در مدارس آشپزی فرانسه چه می‌‌گذرد؟

زهرا صالح نژاد | دوشنبه, ۳۱ خرداد ۹۵ ساعت ۱۵:۴۵

فرهنگ آشپزی در فرانسه بسیار متفاوت با دیگر کشورها است. با کجارو همراه شوید تا با آن چه که واقعا در مدارس آشپزی در فرانسه می‌گذرد آشنا شوید.

رفتن به مدرسه آشپزی در پاریس یک ایده رویایی و همراه با تصاویری از دستگاه‌های همزن بزرگ، سوفله‌ و غذاهای زیبای دیگر است. آموزش دیدن توسط سرآشپزهای پرشوربا لهجه‌ی غلیظ فرانسوی‌شان واقعا یک رویا است. اما این فقط یک بخش آن است و  تمیز کردن کف زمین و شنیدن فریاد آشپزها نیز بخشی از زندگی در آشپزخانه است که واقعی‌تر به نظر می‌‌رسد.

مدرسه آشپزی

بله، سرآشپز!

مدرسه آشپزی کاملاً مخالف مدارس دیگر است. دستورالعمل‌های آشپزی کلاسیک فرانسوی را می‌آموزید اما آنچه واقعا یاد می‌گیرید بیشتر از تماشا، توجه و تمرین حاصل می‌شود. پرسیدن سوال در کلاس درس خوب است اما آشپزخانه محل عمل است، بنابراین یادگیری از طریق دیدن بهتر است و حتی ممکن است شما را از فریاد زدن سرآشپز نجات دهد.

خوب غذا خوردن

مدرسه آشپزی

رفتن به مدرسه آشپزی در پاریس مانند همراه شدن با یک تور مواد غذایی بسیار عالی است. کار با محصولات محلی فرانسوی مانند قارچ سیاه، جگر چرب، صدف و مرغ‌‌های محلی خوش‌شانسی خوبی است. رختکن‌های مدرسه یک مکان عالی برای تجارت کالاست. می‌توان به سرعت با دانش‌آموزان بخش قنادی دوست شد چرا که آنها در آخر هر روز مقداری کیک و شیرینی دارند که می‌خواهد سریعا از دست‌شان راحت شوند

تنها یک فرصت دارید، شاید هم دوتا

فرانسوی‌ها دستورالعمل‌های‌شان را همان ابتدا مستند می‌کنند که این کار جای بسیار کمی برای خطا باقی می‌گذارد. کار شما این است دقیقاً از دستورالعمل پیروی کنید. حتی یک اشتباه در دستور سرآشپز را  عصبانی کرده و اگر کمی خوش‌شانس باشید شاید به شما فرصت دوباره داده شود.

مجموعه‌ای از مهارت‌های جدید

مدرسه آشپزی

آشپز مانند یک جراح می‌برد، مانند یک نینجا حرکت می‌کند، مانند یک هنرمند طراحی می‌کند و به گونه‌ای امور را سازماندهی می‌کند که همتا ندارد. هفته‌های اول مدرسه همه در مورد یادگیری این‌هاست. گاهی افرادی که وارد می‌شوند قبلا در حرفه‌ای دیگر مشغول بوده‌اند مثلا فکر کنید یک بانکدار یا وکیل به آشپزخانه برود. درست مانند این است که هر چیزی را برای اولین بار یاد بگیرند: یک آستانه وجود دارد، و مهارت‌های کار با چاقو، مدیریت گرما و پردازش دستور آشپزی، کم کم همه چیز آسان‌تر می‌شود.

دیر نکنید

«حکم اعدام»! هنگامی که شما بخشی از یک گروه هستید مثلا در مدرسه آشپزی، از شما انتظار می‌رود هر روز بدون هیچ استثنائی سر ساعت آنجا باشید. در یک آشپزخانه، هر فردی یک کار دارد، و اگر شما حضور نداشته باشید واقعا به کار سایرین لطمه وارد می‌کند. اگر دیر کنید مطمئن باشید فریاد سرآشپز را حتما خواهید شنید.

کارهایی که نمی‌خواهید انجام دهید

مدرسه آشپزی

فکر کنید می‌خواهید پوست و استخوان‌های یک خرگوش را خارج کنید! با این که از قبل آن خرگوش مرده است اما هنوز هم چشم‌ها و دندان‌های بانمکش را می‌بینید!

بدن‌تان تغییر خواهد کرد

سوختگی‌‌ها، بریدگی‌ها، کاهش یا افزایش وزن همه ممکن است در هنگام کار در آشپزخانه رخ دهد. ساعت‌ها ایستادن و کار کردن با اشیاء داغ و تیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد. از دست دادن نوک انگشتان در هنگام کار با ماشین برش و یا از بین رفتن پوست هنگام کار با یک قبلمه داغ بسیار وحشتناک است. دست‌های‌تان همیشه بوی پیاز و سیر خواهد داد.

گفتگو در آشپزخانه

صدای فریاد و دیگر صداهای بلند در آشپزخانه طبیعی است. در هنگام کار در آشپزخانه  آدرنالین زیادی خواهید داشت، که یعنی زمانی برای مودب بودن یا سیاست داشتن وجود ندارد. عجله و گرما در آشپزخانه نیز می‌تواند سردرد ایجاد کند اما این‌ها همه بخش سرگرم‌کننده آشپزخانه است.

رفتن به مدرسه آشپزی در پاریس کل فرایند یادگیری را تشدید می‌کند. بودن در اینجا به معنی بودن در بهترین‌های این صنعت است. می‌توانید بعد از اتمام دوره برای بهترین سرآشپزهای دنیا کارآموزی کنید و بهترین‌های این صنعت را بشناسید و با آنها آشنا شوید.

مدرسه آشپزی

در پایان کار در آشپزخانه بدان معنی است که شما هرگز یادگیری را متوقف نخواهید کرد و رفتن به مدرسه آشپزی تنها آغاز راه است ... اگر می‌خواهید در این رشته باقی بمانید.

مطالب مرتبط:

منبع foodrepublic

دیدگاه