آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه سه: ایرلند شمالی

محبوبه حسنی | پنجشنبه, ۱۰ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

مقاله‌های مرتبط:

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

ایرلند شمالی، کوچک و جویای نام

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. ایرلند شمالی یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با آلمان، لهستان و اوکراین در گروه سوم رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این زیبا و صنعتی آشنا می‌شویم.

ایرلند شمالی کشوری است که در غرب بریتانیا و شمال جزیره‌ی ایرلند واقع شده است. بلفاست نام پایتخت این کشور است و مردم آن به زبان انگلیسی و ایرلندی صحبت می‌کنند. آن‌ها نیز مانند دیگر کشورهای بریتانیای کبیر برای مبادلات خود از واحد پول پوند استفاده می‌کنند. شاید نام ایرلند جنوبی بیشتر به گوش شما خورده باشد ولی این بار به سراغ معرفی ایرلند شمالی می‌رویم.

پیشینه

ایرلند شمالی سرگذشت عجیب و پرنوسانی داشته است. در حالی که سال ۱۹۲۱ میلادی مردم شمال به بریتانیا وفادار بودند، قسمت جنوبی ایرلند اعلام استقلال کرد و در پی آن به‌مدت دو سال جنگ سختی در گرفت. دولت بریتانیا به‌مدت ۱۲ سال مناطق مستقل ایرلند جنوبی را به رسمیت نمی‌شناخت.

سرانجام پس از کش‌ و قوس‌های فراوان و لشکرکشی‌های زیاد در سال ۱۹۸۲ میلادی انتخابات ایرلند شمالی برگزار شد که این انتخابات را کاتولیک‌ها تحریم کردند. سرانجام معاهده‌ای به نام جمعه‌ی نیک برای خاتمه‌ی درگیری‌ها به امضا رسید که در پی آن انتخابات شورای جدید ایرلند شمالی برگزار شد. اما باز هم بمب‌گذاری‌ها و حملات خونین اوضاع را متشنج کرد.

اما درمجموع قدرت ایرلند شمالی به‌اندازه‌ی ایرلند جنوبی نبوده و شمالی‌ها همواره به‌عنوان بخشی از زیر مجموعه‌های انگلستان شناخته شده‌اند.

پرچم

چون نظام پادشاهی همواره بر ایرلند شمالی سایه افکنده است یکی از پرچم‌های این کشور در واقع پرچم یونیون جک است که نشان صلیب سنت پاتریک، صلیب سنت جورج و صلیب سنت اندروز روی آن دیده می‌شود.

پرچم رسمی ایرلند شمالی به نام اولستر نیز شناخته می‌شود که شامل یک صلیب قرمز رنگ روی زمینه‌ی سفید با نشانی از تاج پادشاهی، ستاره شش پر و یک دست قرمز رنگ در مرکز آن است. دولت ایرلند شمالی از سال ۱۹۵۳ میلادی و مجلس آن‌ها از سال ۱۹۷۳ به بعد از این پرچم استفاده می‌کنند.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

ایرلند شمالی کشوری اروپایی و بخشی از امپراتوری بریتانیا است که در غرب این جزیره قرار دارد. مساحت این کشور نزدیک به ۱۴ هزار کیلومتر مربع و جمعیت آن نزدیک به دو میلیون نفر است و در کنار کشورهایی چون انگلستان، اسکاتلند و ولز قرار می‌گیرد.

این کشور معمولا آب و هوایی سرد دارد و در آن یخچال‌های طبیعی دیده می‌شود. آب و هوای ایرلند شمالی در اصل اقیانوسی است و پایتخت شهر بلفاست است.

حکومت

ایرلند شمالی همواره کشوری تابع از انگلستان بوده و مانند آن به‌صورت مشروطه سلطنتی اداره می‌شود. دو گروه سیاسی مهم‌ترین بخش حکومتی این کشور هستند. ملی‌گراها و سلطنت‌طلب‌ها تفکرات متمایزی دارند. ملی‌گراها تمایل دارند از زیر سلطه‌ی بریتانیا خارج شوند و حکومتی مستقل داشته باشند، ولی سلطنت‌طلب‌ها به‌دنبال نظام پادشاهی هستند.

بر اساس قانون اساسی این کشور هر فردی که در جزیره ایرلند به دنیا آمده باشد دارای حقوق شهروندی جمهوری ایرلند است. سال ۱۹۹۹  میلادی حق کامل حقوق شهروندی ایرلند به حق شهروندی بخشی از ایرلند تبدیل شد. ملکه الیزابت نیز ملکه‌ی مانند دیگر کشورهای بریتانیا ملکه‌ی ایرلند شمالی هم هست.

جاذبه‌های گردشگری ایرلند شمالی

کشور ایرلند شمالی با حضور مناطق زیبای طبیعی از جمله ساحل صخره‌ای در بخش غربی، موزه‌های آثار تاریخی مانند موزه‌ی تایتانیک، کاخ‌های زیبا و پارک‌های جنگلی، سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر جهان است. در ادامه شما را با برخی از این جاذبه‌های گردشگری آشنا خواهیم کرد.

قلعه وارد (Castle Ward)

کسل وارد، قلعه‌ای زیبا و تاریخی با مجموعه‌ی آثار تاریخی از جمله تئاتر، خشکشویی، باغ، عمارت قلعه، رستوران و آسیاب است که در روستای استرنگفورد قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری ایرلند شمالی به شمار می‌آید. کارشناسان تاریخی، قدمت این اثر کهن را به قرن ۱۸میلادی نسبت می‌دهند. به نظر می‌رسد که حدود ۳۳۲ هکتار باغ و خشکشویی که متعلق به دوران حکومت ملکه‌ی ویکتوریا است (از سال ۱۸۳۷ تا ۱۹۰۱میلادی، به‌عنوان ملکه‌ی پادشاهی متحد بریتانیای کبیر و ایرلند شناخته می‌شد)، از مهم‌ترین قسمت‌های مجموعه‌ی تاریخی کسل وارد محسوب می‌شود. گفته می‌شود که این قعله‌ی تاریخی در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۱۰ محلی محل برگزاری اپرا نیز بوده است.

گذرگاه ساحلی جاینت (Giant's Causeway and Causeway Coast)

در حدود ۵ کیلومتری شهر بوشمیلز ایرلند شمالی، منطقه‌ای عجیب و شگفت‌انگیز با حضور ۴۰ هزار ستون سنگی متصل به هم، مشاهده می‌شود. کارشناسان تاریخی، با مشاهده‌ی هوازدگی و فرسایش صورت گرفته در این ستون‌های سنگی آذرین، قدمت آن‌ها را به بیش از چند میلیون سال، تخمین می‌زنند. از شگفتی‌های این ستون‌ها، اشکال هندسی آن‌هاست که به‌دلیل فعالیت‌های آتشفشانی رخ داده در دوران باستان، به‌صورت منشورهای چند ضلعی از جمله چهارضلعی، پنج ضلعی، شش و هشت‌ضلعی تبدیل شده‌اند. بلندای این آثار جالب و حیرت‌انگیز تا ۱۲ متر نیز، رسیده است. بسیاری از گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی برای تماشای این اثر طبیعی و فوق‌العاده، به شهرستان آنتریم در ساحل شمال شرقی ایرلند شمالی سفر کرده و با بازدید از این مکان باشکوه، نمونه‌ی بارزی از تاریخ و گذر زمان را مشاهده می‌کنند. این مکان، لقب یکی از عجیب‌ترین مناطق دنیا را به خود اختصاص داده است.

پارک جنگلی تولیمور (Tollymore Forest Park)

مکان‌های طبیعی و سرسبز، یکی از چندین مناطق دیدنی و گردشگری ایرلند شمالی است که به‌دلیل زیبایی خیره‌کننده‌ی خود، بازدیدکنندگان بسیاری از سراسر جهان را به‌سمت خود، جذب می‌کنند. پارک جنگلی تولیمور، نخستین پارک جنگلی در ایرلند شمالی است که در سال ۱۹۵۵ میلادی در نزدیکی روستای بریانزفورد این سرزمین و در کوه‌پایه‌های کوه‌های مورن (رشته کوهی از جنس سنگ خارا که در منطقه‌ی داون در جنوب شرقی ایرلند شمالی قرار داشته و مرتفع‌ترین کوه‌های این کشور را دربر گرفته است)، حضور دارد. مردم انگلستان، پارک جنگلی تولیمور را از بهترین مکان‌های تفریحی جهت برگزاری پیک‌نیک و گردش‌های خانوادگی و دورهمی، می‌دانند.

صومعه موسندن (Mussenden Temple)

این صومعه که در سال ۱۷۵۸ میلادی بنا شده ساختمان دایره‌ای شکل کوچکی در تپه‌های نزدیک ایالت لاندنری بالای دریای آتلانتیک است که از نظر تاریخی و مناظر طبیعی بسیار زیبا است.

موزه تایتانیک بلفاست (Titanic Belfast)

کشتی تایتانیک با گذشت یک قرن از سرگذشت تلخ و متاثرکننده‌اش، هنوز نیز در یادها و خاطرات مردم بریتانیا و شهر بلفاست ایرلند شمالی باقی مانده است. مسئولان این کشور، با تشکیل موزه‌ای نمادین از تایتانیک، در نزدیکی ساحل و منطقه‌ای که در یک قرن پیش ساخته شده بود، یاد و خاطرات آن را زنده نگاه داشته‌اند. در این موزه‌ می‌توان آثاری همچون عکس‌های یادگاری از مراحل ساخت و احداث، نقشه‌ها و وسایل باقی‌مانده از کشتی را مشاهده کرد. گردشگران و بازدیدکنندگان بسیاری، برای مشاهده‌ی این اثر تاثربرانگیز تاریخی، ایرلند شمالی و شهر بلفاست را به‌عنوان مقصد مسافرت خود انتخاب می‌کنند.

کاخ بلفاست (Belfast Palace)

در شهر بلفاست ایرلند شمالی، قلعه‌ای مجلل و زیبا با جاذبه‌های دیدنی و گردشگری وجود دارد که به کاخ بلفاست شهرت یافته است. این قلعه‌ی تاریخی، مملو از اتفاقات و رخدادهای متعددی است که با دیدن در و دیوار آن‌، می‌توان سایه‌ی رمزآلود قصه‌ها و رازهای آن را مشاهده کرد. به نظر می‌‌رسد این کاخ کهن، یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که زوج‌های جوان ایرلندی برای برگزاری مراسم ازدواج خود، از آن استفاده می‌کنند.

میدان ویکتوریا

یکی از بهترین مراکز خرید و تهیه‌ی انواع سوغاتی‌های گوناگون برای دوستان و آشنایان، میدان اصلی بلفاست، پایتخت ایرلند شمالی است که در گویش مردم این کشور، به میدان ویکتوریا شهرت یافته است. مرکز خرید ویکتوریا از مهم‌ترین قسمت‌های مجذوب‌کننده‌ی این میدان است که با زیبایی خیره‌کننده‌اش همانند چراغی درخشان، نظر گردشگران را به خود معطوف می‌‌کند.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای ایرلند شمالی

در سراسر جهان، مهمان‌نوازی و غذاهای لذیذ و خوشمزه‌ی ایرلندی، شهرت و محبوبیت قابل‌توجهی را کسب کرده است. در واقع می‌توان این کشور و رژیم غذایی آن را متاثر از آب و هوای معتدل، مواد اولیه‌ی تازه، فرهنگ و نزدیکی و پیوستگی با بریتانیا دانست. آشپزهای زبردست و ماهر این کشور با ترکیب غذاهای اصیل این کشور با غذاهای مدرن امروزی و سبک و روش تهیه‌ی غذاهای انگلستان، برنامه و رژیم غذایی وسوسه‌انگیز و از همه مهم‌تر سالم و با کیفیتی را به سراسر جهان معرفی کرده‌اند. غذاهایی که معمولا از مواد اولیه و تازه‌ای مانند آبزیان، لبنیات از جمله پنیر، سیب‌زمینی، کره، سبزیجات دریایی، سیرهای وحشی، قارچ و سبزیجات کوهی در کنار گوشت حیواناتی نظیر گوشت گاو، گوشت بره، گوشت حیوانات شکاری (گوزن)، تهیه می‌شود.

خوراک گوشت بره ایرلندی (Ireland Lamb)

مردم کشور ایرلند شمالی، علاقه‌ی بسیاری به استفاده از مواد اولیه‌ی تازه و سالم داشته و با به کارگیری دستورالعملی فوق‌العاده در طبخ و تهیه‌ی غذاهای خود، لذیذترین خوراکی‌های اروپایی را آماده می‌سازند. خوراک بره‌ی ایرلندی، یکی از مشهورترین و در عین حال خوشمزه‌ترین غذای طبخ شده در ایرلند شمالی است که با استفاده از گوشت تازه‌ی بره، سیب‌زمینی، پیاز، هویج، جعفری، ادویه (نمک و فلفل سیاه)، به تدارک آن می‌پردازند. توصیه می‌کنیم که هنگام سفر به این کشور زیبا و دوست‌داشتنی حتما این غذای پرطرفدار را امتحان کنید.

پنکیک سیب‌زمینی (باکستی)

یکی از رایج‌ترین غذاهای تهیه شده در برنامه‌ی غذایی مردم ایرلند شمالی، نوعی دسر به نام پنکیک سیب‌زمینی است که در گویش مردم این کشور به باکستی شهرت دارد. محبوبیت این خوراکی خوشمزه تا حدی است که در سراسر ایرلند شمالی، تهیه و طبخ می‌شود. البته در مناطق مختلف با توجه به مواد اولیه و ذائقه‌ی مردم، روش تهیه و شکل ظاهر آن کاملا متفاوت است.

بیکن و کلم (Bacon & Cabbage)

کباب گوشت و کلم ایرلند شمالی، یکی دیگر از غذاهای سنتی و رایج در این کشور محسوب می‌شود که هر علاقه‌مند به غذاهای ملل مختلف با امتحان کردن آن، طعمی فوق‌العاده و به‌یادماندنی را در خاطر خود به یادگار خواهد داشت. این غذا نه‌تنها در کشور ایرلند شمالی بلکه در سراسر جهان نیز محبوب بوده و با توجه به ذائقه و سلیقه‌ی غذایی ملل مختلف، با ترکیبی از چاشنی‌های بومی تهیه و مصرف می‌شود.

فوتبال

فوتبال ایرلند شمالی خیلی شناخته شده نیست و حتی به‌اندازه‌ی ایرلند جنوبی در سطح بین‌المللی حاضر نبوده است. البته ایرلند شمالی ریشه‌ی زیادی در فوتبال ملی دارد و سال ۱۸۸۱ میلادی اولین بار رو‌به‌روی انگلستان قرار گرفته است. این تیم تا امروز سه بار در جام‌های جهانی ۱۹۵۸، ۱۹۸۲ و ۱۹۸۶ حاضر بوده و یورو ۲۰۱۶ فرانسه اولین حضور ایرلند شمالی در مسابقات جام ملت‌های اروپا است. فدراسیون این کشور سال ۱۸۸۰ میلادی تشکیل شده و سال ۱۹۱۱ میلادی به عضویت فیفا در آمده است.

جرج بست فقید بازیکنان سرشناس منچستر یونایتد بزرگ‌ترین بازیکن ایرلند شمالی است و دیوید هیلی با ۲۸ گل ملی و پت چنینگز با ۱۱۹ بازی ملی بهترین بازیکنان این کشور هستند. با اینکه ایرلند شمالی در مسابقات جام‌جهانی و یورو ۲۰۱۶ توانسته از گروه خود صعود کند، ولی در ماحل بعدی حذف شده است. اما به نظر می‌رسد ارتش سبز و سفید آینده‌ی درخشانی دارد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه