۱۴ کاری که در روسیه نباید انجام دهید

حمیده خادم زاده | سه شنبه, ۱ تیر ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

در مواجهه با افراد خرافاتی احتیاط زیادی باید به خرج داد چرا که هر حرکتی می‌تواند در نظر آن‌ها بدیمن تلقی شود و همین امر ارتباط‌سازی را کمی مشکل می‌کند. مردم روسیه نسبت به سایر ملل باورهای خرافی زیادی دارند که خوب است قبل از سفر به این کشور با مهم‌ترین آن‌ها آشنا شویم. در ادامه با کجارو همراه باشید.

بسیار مهم است قبل از مسافرت کردن به هر مقصدی در مورد آداب و رسوم محلی آن منطقه تحقیق کنید. روسیه از این قاعده مستثنی نیست، به خصوص که روس ها تمایل زیادی به خرافاتی بودن دارند و نمی‌خواهند کاری کنند که معنی بدشانسی دهد. در ادامه به ۱۴ کاری را که نباید در روسیه انجام دهید، اشاره شده است.

۱- با دستکش دست ندهید

دست دادن در روسیهاز نطر روس‌ها به‌شدت غیر‌مودبانه است که هنگام ملاقات کسی، با دستکش دست دهید. بنابراین مطمئن شوید قبل از هرگونه ملاقات و برخوردی دستکش خود را درآورید. همچنین هرگز در ورودی در دست ندهید چون روس‌ها آن را نشانه‌ی بدشانسی می‌دانند. آن‌ها معتقد هستند اگر در درگاه دست بدهید عاقبت کار صحبت با شما به یک مشاجره و دعوا ختم خواهد شد.

۲- آخرین گیرنده‌ی هدیه نباشید

آداب روسیه

روس‌ها یک عبارت و اصطلاح خنده‌دار دارند که ترجمه‌ی ابتدایی آن این است: "آخرین کسی نباشید که هدیه گرفته است.".معنی ساده‌ی آن، این می‌شود که هرگز کسی نباشید که آخرین هدیه را دریافت کرده است و همواره هدیه‌ی دریافتی را جبران کنید . روس‌ها بسیار تمایل به بخشندگی و سخاوتمندی دارند حتی اگر چیز زیادی برای دادن نداشته باشند. بنابراین هرگز وقتی چیزی را به شما می‌بخشند قبول نکنید مگر اینکه حقیقتا آن را می‌خواهید و در ضمن این نکته را رعایت کنید که بعد از چندین بار رد کردن آن را بپذیرید و از این بابت نگران نباشید چرا که روس‌ها چندین بار تعارف و اصرار می‌کنند.

۳- جوک‌های خانوادگی نگویید

بسیاری از جوک‌هایی که در روسیه می‌شنوید ممکن است راجع به جنسیت، نژاد، مذهب و حتی سیاست باشد و خندیدن به آن‌ها هم محدودیتی ندارد. ولی دقت کنید هرگز جوک‌هایی پیرامون موضوع اعضای خانواده نگویید چرا که از نظر روس‌ها این کار بسیار اهانت‌آمیز و گستاخانه است.

۴- به سالمندان بی‌احترامی نکنید

آداب روسیه

مشابه بسیاری از کشورها احترام به سالمندان بخش مهمی از فرهنگ خانواده است. دادن صندلی خود در اتوبوس یا مترو به افراد مسن و یا زن باردار نشانه‌ی احترام است. شاید در بعضی کشورها تعارف صندلی به افراد اقدام خوشایندی به نظر نرسد ولی در روسیه از شما انتظار دارند جای خود را به کسی که احتیاج دارد بدهید.

۵-  صورتحساب غذا را دانگی حساب نکنید

وقتی در بیرون غذا می‌خورید میزبان باید تمام صورتحساب را بپردازد، بنابراین در این کشور این که هر کس سهم خودش را بدهد بی‌ادبی محسوب می‌شود. همچنین این رسم که آقا باید در هنگام همراهی با یک خانم هزینه‌ها را بپردازد، همچنان در روسیه پابرجا است.

۶- کیف پول خالی هدیه ندهید

روس‌ها معتقد هستند هدیه دادن یک کیف جیبی خالی، بد شانسی می‌آورد. از نظر آن‌ها چنین هدیه‌ای به معنی آرزوی تهیدستی و مشکلات مالی برای دریافت‌کننده‌ی هدیه است. بنابراین اگر به دوست خود یک کیف جدید هدیه می‌دهید، مطمئن شوید که یک چیز مخصوص هر چند کوچک داخل کیف گذاشته‌اید.

 ۷- اجازه ندهید خانمی بار سنگین حمل کند

آداب روسیه

در روسیه قوانین مجزا بر اساس جنسیت همچنان وجود دارد. از این رو از مردان انتظار می‌رود جوانمردانه رفتار کنند. به‌عنوان مثال دست زنی را که از اتوبوس پیاده می‌شود را بگیرند، در ماشین را باز کنند، او را در حمل وسایل سنگین کمک کنند. .با این که زنان روسی از نظر بنیه‌ی بدنی قوی هستند، مردان روس باور دارند کمک به زنان یک کار ساده برای نشان دادن ادب است.

۸- بدون دلیل لبخند نزنید

آداب روسیه

روس‌ها فقط برای دوستان و اعضای خانواده‌ی خود لبخند می‌زنند. بنابراین در مسکو زمانی که در وسایل حمل و نقل عمومی هستید یا خرید می‌کنید بر حسب تصادف به غریبه‌ها لبخند نزنید. روس‌ها یک ضرب‌المثل دارند، "بدن دلیل لبخند زدن نشانه‌ی حماقت است."

۹- دست خالی به جایی نروید

آداب روسیه

اگر برای صرف شام یا ملاقات به منزل کسی دعوت شده‌اید، خیلی بی‌ادبانه است که دست خالی بروید. یک هدیه‌ی کوچک مثل گل، دسر و یا یک اسباب‎‌بازی کوچک برای کودکان با خود به همراه داشته باشید. روس‌ها با افتخار برای مهمانان خود وعده‌های غذایی مفصل و پر نقش و نگاری را آماده می‌کنند و دست خالی رفتن، نوعی عدم قدردانی از میزبان محسوب می‌شود.

۱۰- با کفش وارد خانه نشوید

هرگاه وارد منزل یک روس می‌شوید رسم درست این است که کفش‌های خود را در بیاورید. بسیاری از خانه‌ها با فرش‌های گران‌قیمت ایرانی تزئین شده‌اند که تمیز کردن آن‌ها کار مشکلی است. بعضی میزبان‌ها ممکن است به شما پیشنهاد دهند دمپایی بپوشید. در برخی مهمانی‌ها ممکن است برخی بانوان یک جفت کفش اضافی برای استفاده در داخل خانه بیاورند.

۱۱- در گوشه‌ی میز ناهارخوری ننشینید

این یکی دیگر از خرافات روس‌ها است. توصیه می‌شود که هرگز در گوشه‌ی میز ناهارخوری ننشینید، به‌خصوص اگر شما یک خانم جوان هستید. گفته می‌شود "کسی‌که در گوشه‌ی میز بنشیند سرنوشت او به‌گونه‌ای رقم می‌خورد که هرگز ازدواج نکند یا به عشق خود نرسد."

۱۲- در فضای بسته سوت نزنید

آداب روسیه

مشابه بسیاری از فرهنگ‌های آسیایی، در روسیه نیز سوت زدن در فضای سرپوشیده بدشانسی می‌آورد. روس‌ها بسیار خرافاتی هستند و باور دارن سوت زدن در داخل ساختمان باعث ورشکستگی مالی، فقر و حمله‌ی سوسک‌ها می‌شود!

۱۳- بطری خالی را روی میز نگذارید

اگر در منزل یک روسی چیزی می‌نوشید، رها کردن بطری خالی روی میز به عنوان بد شانسی در نظر گرفته می‌شود. وقتی یک بطری تمام شد، بهتر است آن را روی زمین قرار دهید و یا قبل از سرو کردن بطری جدید آن را دور بیندازید. همچنین به شما توصیه می‌شود هرگز پول خرد یا کلید خود را روی میز جا نگذارید .از نظر روس‌ها این‌ موضوع باعث بدیمنی و ورشکستگی مالی و غم واندوه خواهد شد.

۱۴- لباس راحتی نپوشید

معمولا روس‌ها خیلی خوب لباس می‌پوشند. زنان و مردان روس دوست دارند حتی در کارهای غیر رسمی مثل خرید از سوپرمارکت و رفتن به بانک هم لباس شیک بپوشند. بنابراین دفعه‌ی بعد که به روسیه رفتید، استانداردهای مد و لباس پوشیدن خود را بالا ببرید.

 

مطالب مرتبط:

منبع destinationtips

دیدگاه