روزشمار: ۱۶ خرداد؛ نخستین پرواز بالن

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی یکشنبه، ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۶ خرداد؛ نخستین پرواز بالن

در ۵ ژوئن سال ۱۷۸۳ میلادی، نخستين نمايش پرواز با بالن در فرانسه توسط ژوزف و ژاک مونگلفير انجام شد.

در سال ۱۷۸۳ میلادی و در پاریس نخستین بار انسان موفق به پرواز شد. این پرواز به وسیله‌ی یک بالن هوای گرم، که به وسیله برادران «مونت گولفییر» ابداع شده بود و توسط «فرانسیس پیلاتر» و «فرانسیس دی آرلندس» به پرواز در آمد، موفق شد مسافت پنج مایل (هشت کیلومتر) در حین پرواز بپیماید.

گرمای مورد نیاز برای به پرواز در آمدن این بالون از سوختن چوب به دست می‌آمد. بالون یادشده غیر قابل کنترل بود و جهت حرکت آن را جهت باد تعیین می‌کرد. این بالون در اولین پرواز خود، در حالی که به وسیله طناب به زمین مهار شده بود، نهایتاً تا ارتفاع ۲۶ متری پرواز کرد.

در اواخر سده‌ی هیجده میلادی پرواز با بالن، و یا به عبارتی بالون‌سواری، افراطی‌ترین مشغله در اروپا شده بود. البته این روند موجب شد که رابطه بین ارتفاع و جو هر چه بهتر و با جزئیات کامل‌تر مورد شناسایی قرار گیرد. اولین پروازی که توسط یک هواپیمای موتوردار، قابل کنترل، و قابل تعلیق در آسمان (به دلیل سبک‌تر بودن از هوا) انجام شد، در سال ۱۸۵۲ میلادی بود.

«هنری گیفارد» در فرانسه، پانزده مایل (۲۴ کیلومتر) را به وسیله‌ی کشتی هوایی که مجهز به یک موتور بخار بود پرواز کرد. در طول نیمه‌ی دوم قرن نوزدهم میلادی و اوایل قرن بیستم میلادی کشتی‌های هوایی یکی از عمده‌ترین وسایل حمل و نقل به شمار می‌آمدند.

در همین روز:

۱. شوروی سفینه‌ی (سایوز۱۱) را به سرنشینی سه فضانورد به مدار زمین فرستاد (۱۳۵۰ شمسی)

۲. استقلال مجمع الجزاير سيشل از انگلستان (۱۹۷۶ میلادی)

۳. روز جهانی محیط زیست

۴. روز ملی «دانمارک»

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه