راهنمای سفر به پلوودیو

بلغارستان کشوری قدیمی با شهر‌های زیبا است. یکی از این شهر‌ها، پلوودیو معروف به شهر قدیمی است که تاریخی طولانی دارد. با داشتن اطلاعاتی کافی می‌توانید به‌خوبی از جاهای دیدنی پلوودیو با هزینه‌ای مناسب دیدن کنید. برای این کار با کجارو همراه شوید.

پلوودیو را بیشتر بشناسید:

درباره پلوودیو

هزینه‌ های سفر به پلوودیو

کاهش هزینه‌ های سفر به پلوودیو

جاهای دیدنی پلوودیو

درباره پلوودیو

چشم‌اندازی از شهر پلوودیو

عکس از unsplash (عکاس: Anton Atanasov)

پلوودیو دومین شهر بزرگ بلغارستان و در مرکز این کشور واقع شده است. دلیل شهرت این شهر باقی‌مانده‌هایی از روم باستان و کلیسا‌های تاریخی است. پلوودیو شهری آرام با پارک‌های فوق‌العاده و آثار تاریخی بسیار زیبا است که شلوغی شهر‌های صوفیه و ولیکو ترنوو (Velinko Tranvovo) را ندارد. 

هزینه‌ های سفر به پلوودیو

 هاستل

Temple House پلوودیو

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

برای اتاقی خوابگاهی در هاستل بین ۱۸ تا ۲۷ لوا (۱۰ تا ۱۵ دلار) برای هر شب از اقامت باید پرداخت کنید. هزینه‌ اتاق خصوصی ۲ تخته بین ۷۲ تا ۱۰۸ لوا (۴۰/۵ تا ۶۱ دلار) است. 

هتل‌های ارزان قیمت

Hotel Antique پلوودیو

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هتل‌های ارزان‌قیمت زیادی در پلوودیو وجود دارند که هزینه‌های آن‌ها متفاوت بوده و از ۵۴ تا ۱۶۲ لوا (۳۰/۵ تا ۹۲ دلار) برای اتاق‌های یک تخته یا دو تخته تغییر می‌کند. 

 غذا

غذای ارزان در پلوودیو

عکس از وب‌سایت plovdivcitycard.com (عکاس: نامشخص)

هزینه‌ ارزان‌ترین غذایی که در خیابان‌های اصلی می‌توانید تهیه کنید بین ۱/۸ تا ۳/۶ لوا (۱/۰۲ تا ۲/۰۴ دلار) است. همچنین مکان‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید در آنجا پیتزا، غذا‌های سنتی و کباب تهیه کنید. در رستوران‌های ارزان قیمت نیز با پرداخت با پرداخت کمتر از ۱۸ لوا (۱۰ دلار) می‌توانید غذایی کامل (شامل سالاد، غذای اصلی، دسر و نوشیدنی) دریافت کنید. گران‌ترین رستوران های پلوودیو در شهر قدیمی و بالای تپه‌هاست که با پرداخت ۲۵ تا ۳۶ لوا (۱۴ تا ۲۰ دلار) می‌توانید غذا بخورید.

حمل و نقل

حمل و نقل عمومی در پلوودیو

عکس از وب‌سایت kinsights.capital.bg (عکاس: نامشخص)

استفاده از تاکسی و اتوبوس در پلوودیو رایج است و برای سفر‌های درون شهری و هر‌ بار سوار شدن نزدیک به ۳/۶ لوا (۲/۰۴ دلار) باید پرداخت کنید. در صورتی‌که کرایه‌ تاکسی شما بیش از ۶/۳۰ لوا (۳/۵۷ دلار) شود، مشمول ۲۰درصد تخفیف خواهید شد. هزینه‌ بلیط اتوبوس‌های عمومی کمتر از ۱/۸ لوا (۱/۰۲ دلار) است. 

کاهش هزینه‌ های سفر به پلوودیو

در هاستل "ماستل" اقامت کنید

هاستل ماستل

با اقامت در این هتل تا مقداری قابل‌توجه از هزینه‌های خود بکاهید، چرا‌که در این‌ هاستل نه‌تنها صبحانه، بلکه شام نیز به رایگان سرو می‌شود. این هاستل در شهر‌های صوفیه و ولیکو ترنوو نیز شعبه دارد. 

در شیرینی‌ پزی‌ها غذا بخورید

غذاهای ارزان و خوشمزه در پلوودیو

عکس از وب‌سایت enjoy-plovdiv.com (عکاس: نامشخص)

شیرینی پزی‌ها در بلغارستان شیرینی‌ها و غذاهای خوشمزه‌ای دارند که با خوردن آن‌ها از صبح تا ظهر سیر خواهید بود. بانیکا یکی از خوشمره‌ترین این میان‌ وعده‌ها است. 

جاهای دیدنی پلوودیو

از تئاتر رومی‌ها دیدن کنید

آمفی تئاتر رومی پلوودیو

عکس از unsplash (عکاس: Anton Atanasov)

اینجا ساختمانی حیرت‌انگیز است که در قرن دوم در پلوودیو ساخته شد، اما تا سال ۱۹۷۲ کشف نشده بود. از آن سال به بازسازی این مکان پرداختند و اکنون نمایش‌های مختلف و کنسرت‌های زیادی در آن برگزار می‌شود. در ابتدا چیز‌های جالب کمی برای بازدید از این تئاتر به نظر می‌آید، اما پس از پرداخت ورودی و وارد شدن با چیز‌های جالب بیشتری مواجه خواهید شد. 

از خانه هیندلین (Hindlian House) دیدن کنید

خانه هیندلین پلوودیو

عکس از وب‌سایت covinnus.com (عکاس: نامشخص)

این خانه که زمانی به استفان هیندلین (Stepan Hindlian) بازرگان تعلق داشته، در حال حاضر برای بازدید عموم آزاد است. در این خانه اسباب و اثاثیه‌ فوق‌العاده‌ای از آن زمان وجود دارد که همه به‌خوبی نگهداری شده‌اند. دیوار‌ها با مناظر زیبایی نقاشی شده‌اند. نقاشی برخی از این مناظر ۶ ماه زمان برده است. یکی از ویزگی‌های معماری منحصربه‌فرد این ساختمان سقف گرد و بلند آن است. 

به بازدید از نمایشگاه هنر فیلی‌پوپولیس (Philipopolis) بروید

گالری هنر  فیلی‌پوپولیس در پلوودیو

عکس از وب‌سایت plovdivcitycard.com (عکاس: نامشخص)

این نمایشگاه که اولین نمایشگاه هنری خصوصی در بلغارستان محسوب می‌شود، دارای آثاری از هنرمندان بلغار قرن‌های ۱۹ و ۲۰ است. در این نمایشگاه آثاری از هنرمندانی چون ولادیمیر دیمیتروف (Vladimir Dimitrov)، آنتون میتوو (Anton Mitov) وجود دارد. همچنین عکس‌برداری در این نمایشگاه آزاد است. 

در نمایش شبانه‌ گالری‌ها شرکت کنید

هر‌ ساله در روز ۲۸ سپتامبر نمایشگاه‌های هنری کار خود را از صبح زود آغاز کرده تا پاسی از شب ادامه می‌دهند. بهترین قسمت این رویداد رایگان بودن آن است. در این نمایشگاه‌ها می‌توانید به دیدن آثاری ۲۰۰ ساله بنشینید و بهترین زمان برای پر کردن دفتر تاریخ خود با نکات تاریخی بدون خالی کردن کیف پولتان است. 

از موزه‌ باستان‌شناسی دیدن کنیدموزه‌ی باستان شناسی پلوودیو

این موزه که در مدتی کوتاه بسته شده بود دوباره باز شده و بهتر از قبل به کار خود ادامه می‌دهد. در این موزه بیش از ۶۰۰۰۰ مورد برای دیدن وجود دارد. چیز‌هایی نظیر سفا‌ل‌های تراسی و رومی و جواهرات، تندیس‌های مختلف و صنایع دستی کلیسا‌ها در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

از مرکز فرهنگی تراکارت (Thrakart) دیدن کنید

 مرکز فرهنگی تراکارت پلوودیو

عکس از وب‌سایت plovdivcitycard.com (عکاس: نامشخص)

شما می‌توانید در زیرگذر تزار این مرکز را پیدا کنید. این ساختمان پنجره‌هایی از زمین تا سقف دارد که زیبایی داخل ساختمان را نشان می‌دهند. در این ساختمان کاشی‌هایی به سبک روم قدیم و همچنین صنایع دستی رومی زیادی وجود دارد. گاهی کنسرت‌هایی در سالن کوچک این ساختمان برگزار می‌شوند. 

به کلیسای سنت مارینا (Sveta Marina) بروید

به کلیسای سنت مارینا پلوودیو

عکس از وب‌سایت travelcoffeehot.com (عکاس: نامشخص)

این کلیسا که در سال ۱۵۶۱ ساخته شد، در سال ۱۶۱۱ آتش گرفت و در سال ۱۷۸۳ بازسازی شد. این کلیسا مکانی بسیار زیبا و جذاب برای دیدن و آشنایی با تاریخ است. همچنین در این کلیسا برج ساعتی با ارتفاع ۵۶ فوت وجود دارد و تندیس‌هایی ۱۷۰ ساله در آن وجود دارند.

در نمایشگاه بین‌المللی شرکت کنید

نمایشگاه بین‌المللی درئلوودیو

این بزرگ‌ترین نمایشگاه در بالکان است. در طول این نمایشگاه نمایش‌ها و نمایشگاه‌های مدرن و زیبایی برپا می‌شوند. از آنجایی‌ که نمایشگاهی برای ماشین‌ آلات و وسایل فنی است، مکان مناسبی برای بچه‌ها محسوب نمی‌شود. زمان برپایی این نمایشگاه ماه سپتامبر است و قدمتی ۱۲۰ ساله دارد. 

در باغ مرکزی تزار سایمون (Tsar Simeon) قدم بزنید

باغ تزار سایمون در پلوودیو

عکس از وب‌سایت freeplovdivtour.com (عکاس: Dimitra Lefterova)

همیشه داشتن مکانی آرام برای فرار از خیابان‌ها و مراکز خرید شلوغ غنیمت است. این باغ بهترین مکان برای نشستن زیر درختان یا روی نیمکت‌ها و استراحت به دور از هرگونه شلوغی است. 

از آسنوفگراد (Assenovgrad) دیدن کنید

اگر در نظر دارید سفری یک‌روزه از پلوودیو داشته باشید، حتما از شهر کوچک آسنوفگراد دیدن کنید. این شهر که سابقه‌ای تاریخی در کشاورزی دارد و شهری مذهبی محسوب می‌شده، هنوز هم پر از صومعه‌ها و کلیسا‌های مختلف است. 

به بازدید از صومعه‌ بچکوف (Bachkovo Monastery) بروید

صومعه‌ی بچکوف در پلوودیو

این صومعه ۴۰ دقیقه با پلوودیو و با استفاده از مینی بوس فاصله دارد. اگر بخواهید با اتوبوس به آنجا بروید هزینه بلیط آن ۵ لوا (۲۰/۵ دلار) خواهد بود. مجموعه بزرگی نیست، اما نام آن در یونسکو به ثبت رسیده است. همچنین کلیسای کوچک و زمین‌های اطراف آن ارزش دیدن دارد. قدمت این صومعه به قرن ۱۱ میلادی برمی‌گردد (شما می‌توانید بازدید از این صومعه و شهر کوچک آسنوفگراد را در یک روز انجام دهید و سفری بسیار خوب داشته باشید).

از تور‌های پیاده‌روی رایگان استفاده کنید

برای آشنایی بیشتر و کامل‌تر با شهر از تور‌های پیاده‌روی رایگان استفاده کنید. این تور‌ها از ماه مه تا سپتامبر از ساعت ۶ عصر شروع می‌شوند و در دیگر ماه‌های سال از ۲ بعدازظهر شروع به کار می‌کنند و به همه قسمت‌های زیبای این شهر قدیمی سر می‌زنند. 

نویسنده: نیلوفر دوشیری

از کجا شروع کنیم

چرا باید از پلوودیو در بلغارستان بازدید کرد؛ نامزد پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۱۹

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map