فرش ترکمن و کردی خراسان شمالی ثبت جهانی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو جمعه، ۴ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
فرش ترکمن و کردی خراسان شمالی ثبت جهانی شد

فرش دستباف ترکمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف کردی خراسان شمالی با پیگیری اداره‌ی صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو ثبت شد.

«یحیی نیکدل» مدیرکل صنعت معدن و تجارت خراسان شمالی بیان کرد که پیگیری ثبت این تولیدات از دوسال گذشته شروع شد که در سال ۹۴ فرش‌های دستباف ترکمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف کردی خراسان شمالی به ثبت ملی رسید.

وی افزود که با پیگیری‌های انجام‌شده یک سال پس از ثبت ملی این محصولات، در ۲۵ خرداد ۹۵ فرش دستباف ترکمن جرگلان و بجنورد و فرش دستباف کردی خراسان شمالی در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری به نام ایران ثبت بین‌المللی شد.

نیکدل بیان کرد که ۲۲ هزار بافنده‌ی فرش دستباف در خراسان شمالی فعال هستند که به طور میانگین ۳۰ درصد بافندگان بیشتر در شهرهای بجنورد راز و جرگلان و مناطقی از مانه سملقان به تولید فرش ترکمن می پردازند و ۷۰ درصد نیز به تولید فرش کردی در استان مشغول هستند .

سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است. وایپو در پی امضای توافقنامه‌ای در استکهلم در سال ۱۹۶۷ «برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان» تأسیس شد و مقر آن در ژنوی سوئیس قرار دارد.

هم‌اکنون ۱۸۴ کشور عضو وایپو هستند و این سازمان ۲۴ معاهده بین‌المللی را مدیریت می‌کند که یکی از آن‌ها موافقتنامه لیسبون، ویژه‌ی حمایت از اسامی مبدأ و ثبت بین‌المللی آن‌ها، است.

مطالب مرتبط:

منبع

دیدگاه