گرد و غبار‌ها تا پایان تابستان ادامه خواهند داشت

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
گرد و غبار‌ها تا پایان تابستان ادامه خواهند داشت

تولید و انتقال گردوغبار به کشور تا پایان تابستان تداوم می‌یابد.

«علی عابدینی» معاون توسعه و پیش‌بینی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه کانون‌های گردوغبار در کشورهای اردن، سوریه و عراق باعث وضعیت کنونی کشور شده است، گفت:

تولید گردوغبار و انتقال آن به کشور ما در فصول گرم سال و معمولا از اردیبهشت ماه تا پایان تابستان به‌علت خشک شدن سطح زمین و بادهای شمالی تداوم دارد و در مهر ماه رو به کاهش خواهد بود.

وی بیان کرد که توده‌های گردوغبار در این مقطع زمانی استان‌هایی مثل بوشهر، خوزستان، ایلام، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی تا حدی استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، فارس و کهگیلویه و بویراحمد و حتی برخی اوقات تهران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند.

معاون سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه پیش‌بینی شدت باد و میزان رطوبت بستر خاک بر عهده سازمان هواشناسی است، گفت که این سازمان سعی دارد قبل از اینکه پدیده گردوغبار روی کانون‌ها شکل گیرد آن را پیش‌بینی کند.

معاون سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه این گرد و غبارها از کشورهای همسایه غربی ایران وارد کشور می‌شود، افزود که همه گرد و غبارهای کشور منشا خارجی ندارد، به‌طوری که گردوغبار هفته جاری در استان‌هایی مثل قم و اصفهان منشا داخلی دارد و از مناطق بیابانی اطراف تولید و به این استان‌ها انتقال می‌یابد، بنابراین باید کانون‌های داخلی و خارجی به‌طور هم‌زمان پیگیری شود.

عابدینی با تاکید بر اینکه در بحث گردوغبار سلامت عمومی و امنیت مردم به‌ویژه در استان‌های مرزی کشور مطرح است، گفت که آموزش راهکارهای بهداشتی در مواجهه با گردوغبار در این مناطق ضروری است و باید استفاده از فیلترها و ماسک‌ها به‌منظور کاهش آسیب‌ها عمومی شود.

وی در مورد وضعیت گردوغبار زابل نیز اظهار کرد که منطقه‌ی زابل تحت‌تاثیر بادهای ۱۲۰ روزه فصل گرما و کانون‌های داخلی و خارجی گردوغبار است. کشورهای افغانستان و پاکستان زابل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند، خشکی دریاچه هامون نیز این وضعیت را تشدید می‌کند.

معاون سازمان هواشناسی ضمن اشاره به نشست روز یکشنبه (۳۰ خرداد) دستگاه‌های مختلف در وزارت کشور به‌منظور بررسی موضوعات محیط زیستی از جمله گردوغبار گفت که در این نشست پیشنهادها دستگاه‌های مختلف برای مقابله با گردوغبار ارائه شد که طی صورت‌جلسه‌ای تنظیم و در صورت لزوم به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه