روزشمار: ۱۵ خرداد؛ درگذشت «ابن حاجب» محدث و مورخ مسلمان

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی شنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۱۵ خرداد؛ درگذشت «ابن حاجب» محدث و مورخ مسلمان

امروز، ۱۵ خرداد، سالروز درگذشت «ابن حاجب» محدث و مورخ بزرگ مسلمان است.

ابن حاجب، جمال‌الدین ابوعمرو عثمان‌بن عمربن ابی بکر، نحوی معروف. اصلاً ایرانی از نژاد کرد و پدرش حاجب امیرعزالدین موسک بود.

«ابن حاجب» در سال ۵۹۳ هجری قمری در دمشق به دنيا آمد و برای بهره‌‏گيری از دانش محدثان عصر خود، به شهرها و نقاط مختلف سفر كرد. ابن حاجب در علم حديث، سرآمد علمای عصر خود بود، كه تاليفاتی از وی به جای مانده است.

در قاهره علوم ادبی و فقه آموخت و چندی در دمشق تدریس کرده . کتب او با اسلوبی واضح و روشن نوشته شده است. کتاب «کافیه در نحو» از تألیفات او است. «شافیه در صرف» کتاب دیگری از اوست که این کتاب در همه اقطار ممالک اسلامی متداول و معروف است. «مختصرالمنتهی» خلاصه‌ای از کتاب دیگر او موسوم به «منتهی‌السؤال والامل» است که این مختصر نیز مهم‌ترین کتب اصول شمرده می‌شود و شرح‌های بسیاری در مورد آن نوشته‌اند. از تألیفات دیگر او می‌توان «المقصدالجلیل فی علم الخلیل»، «الامالی»، «القصیدةالموشحة بالاسماء المؤنثه»، «مختصرالفروع» یا «جوامع‌الامهات در فقه مالکی» و «مفصل در نحو» را نام برد.

«شرح شافیه ابن حاجب» تألیف «رضی‌الدین محمدبن حسن استرآبادی نحوی» (۶۸۶ قمری)، شرحی است بر کتاب «شافیه» ابن حاجب. این کتاب به زبان عربی و در اواخر قرن هفتم قمری، نوشته شده است.

ابن حاجب در سال ۶۳۰ هجری قمری دار فانی را وداع گفت.

در همین روز:

۱. بزرگ‌ترین قرارداد راه‌سازی ایران برای احداث بزرگراه قم - بندر امام به امضا رسید (۱۳۵۶ شمسی)

۲. روز استقلال كشور «تونگا» از استعمار انگلستان (۱۹۷۰ میلادی)

۳. در نتیجه انفجار دو قطار مسافربر در شوروی ۵۷۵ تن کشته و ۸۰۰ نفر دیگر مجروح شدند. (۱۹۸۹ میلادی) 

۴. روز پرچم در کشور استونی

۵. روز اتحاد در کشور مجارستان

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه