راهنمای سفر به صوفیه

بلغارستان کشوری است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. صوفیه پایتخت این کشور، شهری بسیار زیبا و تاریخی است. با داشتن اطلاعاتی کافی در مورد این شهر به‌راحتی می‌توانید به همه‌ مکان‌های دیدنی آن سر زده و با کمترین هزینه در هتل‌ها اقامت کرده یا بهترین غذا‌ها را بخورید. برای آشنایی بیشتر با این شهر زیبا، با کجارو همراه شوید.

درباره صوفیه بیشتر بدانید:

درباره صوفیه

هزینه‌ های سفر به صوفیه

کاهش هزینه‌ های سفر به صوفیه

جاهای دیدنی صوفیه

درباره صوفیه

دورنمایی شبانه از صوفیه

عکس از unsplash (عکاس: Alexandr Bormotin)

با سفر به صوفیه، پایتخت بلغارستان و دیدن این شهر کاملا شگفت‌زده خواهید شد، چرا‌که اکثر گردشگران انتظار دارند با شهری ساکت و دلگیر رو‌به‌رو شوند، اما صوفیه شهری است با فرهنگ‌های مختلف که به سرعت به‌سمت امروزی شدن پیش می‌رود. تاریخ باور نکردنی این شهر، غذای ارزان و مردم مهربان آن از جمله مواردی هستند که شما را به این شهر جذب می‌کنند. از تور‌های پیاده‌روی فوق‌العاده، کلیسا‌های تاریخی، موزه‌ها و حمام‌های آب معدنی گرفته تا کافه‌های امروزی و رستوران‌ها، همه و همه از جاذبه‌ها و جاهای دیدنی صوفیه محسوب می‌شوند. شهر صوفیه یک مقصد گردشگری بسیار عالی خواهد بود. 

هزینه‌ های سفر به صوفیه

 هتل و هاستل

هتل در بلغارستان

هزینه‌ اتاق‌های خوابگاهی بین ۱۸ تا ۲۷ لوا (۱۰/۵ تا ۱۶/۵ دلار) است. هزینه‌ اتاق خصوصی بین ۱۸ تا ۳۶ دلار برای اتاق دو نفره خواهد بود.

 هتل‌های ارزان قیمت

هزینه‌ اتاق‌های ارزان در هتل های صوفیه بین ۳۶ تا ۱۰۵ لوا (۲۱ تا ۳۱ دلار) برای اتاق‌های یک نفره یا دو نفره خواهد بود.

غذا

غذاهای کبابی

عکس از unsplash (عکاس: Branimir Petakov)

در صوفیه به‌راحتی می‌توانید غذا‌های ارزان و بیرون بر تهیه کنید. با پرداخت کمتر از ۲/۷ لوا می‌توانید یک تکه پیتزا، هات داگ یا ساندویچ تهیه کنید. همچنین در شیرینی‌فروشی‌ها می‌توانید غذا‌های سنتی مثل بانیستا و انواع شیرینی‌ها را تهیه کنید. این غذا‌‌ها معمولا به‌همراه نوشیدنی‌های مخصوص سرو می‌شوند. همچنین کیک‌های بزرگ و پهن که از پنیر، ژامبون، ژله یا شکلات پر شده، بسیار موردعلاقه‌ اکثر افراد هستند. هزینه‌ یک وعده غذای خوب و کامل به‌همراه نوشیدنی در یکی از رستوران های صوفیه بین ۱۳ تا ۲۷ لوا (۷/۵ تا ۱۵/۵ دلار) خواهد بود.

حمل و نقل

حل و نقل عمومی در صوفیه

عکس از unsplash (عکاس: Mikhail | luxkstn)

هزینه‌ اجاره‌ دوچرخه برای سه ساعت ۱۸ لوا (۱۰/۵ دلار) خواهد بود. در شهر صوفیه سیستم حمل و نقل عمومی کاملی متشکل از اتوبوس، واگن‌های برقی، تراموا و مترو وجود دارد. ساعات کار سیستم حمل و نقل عمومی از ۵ صبح تا ۱۲ شب است. هزینه‌ بلیط یک طرفه ۱/۸ لوا (۱/۰۵ دلار) است. تاکسی‌ها تنها وسیله حمل و نقل موجود در شب هستند. 

کاهش هزینه‌ های سفر به صوفیه

سوغات خود را در مترو بخرید

سوغات صوفیه

عکس از وب‌سایت freesofiatour.com (عکاس: نامشخص)

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما بهترین سوغاتی‌ها را می‌توانید از مغازه‌های کوچک ایستگاه مترو تهیه کنید. همچنین در موزه‌ مردم‌شناسی مغازه‌ کوچکی وجود دارد که همه نوع سوغات بلغارستان را دارد. میدان اکساندر نوسکی (Alexander Nevski) و درست رو‌به‌روی کلیسا مکان دیگری است که از آنجا می‌توانید انواع سوغات و وسایل آنتیک تهیه کنید. 

در فصل زمستان به صوفیه سفر کنید

صوفیه در زمستان

عکس از وب‌سایت loiclagarde.com (عکاس: نامشخص)

تابستان و از ماه ژوئن تا سپتامبر اوج سفر توریست‌ها به صوفیه است و هزینه‌ هواپیما نیز مانند هزینه‌ اقامت بسیار بالاست. فصل زمستان بهترین زمان برای سفر به صوفیه است، چرا‌که می‌توانید به دور از شلوغی و هیاهو از مناظر زیبا دیدن کنید و به اسکی بروید. همچنین از سفر به صوفیه در کریسمس خودداری کنید، چرا‌که توریست‌های زیادی در این زمان به این شهر سفر می‌کنند. 

از تور‌های پیاده روی رایگان استفاده کنید

این تور‌ها بهترین موقعیت برای آشنایی با مناطق تاریخی این شهر و دیدن مکان‌های مختلف صوفیه است. مکان‌هایی که حتما باید از آن‌ها دیدن کنید. این تور‌ها ۲ بار در روز ارائه می‌شوند و موقعیت خوبی برای تجربه‌ اوقاتی شاد است. 

جاهای دیدنی صوفیه

از موزه‌ ملی تاریخ نظامی دیدن کنید

موزه ملی تاریخ نظامی

این موزه یکی از پر بازدید‌ترین مکان‌های دیدنی صوفیه است. این موزه در سه طبقه نمایشگر اطلاعاتی جامع در خصوص جنگ در بلغارستان در صد‌ها سال گذشته است. همچنین نمایشی مخصوص از رژه‌ نظامیان پخش می‌شود. 

از گالری ملی هنر بازدید کنید

گالری ملی هنر صوفیه

عکس از وب‌سایت sofia-art-galleries.com (عکاس: نامشخص)

این گالری دارای مجموعه‌ای کامل از هنر بلغار در سراسر بلغارستان است. آثار هنری بسیاری از قرن‌های ۱۹ و ۲۰ در اینجا به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین آثاری از هنرمندان معروف بلغارستان مثل ولادیمیر دیمیتروف (Vladimir Dimitrov) و آنتون میتوو (Anton Mitov) در گالری دیده می‌شود. 

در حمام‌های آب معدنی حمام کنید

حمام‌ آب‌معدنی صوفیه

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Bin im Garten)

این حمام‌ها که به حمام آب معدنی نیز شهرت دارند، بین سال‌های ۱۹۱۱ تا ۱۹۱۳ ساخته شده‌اند. این حمام‌ها با اینکه دهه‌ ۹۰ میلادی متروک واقع شدند، اما به‌عنوان جواهری در هنر معماری بلغار شناخته می‌شوند. در حال حاضر دکور‌های سفالی زیبا و ساخته‌های مختلف این بنا در دست بازسازی است. همچنین موزه‌ مدنی - اجتماعی جدیدی نیز در اینجا واقع است که حتما باید از آن دیدن کنید.

به تماشای کلیسای سنت جورج بروید

کلیسای سنت جورج صوفیه

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Preslav)

این کلیسا که قدمتش به قرن چهارم می‌رسد، قدیمی‌ترین بنا در شهر صوفیه است. ساختمان دایره‌ای این کلیسا در قرن ۶ ساخته و در قرن ۱۶ به مسجد تبدیل شد. دیوارنما‌های زیبایی داخل این کلیسا قرار دارند که از ۳ لایه نقاشی تشکیل شده‌اند و قدمتشان به قرن ۱۰ تا ۱۴ بر‌می‌گردد. 

کنار بنای یادبود ۱۳۰۰ ساله توقف کنید

این ساختمان در سال ۱۹۸۱ به‌عنوان یادبودی برای تاسیس اولین امپراتوری بلغار ساخته شد. این بنا به‌تدریج فرسوده شده، اما هنوز هم زیبایی است و ارزش دیدن دارد. اگر در نزدیکی اینجا بودید، حتما سری به آن بزنید.

از دفتر رئیس‌جمهوری و تشریفات گارد حفاظتی دیدن کنید

تشریفات گارد حفاظتی دفتر ریاست جمهوری صوفیه

عکس از وب‌سایت defakto.bg (عکاس: نامشخص)

دفتر رئیس‌جمهوری در بخش شرقی ساختمانی سنگی به‌شکل هتل شرایتون واقع است. این دفتر برای بازدید عموم باز نیست، اما گارد حفاظتی آن هر یک ساعت تغییر می‌کنند. پاکوبی خیال‌انگیز مردان متحد‌الشکل چیزی نیست که بتوان همیشه شنید. 

از کاخ ملی فرهنگ دیدن کنید

 کاخ ملی فرهنگ صوفیه

عکس از tripadvisor (عکاس: Vesela T)

این کاخ از ۱۵ تالار جداگانه تشکیل شده است و بزرگ‌ترین مجموعه‌ فرهنگی در کشور محسوب می‌شود. در فصل تابستان برنامه‌ای مشخص برای انواع نمایش‌ها و دیگر کار‌ها وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. از آن‌جایی‌که اکثر سالن‌های تئاتر در فصل تابستان تعطیل هستند، قطعا این کاخ جایی است که آن را برای دیدن و گردش انتخاب خواهید کرد. 

در رویداد‌های خانه‌ سرخ (the Red House) شرکت کنید

این ساختمان که محل تشکیل بحث‌های سیاسی، شب شعر و داستان‌خوانی و دیگر فعالیت‌ها است، محلی مناسب برای گردش و گذران اوقاتی خوش محسوب می‌شود. خود ساختمان در قرن بیستم ساخته شده و معماری داخلی آن بسیار زیبا است. عموما رویداد‌های اتفاقیه در این ساختمان رایگان هستند. پس بازدید از آنجا حتما ارزش دارد.

در کوکولندیا (Kokolandia) تفریح کنید

کوکولندیا صوفیه

عکس از وب‌سایت visitsofia.bg (عکاس: نامشخص)

اینجا مرکز تفریحات در مکانی سر باز است که امکان شرکت در سه ورزش بالا رفتن از طناب، صخره‌نوردی و مینی گلف وجود دارد. در این پارک هم بزرگ‌سالان و هم کودکان می‌توانند اوقاتی خوش داشته باشند. 

پینت بال بازی کنید

پینت بال در صوفیه

پینت بال به‌طرزی عجیب در صوفیه محبوب است و مکان‌های زیادی برای بازی وجود دارند. 

در پارک بزرگ شهر صوفیه قدم بزنید

این پارک در نزدیکی بنای یادبود ۱۳۰۰ ساله واقع است و دکه‌های کمی در آن وجود دارند. اینجا امکان انجام اسکیت برد وجود دارد و همچنین افراد زیادی هستند که بستنی و پاپ کرن می‌فروشند.

از صومعه‌ ریلا دیدن کنید

صومعه ریلا در صوفیه

عکس از tripadvisor (عکاس: نامشخص)

این صومعه مهم‌ترین مکان مقدس در بلغارستان است و در کوه‌های ریلا در ۱۲۰ کیلومتری شهر صوفیه واقع شده است. این مجموعه‌ با قدمتی طولانی (از قرن ۱۰ میلادی) و معماری فوق‌العاده یکی از بزرگ‌ترین مکان‌‌های توریستی در بلغارستان است. 

از کلیسای جامع الکساندر نوسکی دیدن کنید

کلیسای جامع الکساندر نوسکی در صوفیه

این کلیسا که در قرن بیستم ساخته شده، یکی از بزرگ‌ترین کلیسا‌ها در جهان است. گنبد این کلیسا طبق معماری بیزانس ساخته شده و داخل آن با سنگ‌های مرمر ایتالیایی و زیبا پوشیده شده است. این کلیسا جایی است که به‌طور قطع برای دیدن آن توقف خواهید کرد. 

نویسنده: نیلوفر دوشیری

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به صوفیه؛ سردیکای باستانی در بلغارستان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map