روزشمار: ۹ تیر؛ «ژاک کارتیه» به عنوان اولین اروپایی قدم در جزیره «پرنس ادوارد» گذاشت

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی چهار شنبه، ۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۹ تیر؛ «ژاک کارتیه» به عنوان اولین اروپایی قدم در جزیره «پرنس ادوارد» گذاشت

در ۲۹ ژوئن سال ۱۶۱۳ میلادی، ژاک کارتیه جزیره‌ی «پرنس ادوارد» کانادا را کشف کرد.

«ژاک کارتیه» دریانورد فرانسوی بود که توانست بخش فرانسوی کانادای کنونی را کشف کند.

ژاک کارتیه در ۳۱ دسامبر ۱۴۹۱ در خانواده‌ای دریانورد در سن - مالو (Saint-Malo) فرانسه متولد شد. در ابتدا ملوان کشتی بود و در جریان دیدار فرانسوای اول از مون سَن میشل (Mont Saint-Michel) به درجه‌ی ناخدایی رسید. به گفته‌ی مورخان، در همین زمان بود که پادشاه با بودجه‌ی تجهیز دو کشتی برای رسیدن به هند از مسیر شمال غربی موافقت کرد.

اولین سفر او در ۲۰ آوریل ۱۵۳۴ انجام شد که به کشف رودخانه‌ی سن لوران و لابرادور انجامید. او این سرزمین تازه را ابتدا به نام فرانسوای اول نامید و سپس نام کانادا را، با استفاده از واژه‌ی سرخپوستی «کاناتا» (Kanata) به معنی «شهر» انتخاب کرد، و با پایان سفر اول در ۵ سپتامبر ۱۵۳۴ به کشورش فرانسه بازگشت.

پرنس ادوارد آیلند (Prince Edward Island) یکی از استان‌های کانادا است که متشکل از جزیره‌ای به همین نام و چند جزیره‌ی دیگر است که در ۲۹ ژوئن سال ۱۶۱۳ میلادی توسط کارتیه کشف شد. در نزدیکی نیوبرانزویک و نواسکوشیا و کبک است. نسبت به بقیه استان‌های کانادا دارای جمعیت و مساحت کمتری است. پرینس ادوارد دارای چندین نام است: «باغی در خلیج» که اشاره به مزارع سرسبز کشاورزی در کنار آب دارد. «محل تولد کنفدراسیون» که بازگشت به جلسه‌ی برگزارشده در شهر شارلوت تاون در سال ۱۸۶۴ دارد و پرینس ادوارد طبق توافق در آن جلسه به کنفدراسیون پیوست و هفتمین استان کانادا شد.

اقتصاد آن مزرعه‌داری است که تولید ۲۵٪ سیب‌زمینی کانادا را بر عهده دارد. پرینس ادوارد محل مهاجرین قدیمی کانادا است. طبق سرشماری سال ۲۰۱۱، پرینس ادوارد ۱۴۰۲۰۴ نفر جمعیت دارد. در ۲۰۰ کیلومتری شمال هلیفکس (نواسکوشیا) و ۶۰۰ کیلومتری شرق کبک سیتی قراردارد. از یک جزیره‌ی اصلی و ۲۳۱ جزیره کوچکتر تشکیل شده که روی هم ۵۶۸۵ کیلومتر مربع مساحت دارد. که جزیره‌ی اصلی ۱۰۴امین جزیره‌ی بزرگ دنیا و ۲۳امین در کانادا است.

سفر دوم باکمک سه کشتی آغاز شد و کارتیه با همراهانش به شهر کبک رسید. کشف سرزمین‌های تازه ادامه یافت تا به مون رویال، یعنی مونترال کنونی رسیدند. سرمای کشنده و کمبود تجهیزات، ژاک کارتیه و افرادش را مجبور به بازگشت کرد.

سفر سومی را هم بین سال‌های ۱۵۴۲ - ۱۵۴۱ انجام داد و اولین ساکنان فرانسوی در سرزمین‌های نو در حاشیه‌ی رود سَن لوران اسکان یافتند که به‌علت بیماری و مشکلاتی که با بومیان سرزمین جدید داشتند، در بهار ۱۵۴۳ میلادی مجبور به بازگشت شدند.

ژاک کارتیه در ۱ سپتامبر ۱۵۵۷ در زادگاهش سن مالو براثر بیماری طاعون درگذشت.

در همین روز:

  • سه فضانورد شوروی بطور اسرارآمیزی در فضا مردند. (۱۳۵۰ شمسی)
  • در قزوین مدرسه‌ی عالی علوم اداری و بازرگانی دائر شد. (۱۳۵۰ شمسی)
  • فرانسه، تاهیتی را ضمیمه خود کرد. (۱۸۸۰ میلادی)
  • تولد «جيمز رابينسون» مورخ و فيلسوف آمريکایی (۱۸۶۳ میلادی)
  • تولد آنتوان دو سنت‌اگزوپری، نویسنده و خلبان فرانسوی. (۱۹۰۰ میلادی)
  • تشكيل بنياد نوبل جهت نحوه تقسيم و اعطای جوايز نوبل (۱۹۰۰ میلادی)
  • انحلال شورای همياری اقتصادی بلوک شرق در پی فروپاشی شوروی (۱۹۹۱ میلادی)
  • «ایزابل پرون» به عنوان اولین رئیس‌جمهور زن در آرژانتین به قدرت رسید. (۱۹۷۴ میلادی)
  • سیشل از بریتانیا جدا شد. (۱۹۷۶ میلادی)
  • روز کهنه سربازها در کشور هلند
  • روز مهندس در کشور اکوادر

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه