آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه دو: روسیه

محبوبه حسنی | پنجشنبه, ۳ تیر ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز می‌شود. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

روسیه، سرد و پر قدرت

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. روسیه یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با انگلستان، اسلواکی و ولز در گروه دو رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور سرد و سخت آشنا می‌شویم.

یورو 2016

روسیه از جمله کشورهای اروپایی-آسیایی است که بسیاری از مردم جهان آن را به سرمای زیاد و توان نظامی پرقدرت می‌شناسند. پایتخت این کشور مسکو است و باید روسیه را یکی از قدرت‌های بلامنازع دنیا بدانیم که در معادلات جهانی همانند کشورهای بزرگ و توسعه‌یافته‌ی دنیا نقش مهمی دارد. مردم این کشور با زبان روسی صحبت می‌کنند و واحد پول آن‌ها روبل است.

کنفدراسیون روسیه بزرگ ترین کشور دنیا از نظر مساحت است و با توجه به جمعیت ۱۵۰ میلیون نفری خود نهمین کشور پرجمعیت جهان به شمار می‌رود.

پیشینه

شکل گرفتن روسیه بر اساس اسناد به سال ۸۶۲ میلادی برمی‌گردد. روسیه را به تزارها و بعدها به نظام کمونیستی آن می‌شناسند. گفته می‌شود پیشینه‌ی روسیه به قرن چهاردهم میلادی بازمی‌گردد. ایوان چهارم که اولین تزار مسکو بوده به ایوان مخوف مشهور بوده است، اما رومانف‌ها قرن ۱۷ میلادی حکومت روسیه را در دست گرفتند و ۳۰۰ سال حکمرانی کردند. پیتر کبیر و کاترین نیز مشهورترین پادشاهانی هستند که اصلاحات زیادی در جهت مدرن شدن روسیه انجام دادند.

روسیه تاریخچه‌ی پر فراز و نشیبی دارد و حضور این کشور در جنگ‌های جهانی تاثیر بسزایی در شرایط فعلی آن داشته است. لنین پایان‌دهنده‌ی حکومت سلطنتی در روسیه بود و بعد از مرگ او استالین به روی کار آمد که با قدرت گرفتن وی حزب کمونیست حزب حاکم شوروی سابق شد. اتحادیه جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم خسارات سنگینی به خود دید به‌طوری که میلیون‌ها نفر از مردم این کشور جان خود را از دست دادند. در پایان هم حتما ماجرای فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی به رهبری گورباچوف و نامه‌ی تاریخی امام خمینی (ره) به او را می‌دانید.

پرچم

پرچم روسیه یک نمونه‌ی مستطیلی متشکل از سه رنگ سفید، آبی و قرمز است که به‌شکل افقی قرار گرفته‌اند. در زمان اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی پرچم این کشور به رنگ قرمز با نقش ستاره، ماه و چکش زرد رنگ در گوشه‌ی سمت چپ به نشانه‌ی حمایت از طبقه‌ی کارگر بود. بعد از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی پرچم فعلی ارائه شد و از سال ۱۹۹۳ پرچم سه رنگ کنفدراسیون روسیه به‌طور رسمی تصویب و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

روسیه از جمله کشورهای اوراسیا یا اروپایی-آسیایی به شمار می‌رود که ۱۷ میلیون ۷۵ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر در آن زندگی می‌کنند. پایتخت این کشور مسکو است و به اقیانوس آرام، اقیانوس منجمد شمالی، دریای خزر، دریای سیاه و دریای بالتیک راه دارد. نکته‌ی جالب این است که روسیه با ۱۴ کشور از اروپا و آسیا مرز مشترک دارد.

روسیه در قسمت آسیا با کره‌شمالی، چین، مغولستان و قزاقستان، در قفقاز با جمهوری آذربایجان و گرجستان و در بخش اروپا با اوکراین، بلاروس، استونی، فنلاند، نروژ و لتونی مرز مشترک دارد و لیتوانی و لهستان نیز از همسایه‌های این کشور هستند.

روسیه ۸۳ واحد فدرال شامل ۲۱ جمهوری خودگردان دارد و به‌جز زبان روسی ۲۷ زبان دیگر در این کشور استفاده می‌شود. مسکو، سن پترزبورگ و قازان از مهم‌ترین شهرهای این کشور هستند.

حکومت

روسیه بعد از فروپاشی کمونیست‌ها به‌صورت جمهوری چند حزبی فدرال اداره می‌شود. قانون اساسی روسیه در همه‌پرسی دسامبر ۱۹۹۳  میلادی با ۵۸ درصد آرا تایید شده و قوه‌ی قانون‌گذار یا مجمع فدرال متشکل از ۱۷۸ عضو و مجلس دوما با ۳۵۰ عضو است.

رئیس‌جمهوری روسیه با انتخاباتی که در بین مردم برگزار می‌شود برای ۶ سال بر مسند قدرت می‌نشیند. طی چندین دوره‌ی اخیر ریاست جمهوری بین ولادیمیر پوتین و مدودف دست به دست شده است.

جاذبه‌های گردشگری

سفر کردن به کشور روسیه، یکی از زیباترین خاطرات را برای هر گردشگری به ارمغان خواهد داشت، چراکه این کشور علاوه بر داشتن مکان‌های جذاب دیدنی، از مردمی با فرهنگی غنی و کهن برخوردار است که از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن به شمار می‌آید. مردم روسیه، دوست‌داشتنی، مهمان‌نواز و از طرفداران شخصیت‌های سرشناس فرهنگی و اجتماعی بوده و احترام و ارزش فراوانی برای هنرمندان قائلند. آن‌ها هنگام روبه‌رو شدن با یکدیگر آداب فرهنگی خاصی از جمله احوال‌پرسی گرم و صمیمی را رعایت می‌کنند. همچنین حضور مکان‌های دیدنی در این کشور، سالانه گردشگران و بازدیدکنندگان بیشماری را از سراسر دنیا، به این سرزمین کهن و تاریخی می‌کشاند. قطعا برای بازدید از روسیه باید از پایتخت این کشور، مسکو شروع کرد.

میدان سرخ (Red Square)

در مسکو، بناها، قصرها و آثار تاریخی بی‌شماری را مشاهده خواهید کرد که به‌دلیل وسعت زیاد این شهر و اقوام و ملل مختلفی که از گذشته تا به امروز در آن زندگی می‌کردند، احداث شده‌اند. در واقع یکی دیگر از دلایل ساخت و ایجاد این عمارات زیبا و چشم‌نواز، قدرت فراوان سیاسی و نظامی کشور روسیه در سده‌های اخیر است که امروزه مسکو را به یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی جهان، تبدیل ساخته است. در مرکز این شهر، میدانی که به میدان سرخ شهرت دارد، مشاهده می‌شود که متصل کننده‌ی بزرگراه‌ها و خیابان‌های اصلی این شهر به یکدیگر است. در واقع می‌توان این میدان را از نقاط اصلی شهر مسکو دانست. آرامگاه لنین، لوبنوی مستو، کلیسای جامع باسیل مقدس (پاکروا پریسویاتوی باگارودیتسی)، کیلومتر صفر و برخی دیگر از آثار زیبای تاریخی در این میدان وجود دارد. همچنین این میدان یکی از جذاب‌ترین مکان‌های گردشگری و توریستی شهر مسکو محسوب می‌شود که بسیاری از اتفاقات اجتماعی و سیاسی شهر در آن رخ می‌دهد و نیز تعداد زیادی از کنسرت‌های بزرگ و معروف در آن، اجرا می‌شود.

کلیسای جامع باسیل (Saint Basil Cathedral)

به نظر می‌رسد که پاکروا پریسویاتوی باگارودیتسی نام رسمی این کلیسای تاریخی باشد. این مکان زیبا علاوه بر داشتن معماری فوق‌العاده و حیرت‌انگیز، به‌عنوان نماد افتخار و پیروزی کشور روسیه نیز شناخته می‌شود که طبق اسناد برجای‌مانده‌ی تاریخی، مدت زمان ساخت و احداث آن از سال ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۱ میلادی است. در ساخت این بنای کهن از آجر (آجرهایی که در آن دوران به‌تازگی کشف و بهره‌برداری شد) استفاده شده است. این عمارت تا قرن ۱۶ میلادی به‌عنوان مرتفع‌ترین ساختمان شهر مسکو محسوب می‌شد. مردم نیز به‌دلیل علاقه و محبوبیتی که نسبت به این اثر زیبا و شگرف داشتند، القاب شکوه آسمانی و تکه‌ای از بهشت در زمین را به آن نسبت داده‌اند.

کاخ کرملین (Kremlin Palace)

ارگ کرملین نام دیگر این قلعه‌ی تاریخی است که در مرکز شهر مسکو و در میدان سرخ احداث شده است. این اثر زیبا به باغ الکساندر، رودخانه‌ی مسکوا و میدان سرخ، متصل و مرتبط است. دژ معنای روسی کاخ کرملین است که متشکل از چهار قصر، چهار کلیسا، برج‌های کرملین و دیوار کرملین است (به نظر می‌رسد که این بنای ۵۰۰ ساله، توسط معماران و سازندگان مطرح ایتالیایی ساخته شده است). امروزه این کاخ محل زندگی رئیس‌جمهوری این کشور به شمار می‌آید.

متروی مسکو (Moscow Metro)

حضور مترویی با پیشنه‌ای یک صدساله، از دیگر شگفتی‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری شهر مسکو است که با داشتن ۱۸۵ ایستگاه متنوع با ساختار معماری و سبک بصری متفاوت، روزانه بیش از ۷ میلیون مسافر را در این شهر جابه‌جا می‌کند. همین امر ، این مترو را به بزرگ‌ترین متروی ساخته شده در جهان تبدیل کرده که دارای ژرف‌ترین تونل‌های زیرزمینی است.

آرامگاه لنین (Lenin's Mausoleum)

مقبره‌ی ولادمیر لنین، رهبر و بنیان‌گذار  اتحاد جماهیر شوروی از دیگر مکان‌های جالب و هیجان‌انگیز گردشگری شهر مسکو، به شمار می‌آید. جسد مومیایی شده‌ی ولادمیر لنین، با پیراهنی سفیدرنگ و کت و شلواری مشکی، درون ویترینی از جنس شیشه قرار گرفته است. این ویترین درون سالنی با درهای ورودی و خروجی مجزا نگهداری می‌شود. در واقع در کنار میدان سرخ که با استفاده از سنگ گرانیت ساخته شده است، جسد ولادمیر لنین را که گویی همچون شخصی به خواب عمیق رفته است، برای بازدید مردم قرار داده‌اند. از زمان فوت او حدود ۹۰ سال می‌گذرد و مسئولان کشور روسیه جسد وی را با کمک متخصصان علمی- تحقیقاتی مرکز فن‌آوری‌های پزشکی بیولوژی همچنان سالم و بدون وارد شدن هیچ‌گونه آسیبی، نگهداری می‌کنند.

تئاتر بولشوی (Bolshoi Theatre Moscow)

تئاتری زیبا و تحسین‌برانگیز توسط معمار معروفی به نام جوزف طراحی و احداث شده است که امروزه به نام تئاتر بولشوی یا تئاتر بزرگ مسکو شناخته می‌شود. این جاذبه‌ی گردشگری در سال ۱۸۲۴ میلادی ساخته و مجددا در سال ۱۸۵۶ میلادی بعد از صدمه دیدن در حادثه‌ی آتش‌سوزی، بازسازی شده است. این عمارت بسیار باشکوه، از معماری و طراحی حیرت‌انگیزی برخوردار بوده و سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر جهان است.

آسمان‌خراش‌های استالین (Seven Sisters)

هفت ساختمان رفیع و شگفت‌انگیز معروف به آسمان‌خراش‌های استالینی، از دیگر مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری شهر مسکوی روسیه، به شمار می‌‌آیند. عمارات هفت‌خواهران استالین، لقب دیگری برای این ساختمان‌هاست که در بین مردم جهان شهرت یافته است. در سال ۱۹۴۷ میلادی، با تصویب طرح پیشنهادی استالین جهت ساخت این عمارات، توسط شورای وزیران اتحاد جماهیر شوروی، پروژه‌ی ساخت آن‌ها کلید خورده‌ است.

جالب است بدانید در ابتدا قرار بود هشت ساختمان بلندمرتبه در مسکو ساخته شود که احداث یکی از آن‌ها در سال ۱۹۵۳ با فوت استالین، متوقف می‌شود. هتل اوکراین، مجتمع مسکونی در بلوار کاتلنیچسکایا، ساختمان اصلی دانشگاه دولتی مسکو، ساختمان وزارت خارجه‌ی روسیه، هتل لنین گراد، ساختمان اداری مسکونی برج دوشکین نزدیک دروازه‌های سرخ و مجتمع مسکونی در میدان کودرینسکایا نام آسمان‌خراش‌های روسی است. عماراتی که از لحاظ معماری و طراحی و سبک ساخت، شباهت‌های بسیاری به یکدیگر داشته و بازدیدکنندگان بیشماری را در ایام مختلف سال به تماشای خود فرا می‌خواند.

موزه جنگ مسکو ( moscow war museum)

این موزه از معروف‌ترین موزه‌های جنگ در سراسر دنیا است که در سال ۱۹۹۳ در پارک وسیعی به نام پیروزی (پابدو) احداث شده است. در این مکان، مجموعه‌ای از کمیاب‌ترین وسایل شخصی و مدارک سربازان ارتش سرخ شوروی، مسئولان و طراحان صنعت، فرماندهای مشهور وجود دارد که در زمان جنگ بزرگ میهنی حضور داشتند، خلبانان، تک تیراندازها و نیز کارگرانی که در کارخانه‌های پشت جبهه فعالیت داشتند. وسایل و ابزارآلات جنگی نیز مانند توپ ضد تانگ آلمانی، تانک سبک ژاپنی، کاتیوشای شوروی و تعداد دیگری از اسلحه‌های استفاده شده در جنگ جهانی دوم از دیگر اشیا محافظت شده در این مکان است.

کاخ پترهوف (Peterhof Palace)

سنت‌پترزبورگ از دیگر شهرهای مهم و وسیع کشور روسیه است که به اسامی دیگری همچون پتروگراد و لنینگراد نیز شناخته می‌شوند. در این شهر نیز عمارات و آثار تاریخی زیبا و چشم‌نوازی مشاهده می‌شود که هرکدام در نوع خود، جالب و ستودنی است. کاخ پترهوف که به پترگوف نیز شهرت دارد، یکی از مکان‌های تاریخی و زیبای شهر سنت‌پترزبورگ است که به نظر می‌رسد در سال ۱۷۱۴ میلادی به دستور پیتر کبیر احداث شد. این عمارات تحسین‌برانگیز تاریخی در قسمت جنوبی سواحل خلیج فنلاند و در شهر سنت‌پترزبورگ روسیه قرار گرفته است. این کاخ زیبا، از لحاظ معماری و طراحی، تشابه فراوانی با معماری آثار تاریخی غرب دارد که به همین دلیل به ورسای پترهوف، شهرت یافته است.

موزه هرمیتاژ (Hermitage Museum)

یکی از جالب‌ترین موزه‌های روسیه و البته جهان، موزه‌ی هرمیتاژ (آرمتیاژ) نام دارد که طبق گفته‌ی مسئولان این کشور، چند میلیون اثر تاریخی و هنری را در خود جای داده است. این موزه به‌صورت مجموعه‌ای بسیار بزرگ و در شش عمارت برای بازدید عموم، فعالیت می‌کند. به نظر می‌رسد ساختمان اصلی موزه، قصر زمستانی نام داشته که در سال‌های دور، از آن به‌عنوان سکونتگاه تزارهای روسی استفاده می‌شد. در سال ۱۷۶۴ میلادی، کاترین کبیر، بالغ بر ۲۰۰ نقاشی از قاره‌ی اروپا را خریداری کرده و سپس به جمع‌آوری این مجموعه‌ی عظیم روی آورد. با گذشت زمان بخش‌ها و اشیا تاریخی بسیاری به این موزه افزوده شد و اکنون یکی از مشهورترین و بزرگ‌ترین موزه‌های هنری و تاریخی جهان به شمار می‌آید.

ستون اسکندر

در سال ۱۸۳۴ میلادی، ستونی که به الکساندر یا اسکندر شهرت یافت، بیرون از کاخ زمستانی موزه‌ی هرمیتاژ سنت‌پترزبورگ روسیه احداث شد. این ستون به‌صورت برجی ساخته شده از گرانیت با ارتفاعی بالغ بر ۴۷ متر طراحی و احداث شده است که نماد پیروزی روسیه بر ناپلئون معرفی می‌شود. این ستون‌ زیبا و تاریخی، از جاذبه‌های گردشگری و توریستی کشور روسیه است. فرشته‌ای که بالای ستون قرار گرفته است، از نمادهای این کشور محسوب شده و ببا کمک سرباز ان بسیارب به محل فعلی خود انتقال داده شده است.

کلیسای جامع سنت ایزاک (saint isaac cthedral)

از ویژگی‌های جالب و طراحی منحصر‌ به فرد این کلیسا، گنبد طلایی آن است که از شهرت بسیاری در سراسر جهان برخوردار است. این کلیسا در سال ۱۷۱۰ میلادی به‌عنوان یادبودی از حضرت اسحاق ساخته و به نام همین پیامبر نام‌گذاری شد. البته به نظر می‌رسد در سال‌های ۱۸۱۸ تا ۱۸۵۸ میلادی معمار فرانسوی به نام مانفران عمارت کنونی را طراحی و ساخته است.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای روسیه

یکی از خصوصیات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی که در رژیم غذایی مردم کشور روسیه به چشم می‌خورد، گوناگونی آن به‌دلیل فرهنگ‌های مختلف منطقه‌ای و همچنین وسعت زیاد این سرزمین است که باعث ایجاد اختلاف کاملا چشمگیر به‌ویژه در آداب و فرهنگ غذایی هر منطقه با مناطق دیگر می‌شود. ولی در حالت کلی رژیم غذایی مردم کشور روسیه به دو بخش مهم و اساسی سنتی و روستایی (رعیت) تقسیم‌بندی شده است

Kholodets

در رژیم غذایی مردم کشور روسیه Kholodets را به‌عنوان دومین غذای سرو شده در یک وعده‌ی غذایی در نظر می‌گیرند. در تهیه‌ی آن تکه‌ی بزرگی از گوشت پخته شده را درون سوپ یا حریره قرار داده و پس از منجمد کردن آن، به‌عنوان یک غذای سرد مورد مصرف قرار می‌‌دهند.

Zharkoye

و اما سومین غذای شکل گرفته بر پایه‌ی گوشت zharkoye نام دارد. آن‌ها برای تهیه‌ی این غذا از یک مرغ کامل یا قسمت بزرگی از گوشت ران یا سینه‌ی آن را درون یک سینی مخصوص قرار داده و روی آون طبخ می‌‌کنند. البته مردم روسیه این غذا را با گوشت گوساله، سیب‌زمینی و چاشنی‌های دیگر نیز تهیه می‌کنند.

Okroshka

سوپ‌های خنک یا سرد که بر پایه‌ی نوشیدنی محلی و بومی تهیه می‌شود. مانند okroshka که یکی از رایج‌ترین سوپ‌های تهیه شده در رژیم غذایی مردم کشور روسیه به شمار می‌آید.

Pyrizhky

از نوع کباب‌هایی است که توسط خمیری نرم و در اندازه‌ای کوچک یا به اصطلاح دو لقمه‌ای تهیه می‌شود. این غذا با توجه به موادی که در بین خمیر گذاشته می‌شود از تنوع جالب و بی‌نظیری برخوردار است. البته به‌عنوان یک غذای خیابانی نیز به این خوراکی توجه ویژه‌ای شده و به مقدار زیادی توسط فروشندگان خیابانی به مردم ارائه می‌شود.

کشور روسیه علاوه بر داشتن سرزمینی پهناور، آب و هوایی نسبتا سرد و پوشش جنگلی ممتاز، از رژیم غذایی اصیل، مغزی و جالبی برخوردار است که باعث شهرت و محبوبیت آن در سراسر جهان شده است.

نکاتی جالب از روسیه

  • وسعت روسیه از سیاره پلوتون بزرگ‌تر است.
  • ۷۷ درصد مساحت روسیه را سیبری تشکیل می‌دهد.
  • جمعیت زنان روسی نزدیک به ۱۰ میلیون نفر بیشتر از مردان این کشور است.
  • روسیه و آمریکا در نزدیک‌ترین نقطه کمتر از ۴ کیلومتر با هم فاصله دارند، ولی حتما می‌دانید به خون هم تشنه هستند!
  • آمریکا با مبلغ ۷/۲ میلیون دلار در سال ۱۸۶۷ میلادی آلاسکا را از روسیه خریده است.
  • گفته می‌شود روسیه حداقل ۱۵ شهر مخفی دارد که هنوز مکان آن‌ها مشخص نیست.

فوتبال

فوتبال روسیه چه در زمان شوروی و چه در زمان کنفدراسیون روسیه شرایط پر نوسانی را داشته و گاهی پرقدرت ظاهر شده و گاهی مانند همین رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ نمایش بسیار ضعیفی داشته است. روسیه پیش از این ۹ بار در جام‌جهانی و ۱۰ بار در مسابقات یورو حاضر بوده که سال ۱۹۶۰ میلادی قهرمان جام ملت‌های اروپا شده است. بهترین مقام این کشور در جام‌جهانی، مقام چهارمی جام جهانی ۱۹۶۶ انگلیس است.

لیگ برتر روسیه با ۱۶ تیم برگزار می‌شود. اسپارتاک مسکو با ۹ بار قهرمانی بهترین تیم این رقابت‌ها است و بعد از آن زسکا مسکو و لوکوموتیو مسکو قرار دارد. بازیکنانی چون علیرضا حقیقی، سردار آزمون و عزت‌الهی در تیم‌های باشگاهی روسیه مانند روبین کازان و روستوف به میدان رفته‌اند.

ویکتور اونوپکو بازیکن کهنه‌کار روس‌ها با ۱۰۹ بازی ملی پر سابقه‌ترین بازیکن این تیم است و ولادیمیر بسچاستنیخ با ۲۶ گل ملی بهترین گل زن روسیه است.

روسیه امید زیادی داشت تا در مسابقات یورو ۲۰۱۶ با اتکا به بازیکنان لژیونر خود بتواند دل هواداران خشن و دو آتشه‌ی خود را به دست آورد، ولی با نمایشی بسیار ضعیف در گروه دوم این رقابت‌ها آخر شد و نتوانست به مرحله‌ی حذفی راه پیدا کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه