۷ درخت کهنسال در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۷ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
۷ درخت کهنسال در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت شد

هفت درخت کهنسال چنار، سرو و گز با قدمت ۱۷۰ تا ۱۵۰۰ سال واقع در شهرهای قائن، طبس و در میان استان خراسان جنوبی در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسید.

«فرهاد نظری» مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که با ثبت هفت درخت کهنسال خراسان جنوبی که به‌تازگی در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسیده، آمار آثار ثبت شده طبیعی به ۳۱۹ اثر رسید.

نظری افزود که این آثار شامل دو درخت چنار کهنسال با قدمت ۳۰۰ تا ۵۵۰ سال و درختان سرو کهنسال با قدمت ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سال در شهرستان قائن، دو سرو با قدمت ۶۵۰ تا ۱۵۰۰ سال، یک درخت زیتون با ۷۰۰ سال سن و یک گز ۱۷۰ ساله از شهرستان طبس و یک چنار با قدمت ۴۰۰ تا ۴۵۰ سال از شهرستان درمیان است.

وی بیان کرد که این درختان ضمن رعایت حقوق مالکانه تخت حفاظت، نظارت، حمایت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل‌وتصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن شود ممنوع است.

به گفته‌ی نظری، تعیین عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی آثار طبیعی به ثبت رسیده نیز بر عهده‌ی این سازمان است.

میراث طبیعی ملی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی ایران شناسایی، معرفی و ثبت می‌شود و شامل محدوده‌های جغرافیایی طبیعی و مناطق خاصی از کشور است که به‌علت کیفیت ویژۀ فیزیکی و زیست‌شناسی، مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی - تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌های آن‌ها تعیین و تحت حفاظت و بهره‌برداری پایدار قرار می‌گیرد.

همچنین بقایای زمین‌شناسی و محوطه‌های برآمده از آن و آنچه از تبادل انسان با طبیعت به وجود آمده، مناطق جغرافیایی حفاظت‌شده، آثار زیستی و جانوری و... را نیز شامل می‌شود.

کوه دماوند اولین میراث طبیعی و باداب سورت دومین میراث طبیعی ملی ثبت شده ایران است.

ثبت میراث طبیعی ایران در راستای اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب ۲۳ دی سال ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت وزیران بوده که در ۲۵ دی ۱۳۸۶ تدوین شد.

تاکنون هیچ مورد از میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی به ثبت نرسیده است.

در صورت ثبت بیابان لوت در نشست ماه جاری کمیته میراث جهانی، این اثر نخستین میراث طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه