آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه سه: لهستان

محبوبه حسنی | سه شنبه, ۸ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که از این رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

لهستان، کشوری که از نو ساخته شد

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. لهستان یکی از کشورهایی است که براوی اولین بار در این مسابقات حضور دارد و همراه با آلمان، ایرلند شمالی و اوکراین در گروه دو رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این زیبا و صنعتی آشنا می‌شویم.

لهستان کشوری در مرکز اروپا است که می‌توان گفت بعد از تجربه‌ی تلخ جنگ جهانی، یک بار دیگر از نو ساخته شده است. پایتخت این کشور ورشو است و برای آشنایی با سرگذشت این شهر دیدن فیلم ورشو ۴۴ خالی از لطف نیست. مردم این کشور به زبان لهستانی صحبت می‌کنند و واحد پول آنها زلوتی است. لهستان یکی از کشورهای زیبا و تاریخی اروپا است که در ادامه بیشتر به معرفی آن می‌پردازیم.

لهستان

پیشینه

لهستان کشوری است که با نام Poland نیز شناخته می‌شود، اما در بلوک شرق این کشور را لخ یا له نیز می‌گویند. این نام به مردمی اشاره دارد که بیش از هزار سال قبل در سرزمین لخستان زندگی می‌کردند.

لهستان پیشینه‌ی زیادی دارد. میزکوی اول سال ۹۶۶ میلادی تاسیس کرده که به آن لهستان بزرگ می‌گفتند، ولی لهستان کوچک توسط قوم جنوبی تشکیل شده و در سال ۱۰۴۷ کازیمیر اول لهستان بزرگ و کوچک را متحد کرد.

سال ۱۹۱۸ میلادی بود که با روی کار آمدن یوزف پیلسودسکی لهستان توانست در اروپا مطرح شود و در نوامبر همین سال جمهوری لهستان تشکل شد. بعد‌ها در جریان جنگ جهانی لهستان به دست آلمان‌های نازی افتاد و با توجه به ایستادگی مردم ورشو و بعد از آن پیشروی ارتش شوروی جنگ سختی در گرفت که لهستان را تا مرز نابودی پیش‌ برد.

سال ۱۹۴۴ دولت تبعیدی لهستان توانست جای حکومت کمونیستی را بگیرد و در سال ۱۹۴۵ مرزهای این کشور مشخص شد.

پرچم

پرچم لهستان از دو رنگ سفید و قرمز به صورت افقی تشکیل شده که به‌عنوان رنگ‌های ملی این کشور در قانون اساسی شناخته می‌شود. از آنجایی که در بین قرن‌های ۱۶ تا ۱۸ میلادی کشور یکپارچه‌ی لهستان-لیتوانی از این رنگ‌ها استفاده می‌شده، سال ۱۸۳۱ میلادی قرمز و سفید را به‌عنوان رنگ اصلی پرچم لهستان انتخاب می‌کنند. شعار ملی کشور این است که لهستان هنوز از دست نرفته و نشان ملی آنها عقابی است که شباهت زیادی با نشان آلمانی‌ها دارد.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

لهستان کشوری است که از شمال با روسیه و لیتوانی، از جنوب با جمهوری چک و اسلوواکی، از شرق با اوکراین و از غرب با آلمان مرز مشترک دارد و دریای بالتیک نیز در شمال آن قرار گرفته است. این کشور اروپای مرکزی که جزو کشورهای بالکان است بیش از ۳۱۲ هزار کیلومتر وسعت دارد و جمعیت آن بیش از ۳۸ میلیون نفر است. پایتخت لهستان ورشو است و بعد از آن می‌توان به شهرهای کراکوف، ووچ و وروتسلاو اشاره کرد.

لهستان تاریخچه‌ی قدیمی دارد و کوه‌های مرتفع و رودهای خروشان آن را فراگرفته است که به همین دلیل می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی آن لذت ببرید. لهستان از ۱۶ استان تشکیل شده است و بخش‌های مهم آن در گذشته جزوی از خاک آلمان بوده‌اند.

حکومت

لهستان کشوری است که به صورت جمهوری اداره می‌شود و حکومت آن از رییس جمهور، نخست وزیر و هیئت وزیران تشکیل شده است. رییس جمهور لهستان برای یک دوره ۵ ساله انتخاب می‌شود و هر شخص در کل می‌تواند دو دوره رییس جمهور باشد.

پیش‌تر حکومت کمونیستی بر این کشور حاکم بود که با فروپاشی شوروی، عصر کمونیستی لهستان نیز خاتمه یافت. لهستان اول مارس ۲۰۰۴  میلادی به عضویت اتحادیه اروپا در آمده و به صورت جمهوری چند حزبی با دو مجلس مقننه اداره می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری لهستان

قلعه سلطنتی ورشو (royal castle warsaw)

در قرن ۱۵ میلادی، کاخی زیبا، چشم‌نواز و بسیار دیدنی در شهر ورشوی لهستان احداث شد که مصالح به کار رفته در ساخت و نیز نمای آن از آجر است. به نظر می‌رسد در طی جنگ جهانی دوم، صدمات بسیاری را به خود دیده است و بخش اعظمی از این اثر شگرف تاریخی از بین رفته است. اما خوشبختانه به همت هنرمندان این کشور، دوباره مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته و امروزه این کاخ فوق‌العاده، از تزئینات هنرمندانه‌ی گچ‌بری، راهروها و دالان‌های مرمری و معماری زیبا و قابل توجهی برخوردار است که توجه هر گردشگر و بازدیدکننده‌ای را به خود جلب می‌سازد.

کلیسای سنت آنه

در مجاورت و نزدیکی قصر سلطنتی ورشو، کلیسایی زیبا که در اواسط قرن ۱۵ میلادی ساخته شده است، وجود دارد که می‌توان به دلیل معماری و طراحی به کار رفته در آن، عنوان زیباترین و جذاب‌ترین کلیساهای موجود در ورشو را از آن خود کرده است. آنچه در مورد این مکان مقدس بیان می‌شود، مصون ماندن آن در طی جنگ جهانی دوم است، چرا که خوشبختانه به طرز غیر قابل باوری هیچ آسیب و صدمه‌ای را متحمل نشده است. طبق اظهارات مسئولان این کلیسا، نمای کنونی آن، در سال ۱۷۸۸ میلادی به همت معمار زبردستی به نام Piotr Aigner طراحی و اجرا شده است. بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بازدید از این مکان را در اولویت برنامه‌ی سفر خود قرار داده و از نقاشی‌های حزن‌انگیزی از کتاب مقدس و چلچراغ ماموت، تزئینات داخلی که فضایی تقریبا ترسناک را به نمایش می‌گذارد و نیز نمای بالایی برج این کلیسا، دیدن می‌کنند.

پارک ساکسون ورشو (Saxon Garden)

پارک ساکسی که به باغ‌های ساکسون نیز شهرت دارند، در زمان پادشاهی شاه آگوست دوم، در ابتدای سده‌ی ۱۸ میلادی تاسیس شده است. این باغ زیبا در زمین‌های مربوط به اطراف کاخ ساسکی احداث شده است. کاخی که در جنگ جهانی دوم به دلیل صدمات ناشی از حملات دشمنان، مورد تخریب و آسیب‌دیدگی فراوانی قرار گرفت. به گونه‌ای که امروزه مقبره‌ای از سربازی گمنام، تنها یادگار این مکان محسوب می‌شود. این باغ از مناظری خیره‌کننده برخوردار است و تمامی مسیرهای موجود در آن، با درختان، فواره‌های زیبا، دریاچه‌ها و مجسمه‌هایی از خدایان و جانورانی که در افسانه‌ها یاد شده‌اند، پوشیده شده است.

معدن نمک ویلیچکا (wieliczka salt mine)

در فاصله‌ای نه چندان دور از شهر کراکوف لهستان، معدنی کهن و قدیمی را مشاهده می‌کنید که با وجود قدمتی حدود ۸ قرن، تا سال‌های اخیر مورد استفاده بوده است. این مکان به معدن نمک ویلیچکا شهرت یافته و از طولی بالغ بر ۳۰۰ کیلومتر برخوردار است. این اثر تاریخی، امروزه یکی از جالب‌ترین مکان‌های گردشگری کشور لهستان به شمار می‌رود که می‌توان وجود مجسمه‌ها و صومعه‌ای در کالبد صخره‌های کوهستانی این معدن را دلیل جذابیت آن دانست. دریاچه‌ی زیرزمینی، نمایشگاهی از دوران مختلف احداث و استفاده‌ی معدن و نیز اتاقی با دیوارهای نمکی، دیگر بخش‌های دیدنی و جذاب این معدن تاریخی را تشکیل می‌دهد.  

کلیسای جامع واول (wawel Cathedral)

کلیسای سنت استانیسلاو، مشهور به کلیسای جامع واول، یکی از عمارات بزرگ و ارزشمند کاتولیک است که به نظر می‌رسد برای نخستین‌ بار در قرن ۱۱ میلادی توسط هنرمندان آن دوران طراحی و ساخته شده، ولی متاسفانه به دلایلی تخریب شده است. همچنین احداث این ساختمان، مجددا در قرن ۱۲ میلادی شروع شده و محل عبادت و نیایش مردم آن دوران به شمار می‌آمد. که باز هم طی آتش‌سوزی سال ۱۳۰۵ میلادی، صدمات بیشماری را متحمل شده و تخریب می‌شود. سرانجام در قرن ۱۴ میلادی شخصی به نام اسقف نانکر (nanker) دستور ساخت و احداث این مکان مقدس را صادر کرده و به‌عنوان کلیسای کاتولیک رومی در تپه‌ی واول، واقع در شهر کراکو مورد بهره‌برداری قرار گرفت. امروزه بیش از ده قرن از ساخت این کلیسا می‌گذرد و به‌عنوان محراب محلی مردم لهستان، شهرت یافته است. این مکان در گذشته، محل تاجگذاری پادشاهان کشور لهستان بود.

قلعه واول (wawel castle)

از کاخ‌های حیرت‌انگیز و باشکوه کشور لهستان، قلعه‌ای است به نام واول که آخرین محل سکونت پادشاهان کشور لهستان است. این عمارت تاریخی در سده‌ی ۱۱ میلادی احداث شده و امروزه متشکل از ساختمان‌ها و بناهایی است که در قرون و دوران مختلف تاریخی ساخته شده است. طبق اظهارات مسئولان بخش میراث فرهنگی کشور لهستان، این اثر برجای‌مانده‌ی تاریخی، در قرن ۱۶ میلادی توسط هنرمندان و استادکاران زبردست و خبره‌ی لهستانی و اروپایی از جمله معماران ایتالیایی و هنرمندان و طراحان آلمانی به صورتی که امروزه مشاهده می‌‌شود، تزئین و زیباسازی شده است.

کمپ آشویتس (auschwitz)؛ کراکوف

نازی‌های آلمانی، برای شکنجه و از بین بردن دشمنان و مخالفان سیاست‌های خود، به ساخت و ایجاد مکان‌های مخصوصی پرداختند که پس از گذشت مدت زمان اندکی از این عمارات به عنوان کمپ یا اردوگاه کار اجباری یهودیان استفاده شد. کمپ آشویتس، یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اردوگاه‌هایی بود که توسط نازی‌ها اداره می‌شد. این کمپ از سه اردوگاه اصلی تشکیل شده بود که اسیران نظامی و جنگی، مردم و آلمانی‌های یهودی، در آن به کار اجباری مشغول بودند. به نظر می‌رسد این اردوگاه در سال ۱۹۴۵ میلادی توسط ارتش سرخ شوروی آزاد شده است.

شهر باستانی تورن (The ancient town of Thorn)

تورن، شهری باستانی و متعلق به دوران قرون وسطی، از دیگر اماکن دیدنی و هیجان‌انگیز کشور لهستان به شمار می‌آید. این شهر تاریخی، از ساختمان‌ها و عماراتی با معماری خیره‌کننده و جذاب آن دوران به ثبت فهرست جهانی رسیده و اکنون میزبان گردشگران بیشماری از سراسر جهان است. بناهایی همچون سالن شهر، خانه‌های شهری و کلیساها با سبک معماری گوتیک، زیبایی شگرفی را به این شهر کهن بخشیده است. جالب است بدانید نیوکلاس کوپرنیک، گردشگر مشهور قرون وسطی، در این شهر به دنیا آمده و همین امر از دیگر دلایل شهرت و محبوبیت آن محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد در سده‌ی ۱۳ میلادی مجلل‌ترین، زیباترین و باشکوه‌ترین تالار اروپای مرکزی در این شهر احداث شده است. امروزه قلعه‌ها و برج‌های دیدبانی آن از مهم‌ترین دلایل جذب گردشگران داخلی و خارجی به این شهر کهن و تاریخی به شمار می‌آید.

کانال البلاگ (Channel Alblag)

در قرن ۱۹ میلادی، کانالی که متصل‌کننده‌ی چندصد دریاچه در ناحیه‌ی شمال‌شرقی کشور لهستان به یکدیگر است با طولی بالغ بر ۸۰ کیلومتر ساخته شده است. این کانال به نام کانال الباگ شهرت یافته و از زمان ساخت تا به امروز به دلیل معماری منحصربه‌فرد و ویژه‌ی به کار رفته در آن به‌عنوان شاخص‌ترین نوع معماری و طراحی را در قرن تکنولوژی و پیشرفت شناخته می‌شود، چرا که در این کانال نوعی سیستم مدرن و هوشمند با کمک بالابرهایی ویژه باعث شیبدار کردن سطوح شده و این امر از دلایل ایجاد اختلاف سطح در آب به شمار می‌رود. این عمل باعث تردد و عبور کشتی‌ها تا توان حرکت و جابه‌جایی بیش از ۵۰ تن خواهد شد. 

شهر ژاموشک (Zhamvshk)

در قرن رنسانس، در کشور لهستان، شهری زیبا با مناظری چشم‌نواز و جاذبه‌های طبیعی بسیاری احداث شد که در جنوب‌شرقی این کشور قرار دارد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شهر طراحی‌ها و معماری‌ شگفت‌انگیز آن دوران است که شکوهی خارق‌العاده را برای آن به ارمغان آورده است. طبق برخی از اظهارات کارشناسان شهرسازی و معماران اروپایی به نظر می‌رسد که در ابتدا این شهر را به‌عنوان مکانی ایده‌آل یا شهر ایده‌آل بنا نهادند، ولی به دلیل حضور گالری‌های دالان‌دار و زیر پا گذاشتن طراحی‌های ویژه‌ی یک شهر به صورت امروزی مشاهده می‌شود. در واقع می‌توان ژاموشک را شهری ساخته شده با طراحی و معماری‌هایی مخالف با آنچه در ساخت شهر به کار می‌رود، در نظر گرفت.

کاخ فرهنگ و علوم ورشو  (Palace of Culture & science)

از دیگر مکان‌های تاریخی و ارزشمند شهر ورشوی لهستان، کاخ فرهنگ و علوم این شهر است که علاوه بر مساحتی وسیع، از ارتفاع قابل توجهی نیز برخوردار است. به گونه‌ای که مدت‌هاست، عنوان مرتفع‌ترین بنای وروشو را به خود اختصاص داده است. سازندگان این اثر زیبا، آن را در مدت زمانی که این سرزمین در اشغال و تصرف کشور شوروی بود، احداث کردند. در سال ۱۹۸۹ زمانیکه اشغالگران، مناطق اشغالی را ترک کردند، این کاخ باشکوه نیز بدون استفاده ماند و به بنایی متروکه تبدیل شد. معمار این اثر، آن را با ارتفاعی بالغ بر ۲۳۰  متر و ۴۲ طبقه طراحی کرده است. بلندای آن به حدی است که بازدیدکنندگان برای مشاهده‌ی دیگر نقاط زیبا و جالب ورشو، به طبقه‌ی ۳۰ آن رفته و ساختمان‌های بلند و مناظر باشکوهی را نظاره می‌کنند.

قلعه مالبورک (Malbork Castle)

در سال ۱۴۰۶ میلادی و در دوران جنگ صلیبی، قلعه‌ای با مساحتی بسیار و با محیطی عظیم توسط شوالیه‌های توتونیک ساخته شد. این اثر تاریخی که در زمان خود با مسالحی همچون خشت احداث شده، عنوان بزرگ‌ترین قلعه‌های بنا شده در کشور لهستان را به خود اختصاص داده است. سالانه علاقه‌مندان و گردشگران بسیاری برای بازدید از این مکان تاریخی و نیز موزه‌ای که در آن دایر است، به کشور لهستان سفر می‌کنند.

ستون سیگیسموند  (Sigismund's Colunn)

شهر ورشوی لهستان، آثار تاریخی و فرهنگی جالب و قابل توجهی را در خود جای داده که توجه علاقه‌مندان و تاریخ‌شناسان بسیاری را به خود جلب ساخته است. ستون سیگیسموند که متعلق به سال ۱۶۴۴ میلادی است، از جمله کهن‌ترین آثار تاریخی باقی‌مانده از دوران کهن به شمار می‌آید که در شمال اروپا واقع شده است. طراح و معمار این بنای جالب، مجسمه‌ای را بر فراز آن تعبیه کرده که به نظر می‌رسد، متعلق به پادشاهی به نام زیگموند است. فردی که در سال ۱۵۹۶ دستور انتقال پایخت لهستان از شهر کراکوف به ورشو را اعلام و و این امر را عملی کرد.

پارک لازینکی  (Lazienki Park)

در شهر ورشوی لهستان، پارک‌ها و مکان‌های سرسبز و تفریحی متعددی از جمله باغ‌های زیبا، دریاچه‌هایی با مناظر دل‌انگیز، آمفی تئاتر و چندین بنای یادبود قهرمانان کشور لهستان، کاخ‌هایی با سبک معماری باروک و پل‌های ستونی، وجود دارد که زیبایی دوست‌داشتنی و ملموسی را به بازدیدکنندگان آن هدیه می‌کند. لازینی یکی از وسیع‌ترین و در عین حال زیباترین پارک ورشو به شمار می‌آید که قدمت آن به قرن ۱۷ میلادی باز می‌گردد. همانگونه که بیان شد، معمار و طراح این اثر تاریخی آن را به سبک باروک طراحی کرده و شکوه خارق‌العاده‌ای را برای آن رقم زده است. در پایان سده‌ی ۱۸ میلادی، استانسیلاو آگوست پونیاتوسکی، آخرین پادشاه کشور لهستان، جزیره‌ای را در این پارک بنا نهاده و درون آن، کاخی با تزئینات خیره‌کننده و معماری باشکوه احداث کرده است. محلی خارق‌العاده برای زندگی و سکونت این پادشاه لهستانی که معماری زیبا و دوست‌داشتنی را در آن مشاهده می‌کنید. قطعا تماشای این مکان تاریخی، یکی از جالب‌ترین اموری است که احساسی مطبوع را به گردشگران داخلی و خارجی خواهد بخشید.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای لهستان

رژیم غذایی مردم کشور لهستان به دلیل قدمت، مواد اولیه‌ی مورد نیاز، موقعیت جغرافیایی، اقلیم و سنت حاکم بر خانواده‌های این سرزمین، از تنوع و گوناگونی قابل توجهی برخوردار است که می‌توان آن را از مشخصه‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فرد برنامه‌ی غذایی مردم این کشور، دانست. مردم در این منطقه از دنیا، معمولا از انواع گوشت، غلات و سبزیجات استفاده می‌کنند. البته رشته‌فرنگی یکی از شاخص‌ترین مواد مصرفی در تهیه‌ی غذاهای سنتی و بومی این مردم به شمار می‌آید که سهم بزرگی را در آماده‌سازی بسیاری از غذاهای خوشمزه و لذیذ لهستانی ایفا می‌کند. در ادامه با برخی از معروف‌ترین غذاهای بومی و محلی این کشور آشنا خواهید شد.

خورشت کلم لهستانی (Bigos)

غذای سنتی و محبوب مردم لهستان است که با موادی همچون قارچ، عسل، پوره‌ی گوجه‌فرنگی، گوشت بره و کلم تهیه می‌شود. این غذای بومی را با نان محلی که مخصوص این غذا تهیه می‌شود و مقداری پوره‌ی سیب زمینی میل می‌کنند.

پنکیک سیب‌زمینی

نوعی غذای مقوی و سرشار از پروتئین که ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن را سیب‌زمینی در بر می‌گیرد، پنکیک سیب‌زمینی نام دارد که آشپزهای لهستان با ترکیب پیاز رنده شده، هویج، سبزیجات و سیب‌زمینی آن را تهیه کرده و با شکر یا خامه‌ی ترش، سرو می‌کنند.

سوپ نودل و مرغ (Rosol)

یکی از سوپ‌هایی که عضو ثابت وعده‌های غذایی اصلی مردم کشور لهستان است، سوپ نودل و مرغ این سرزمین است که به دلیل سادگی در روش تهیه و مواد اولیه‌ی کم و در عین حال مغذی، از طرفداران بسیاری در سراسر کشور برخوردار است. آشپزهای لهستانی با ترکیب موادی مانند مرغ، هویج، سبزیجات و نودل، به طبخ این سوپ لذیذ می‌پردازند.

سوپ بُرشت (borscht soup)

یکی دیگر از سوپ‌های پرطرفدار لهستان است که به دلیل استفاده از چغندر از رنگ قرمز و زیبایی برخوردار است. مردم این کشور این سوپ را با استفاده از هویج، کرفس، ریشه‌ی جعفری و چغندر طبخ می‌کنند.

فوتبال

لهستان از دیرباز دارای فوتبال قدرتمندی بوده و فراز و نشیب‌های زیادی داشته است. این تیم در مقاطعی بسیار قوی و در برخی مواقع دور از انتظار ظاهر شده است. تیم ملی و فدراسیون فوتبال این کشور سال ۱۹۱۹ تشکیل شده و سال ۱۹۲۳ میلادی به عضویت فیفا در آمده است. تا امروز لهستان ۷ بار در جام‌جهانی و سه بار در جام‌ملت‌های اروپا حاضر بوده که دو بار در جام‌های جهانی ۷۴ و ۸۲ میلادی به مقام سوم رسیده است.

لهستان در یورو ۲۰۱۶ فرانسه امیدهای زیادی دارد تا با حضور بازیکنان سرشناسی چون رابرت لواندوفسکی بتواند با مقام درخور توجهی برسد. ژواکوف با ۱۰۲ بازی ملی و لوبانسکی با ۴۸ گل زده پرافتخارترین بازیکنان این کشور هستند. لهستان با غلبه بر سوئیس در ضربات پنالتی به جمع ۸ تیم برتر مسابقات یورو ۲۰۱۶ رسیده است.

لهستان کشوری تاریخی، مملو از آثار زیبا و فرهنگی غنی، از جمله مکان‌‌هایی است که هرسال، پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی از سراسر جهان است. در این مقاله به بهانه‌ی بازی‌های یورو ۲۰۱۶ علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری این کشور، به معرفی فوتبال این سرزمین نیز پرداخته شد. امید است رضایت شما دوستان کجارویی فراهم شده باشد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه