بازسازی سرباز هخامنشی تخت جمشید به روش ۲۵۰۰ سال پیش آغاز شد

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۳ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
بازسازی سرباز هخامنشی تخت جمشید به روش ۲۵۰۰ سال پیش آغاز شد

پروژه‌ی بازسازی یکی از نقوش برجسته‌ی هخامنشی به روش ۲۵۰۰  سال قبل در تخت جمشید آغاز شده است.

«شهرام رهبر» مدیر داخلی مجموعه‌ی جهانی تخت جمشید، با بيان اينكه بازسازی یکی از نقوش هخامنشی به ابعاد ۳۰ در ۵۰ سانتی‌متر با ابزار آهنی در حال بازسازی است، گفت:

هم‌اينک بازسازی اين نقش برجسته توسط يكی از متخصصين سنگ‌تراش پايگاه ميراث جهانی تخت جمشيد در حال انجام است كه طبق برنامه‌ريزی‌ها تا چند روز آينده به پايان می‌رسد.

رهبر در ادامه به اهداف اجرایی اين پروژه اشاره كرد و افزود که شناسایی دقيق ابزار مورد استفاده هخامنشيان برای ساخت، تراش و صيقل‌دادن نقوش و مدت زمان احتمالی كه صرف ساخت اين نقوش می‌شود از جمله اهداف بازسازی اين نقوش سنگی است.

مسئول كارگاه بازسازی نقش برجسته‌ی هخامنشی با تاكيد بر اينكه هدف از اجرای اين طرح، كپی‌كاری نقوش نيست، گفت که هدف ما در واقع شناسایی روش ساخت اين نقوش و رسيدن به یک جواب منطقی و اصولی است.

رهبر در ادامه افزود که نيم‌تنه یکی از سربازان هخامنشی كه در مجموعه‌ی جهانی تخت جمشيد وجود دارد انتخاب شده و تمامی ابعاد، نقوش و جزئيات آن در نظر گرفته شده و سنگ‌تراش با دقت كامل به تراش سنگ می‌پردازد.

وی با بيان اينكه پروژه از نيمه‌ی فروردين‌ماه امسال آغاز شده، بیان کرد که به‌زودی اين پروژه به پايان می‌رسد و دستاوردهای آن در قالب یک مقاله منتشر خواهد شد. نكته‌ی قابل‌توجه در ساخت اين نقش برجسته، استفاده نكردن از تجهيزات به روز است. به‌طور مثال سنگ‌تراش جهت الگوگيری از نقش برجسته بايد مسافت كارگاه تا نقش برجسته را طی كند بدون آنكه برای حک كردن نقوش از كپی كردن روی كاغذ استفاده کند.

رهبر در ادامه افزود که هم‌اكنون اين پروژه در كارگاه روباز مجموعه جهانی تخت جمشيد در حال اجراست و گردشگران می‌توانند از نزدیک با نحوه‌ی تراش اين سنگ آشنا شوند.

امروزه نقش‌های زیادی از سربازان هخامنشی در مجموعه‌ی جهانی تخت جمشید برجا مانده که می‌توان به ارتش جاویدان هخامنشی، سرباز پارسی سبدی در دست دارد، سربازان هخامنشی، سرباز پارسی با نیزه و تیرکمان، سنگ‌نگاره‌ی سربازان هخامنشی بر دیواره‌ی کاخ تچر، سربازان جاویدان در پلکان شرقی آپادانا، سربازان مادی و هخامنشی، سربازان مادی و پارسی در پارسه برای متمایز کردن پارسی‌ها و مادی‌ها به کلاه و لباس و نقش سربازان نیزه‌دار پارسی را در این مجموعه دید. 

مطالب مرتبط:

دیدگاه