندگی می‌کنند، اما دو مزرعه‌ی بزرگ پرورش ببر و چند مزرعه‌ی کوچک‌تر وجود دارند که به صورت قانونی بیش از ۵۰۰۰ ببر در آن‌ها نگهداری می‌شوند.

به عقیده‌ی اکثر فعالان حیات وحش مزرعه‌های پرورش ببرها هیچ کار مفیدی در زمینه‌ی حفاظت از نسل این حیوانات انجام نمی‌دهند و حتی این تأسیسات منشا اصلی گسترش تجارت مجاز و حتی غیر مجاز اعضای بدن حیوانات هستند. حال اعضای کمپین‌های مخالفت با این تجارت غیر قانونی امیدوارند که با وجود اتفاقی که برای معبد ببرها در کانچانابوری افتاده توجه بیشتری به مزرعه‌های پرورش ببر در چین و دیگر کشورها بشود. اما به نظر می‌رسد یک انقلاب فرهنگی دیگر باید در چین اتفاق بیافتد تا تجارت اعضای بدن ببرها برای همیشه پایان بیابد.

تعداد ببرهایی که در معرض خطر قرار دارند

حدود ۳۲۰۰ ببر در حیات وحش وجود دارد. از این تعداد کم‌تر از ۳۰ ببر در ویتنام، ۵۰ ببر در چین، ۲۲۰۰ ببر در هند و حدود ۵۰۰ ببر در حیات وحش  روسیه زندگی می‌کند.

بیش از ۷۰۰۰ ببر در مزارع پرورش ببر در آسیای جنوب شرقی وجود دارد که از این تعداد ۵۰۰۰ تا در چین، ۱۴۵۰ تا در تایلند، ۱۸۰ تا در ویتنام و حدود ۴۰۰ تا در لائوس اسیر هستند.

پوست، گوشت، استخوان و پنجه و چنگال‌های ببر هم به‌عنوان کالای لوکس و هم به‌عنوان مواد تشکیل‌دهنده‌ی داروهای سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بین سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۱۴ معادل ۱۵۹۰ ببر مرده از قاچاقچیان کشف شده است. به نظر می‌رسد حدود ۳۰درصد از اعضای بدن و ببرهای کشف شده از قاچاقچیان از مزرعه‌های پرورش ببر منشا می‌گرفتند.

مطالب مرتبط:

منبع the guardian

دیدگاه