رشته های ورزشی المپیک؛ پانکریشن

محمد مهدی حسنی | چهار شنبه, ۲ تیر ۹۵ ساعت ۱۴:۱۵

پیشینه‌ ورزش پانکریشن به دوران المپیک باستان بازمی‌گردد. از شما دعوت می‌کنم برای آشنایی بیشتر با این ورزش با کجارو همراه باشید.

تاریخچه ورزش پانکریشن

رشته‌ ورزشی پانکریشن، ترکیبی از ورزش‌های کاراته، تکواندو، مشت‌زنی، جودو و کشتی است که فرد مبارز از قدرت پا و دست و فکر خود استفاده کرده و با حریفانش مبارزه می‌کند.

دانشمندان معتقدند که ورزش پانکریش سال ۳۹۳ میلادی رونق و پیشرفت خود را در ناحیه‌ی دریای مدیترانه آغاز کرد و در قرن پنجم میلادی در یونان به نام آنتیوچیا شهرت پیدا کرد.

در قرن ۱۲ پس از میلاد، این ورزش به نام کلوتساتا و در قرن ۱۹ میلادی به نام پاتسو کلوتسو  معروف شد. در نهایت قرن بیستم میلادی مسئولین کشور یونان تصمیم  گرفتند که ورزش پانکریش را رسما به عنوان یکی از ورزش‌های کشور یونان به نام پانکریشن، نامگذاری کنند.

 

طبق اسناد برجای مانده از روزگاران قدیم، ورزش پانکریشن اولین بار به حالت کاملاً نمایشی در بیست و ششمین دوره از بازی‌های المپیک برگزار می‌شود و توجه بسیاری از مردم را به خود جلب می‌کند و در المپیک سال ۶۴۸ میلادی مقارن با سی و سومین دوره از بازی‌های المپیک، به عنوان یکی از رشته‌های این مسابقات اعلام شد و گفته می‌شود که یونانی‌ها این رشته را سلطان ورزش‌های بازی‌های المپیک لقب دادند.

در روایات آمده است که اسکندر مقدونی، فعالیت‌های بسیاری برای رونق و گسترش ورزش پانکریشن انجام داده است و یکی از طرفداران این رشته ورزشی بوده است و  مهارت و فنونی که در این ورزش بکار گرفته می‌شود باعث شد که اسکندر از این ورزش برای بالا بردن امنیت و مهارت سربازانش در برابر جنگ‌ها و لشگر کشی‌هایش استفاده کند.

اسکندر مقدونی با حمله به کشور ایران و بعد از آن به کشور هندوستان و تصرف آن‌ها باعث شد این رشته ورزشی به سرعت گسترش  پیدا کند و به عنوان پدر ورزش‌های رزمی شهرت پیدا کرد.  

کشورهایی را که اسکندر مقدونی فتح کرده بود پس از مرگش به دلیل نداشتن فرزند، بین فرماندهان و بزرگ‌مردان سپاهش تقسیم می‌شود و روز به روز به گسترش و پیشرفت ورزش پانکریشن ادامه دادند.

محققان بر این باورند که در زمان‌های دور، این ورزش در جشن‌هایی که در کشور ایران برگزار می‌کردند وجود داشته است و طرفداران زیادی به آن روی می‌آورند.

در المپیک باستان، ورزشکاران با مشت‌های قدرتمند خود سنگ‌ها را خورد می‌کردند و سپرهای بسیار محکم را با قدرت پاهایشان می‌شکستند تا همگان به زور و نیروی آن‌ها پی ببرند؛ اما زمانی که اینکه رومی‌ها به کشور یونان حمله کردند، بازی‌های المپیک متوقف شد و گویا فردی به اسم بودیدهارما که راهب هم بوده است، فنون این ورزش را از فرماندهان کشور ایران فرا می‌گیرد و به کشور‌های شرقی مهاجرت می‌کند و آن را اساس و بنیاد ورزش‌های رزمی که امروزه وجود دارد، اعلام می‌کند.

ورزش پانکریشن در المپیک نوین

 بر اساس مدارک موجود، در سال ۱۸۹۵ میلادی، واتیكان (واتیکان نام شهری است که در کشور ایتالیا قرار دارد و از توابع شهر رم بوده و جایگاه زندگی رهبران کاتولیک‌ جهان  است.) از جمله شهرهایی بوده است که با برگزاری بازی‌های المپیک، مخالفت می‌کرد و از اینکه  ورزش پانکریش مجدداً در المپیک نوین وجود داشته باشد، به شدت نظرات منفی می‌داد تا این ورزش از بازی‌های المپیک حذف شود.

خلاصه در سال ۱۸۹۶ میلادی مقارن با شروع المپیک نوین، ورزش پانکریش توسط فرمانروای کشور یونان که ژرژ اول نام داشت، در ۹ رشته‌ی ورزشی در شهر آتن برگزار شد.

در این مقاله سعی کردیم حقیقی‌ترین تاریخچه را در مورد ورزش پانکریشن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. منتظر نظرات سازنده‌ی شما دوستان کجارویی هستیم.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه