هفته نامه؛ از نهایی شدن توافق با بوئینگ تا خروج ایران ایر از لیست سیاه اتحادیه اروپا

عماد جعفری | یکشنبه, ۳۰ خرداد ۹۵ ساعت ۱۴:۱۵

در این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو از نهایی شدن توافق با بوئینگ، خروج ایران ایر از لیست سیاه اتحادیه اروپا، صدور ویزای الکترونیکی تا پایان شهریور ماه و بسیاری  دیگر از اخبار مهم گردشگری در هفته‌ای که گذشت، خواهیم گفت، با کجارو همراه باشید.

موقعیت استراتژیک ایران در چهار راه شرق و غرب و در میانه مهم‌ترین مسیرهای پروازی شرق و غرب ظرفیت بالقوه‌ای است، که طی سال‌های اخیر به‌طور حداقلی هم از آن استفاده نشده است. در سال‌هایی که ناوگان فرسوده حمل و نقل هوایی ایران و البته تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی راه ورود مهم‌ترین خطوط پروازی جهان را به ایران بسته بود، برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با سرمایه‌گذاری‌های کلان و مدیریت صحیح به مهم‌ترین مراکز حمل و نقل هوایی جهان بدل شدند. اکنون با فرصت پیش از آمده از برجام، انتظار می‌رود مسئولان توجه ویژه‌ای به تبدیل کشورمان به مهم‌ترین مرکز ترانزیت هوایی خاورمیانه داشته باشند. ناوگان هوایی ایران که پس از برجام، با خبر خوش توافق نهایی با ایرباس، چشم انتظار ورود این هواپیماهای مدرن به کشور بود، این هفته با خبر مهم‌تری در تیتر رسانه‌ها جای گرفت. این هفته اعلام شد، توافق ایران با بوئینگ نهایی شده و در روزهای آینده جزئیات توافق با این شرکت اعلام می‌شود. در همین زمینه خبر دیگری مبنی بر لغو ممنوعیت پرواز ???????های متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام شد. استفاده از ظرفیت‌های بومی گردشگری اگر با چاشنی تمدن کهن و میراث چندین هزار ساله کشورمان همراه شود، جاذبه‌هایی پدید می‌آورد که گردشگران خارجی را به بازدید از کشورمان بیش از پیش ترغیب ‌می‌کند. این هفته خبر رسید که مسیر و دالان گردشگری ساسانی با همکاری مسئولان استانی در کرمانشاه و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور احداث می‌شود. ایجاد سامانه‌های نظام‌مند در هر صنعتی و خارج کردن آن از فضای کسب و کار فصلی، راه حلی است که در بسیاری از نقاط جهان به مردم وضع معیشتی بهتری بخشیده است. صنعت گردشگری هم از این قاعده مستثنی نیست. وقتی به فضای کسب و کار در حوزه گردشگری کشورمان می‌نگریم، خیل عظیم گردشگران و رونق تورهای گردشگری را در فصلی خاص متناسب با آب و هوای آن منطقه مشاهده می‌کنیم و از آن پس تا سالی دیگر، رکود و روی آوردن به شغل‌های جایگزین گریبان‌گیر فعالان حوزه گردشگری می‌شود. برای حل این معضل، کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری بر آن شده تا با ایجاد یک تعاونی، که آغوش خود را نه‌تنها به روی راهنمایان که به تمام فعالان گردشگری گشوده است، فعالیت آن‌ها را در تمام روزهای سال رونق بخشد. این هفته خبر تاسیس تعاونی راهنمایان با نام کسرا اعلام شد. با این شماره از هفته نامه کجارو همراه باشید، تا علاوه بر مشروح اخبار ذکر شده، به مرور مهم‌ترین اخبار گردشگری در هفته‌ای که گذشت بپردازیم.

توافق ایران با بوئینگ نهایی شد

بوئینگ

موقعیت استراتژیک ایران در چهار راه شرق و غرب و در میانه مهم‌ترین مسیرهای پروازی شرق و غرب ظرفیت بالقوه‌ای است، که طی سال‌های اخیر به‌طور حداقلی هم از آن استفاده نشده است. در سال‌هایی که ناوگان فرسوده حمل و نقل هوایی ایران و البته تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی راه ورود مهم‌ترین خطوط پروازی جهان را به ایران بسته بود، برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس با سرمایه‌گذاری‌های کلان و مدیریت صحیح به مهم‌ترین مراکز حمل و نقل هوایی جهان بدل شدند. اکنون با فرصت پیش از آمده از برجام، انتظار می‌رود مسئولان توجه ویژه‌ای به تبدیل کشورمان به مهم‌ترین مرکز ترانزیت هوایی خاورمیانه داشته باشند. ناوگان هوایی ایران که پس از برجام، با خبر خوش توافق نهایی با ایرباس، چشم انتظار ورود این هواپیماهای مدرن به کشور بود، این هفته با خبر مهم‌تری در تیتر رسانه‌ها جای گرفت. این هفته اعلام شد، توافق ایران با بوئینگ نهایی شده و در روزهای آینده جزئیات توافق با این شرکت اعلام می‌شود. در همین راستا «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه توافق با بوئینگ روزهای آینده اعلام می‌شود، گفت:

دست تمام واسطه‌ها و دلال‌ها را قطع کردیم. پیش از این در آخرین توافقی که شده، برای خرید ۶ فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ انجام شد، رقمی بین ۵ تا ۷ میلیون دلار متفاوت بود.

آخوندی با اشاره به اینکه ناوگان هوایی ایران برای کسب رقابت‌پذیری در منطقه به ۴۰۰ فروند هواپیمای میان‌برد و دوربرد و ۱۰۰ فروند هواپیمای کوتاه‌برد نیاز دارد، اظهارداشت: این موضوع به مفهوم ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است. البته ما در وزارتخانه هم‌زمان با شروع مذاکرات هسته‌ای به‌صورت موازی برنامه تامین هواپیما برای ناوگان ملی را آغاز کردیم و پیش‌نویس خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس تهیه شد.

وی با تاکید بر اینکه در آینده توافق با بوئینگ نیز اعلام می‌شود، بیان کرد که اجرای قرارداد خرید ایرباس ۱۶ سال به طول می‌انجامد که به مفهوم امنیت بلندمدت اقتصاد ایران است، این موضوع به مفهوم استفاده از موقعیت ایران در سطح بازارهای بین‌المللی و به نفع ایران است.

وزیر راه و شهرسازی قرار گرفتن مجدد ایران در کانون شبکه ارتباطی و دالان‌های هوایی را از بزرگ‌ترین سیاست‌های حمل و نقل این وزارتخانه دانست و تاکید کرد که از فروشندگان درخواست کردیم که حتی یک سنت به یک دلال پرداخت نکنند و جالب است بدانید که توافقی که پیش از وزارت من برای خرید ۶ فروند هواپیما صورت گرفته بود، با رقم مورد توافق اخیر برای خرید همان تعداد هواپیما ۵ تا ۷ میلیون دلار تفاوت دارد.

پروازهای ایران ایر از لیست سیاه اتحادیه اروپا خارج شد

ایران ایر

در همین زمینه این هفته خبر دیگری مبنی بر لغو ممنوعیت پرواز ???????های متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اعلام شد.

«ویولتا بولک» کمیسر حمل و نقل اتحادیه‌ی اروپا اعلام کرد:

من خوشحالم از اینکه اعلام کنم که ما اکنون می‌توانیم اجازه پرواز اغلب هواپیماهای ایران در آسمان اروپا را صادر کنیم.

کمیسیون اتحادیه‌ی اروپا امروز اعلام کرده که پیرو بازدید مسئول اجرایی اتحادیه‌ی اروپا از ایران در ماه آوریل، اکثر هواپیماهای ایران اجازه‌ی از سرگیری فعالیت در اتحادیه‌ی اروپا را دریافت کردند.

ویزای الکترونیک تا شهریور راه‌اندازی می‌شود

ویزای الکترونیک

در هفته‌ای که گذشت نخستین جلسه کانون ملی هماهنگی گردشگری با سه دستور کار که مهم‌ترین آن «کاهش هزینه سفر» بود، با حضور معاون رئیس‌جمهوری تشکیل شد.

مسعود سلطانی‌فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این نشست  اذعان داشت که از مهمترین موضوعاتی که باید برای توسعه صنعت گردشگری مورد توجه قرار گیرد، تسهیلات صدور ویزا، ساماندهی شبکه حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب و آموزش نیروی انسانی مرتبط با گردشگری است که در تمامی این بخش‌ها اقدامات جدی و عملی صورت گرفته است.

وی افزود که صدور ویزای الکترونیک که تا قبل از پایان امسال فعال خواهد شد، افزایش زمان ویزای فرودگاهی از ۱۵ به ۳۰ روز، پیگیری فرایند لغو روادید توسط وزارت امور خارجه از جمله برنامه‌هایی است که در بخش تسهیلات صدور ویزا انجام شده است. همچنین برقراری پروازهای جدید توسط ایرلاین‌ها، خرید ???????ها و بازسازی شبکه حمل و نقل ریلی از جمله اقداماتی است که در بخش حمل و نقل در حال شکل‌گیری است.

برای مطالعه جزئیات بیشتر در این زمینه به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

مسیر گردشگری ساسانی احداث می‌شود

مسیر گردشگری ساسانی

استفاده از ظرفیت‌های بومی گردشگری اگر با چاشنی تمدن کهن و میراث چندین هزار ساله کشورمان همراه شود، جاذبه‌هایی پدید می‌آورد که گردشگران خارجی را به بازدید از کشورمان بیش از پیش ترغیب ‌می‌کند. این هفته خبر رسید که مسیر و دالان گردشگری ساسانی با همکاری مسئولان استانی در کرمانشاه و سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور احداث می‌شود.

«محمدحسن طالبیان» معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور، گفت که مسیر گردشگری ساسانی از کنگاور و معبد آناهیتا تا شهر کرمانشاه و طاق بستان است که پرونده‌های زنجیره‌ای برای آن تعریف خواهد شد.

وی مسیر گردشگری بیستون به طاق بستان که پیش‌تر از سوی استاندار کرمانشاه به‌عنوان یک ابرطرح معرفی شده بود را یکی از مراحل دوگانه مسیر ساسانی برشمرد و بیان کرد که به‌همراه مدیران کل موزه، ثبت، حوزه‌ی حفاظت و نیز حوزه‌ی پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی کشور و مسئولان استان کرمانشاه، در مورد همه مسائل میراثی این استان و مشخص کردن اولویت‌های سال ۹۵ رایزنی و تبادل‌نظر کرده‌ایم.

معاون میراث فرهنگی کشور همچنین به عبور قطار شهری از محدوده‌ی محوطه‌ی طاق بستان و شکارگاه خسرو پرویز اشاره کرد و گفت که این پروژه در دستور کار میراث فرهنگی کشور قرار دارد.

تعاونی راهنمایان گردشگری تاسیس شد

تعاونی راهنمایان گردشگری

ایجاد سامانه‌های نظام‌مند در هر صنعتی و خارج کردن آن از فضای کسب و کار فصلی، راه حلی است که در بسیاری از نقاط جهان به مردم وضع معیشتی بهتری بخشیده است. صنعت گردشگری هم از این قاعده مستثنی نیست. وقتی به فضای کسب و کار در حوزه گردشگری کشورمان می‌نگریم، خیل عظیم گردشگران و رونق تورهای گردشگری را در فصلی خاص متناسب با آب و هوای آن منطقه مشاهده می‌کنیم و از آن پس تا سالی دیگر، رکود و روی آوردن به شغل‌های جایگزین گریبان‌گیر فعالان حوزه گردشگری می‌شود. برای حل این معضل، کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری بر آن شده تا با ایجاد یک تعاونی، که آغوش خود را نه‌تنها به روی راهنمایان که به تمام فعالان گردشگری گشوده است، فعالیت آن‌ها را در تمام روزهای سال رونق بخشد. این هفته خبر تاسیس تعاونی راهنمایان با نام کسرا اعلام شد. این تعاونی مختص راهنمایان نیست و تنها ابتکار عمل آن با کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری است. ازاین‌رو تمامی فعالان گردشگری می‌توانند به عضویت این تعاونی درآیند.

«آرش نورآقایی» رئیس هیئت‌مدیره‌ی کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور، مهم‌ترین هدف راه‌اندازی این تعاونی را ایجاد فضای کسب درآمد در ایام غیرا‌وج سفر برای فعالان این عرصه عنوان کرد و افزود:

از آنجایی که گردشگری، صنعتی فصلی است و به‌شدت از این موضوع تاثیر می‌پذیرد، ما درصدد هستیم از این طریق ساختاری ایجاد کنیم که راهنمایان گردشگری و دیگر فعالان این صنعت بتوانند در ایامی که فصل اوج سفر محسوب نمی‌شود نیز از این طریق درآمدزایی کنند.

به گفته وی، طبق اساسنامه‌ی این تعاونی تازه تاسیس، اعضای آن می‌توانند به احیای اماکن تاریخی و تغییر کاربری آن نیز بپردازند و بیشتر در نظر دارند در مناطق محروم و کم‌بازدیدتر این اقدام را صورت دهند. همچنین این تعاونی درخصوص ترویج صنایع دستی مناطق محروم نیز فعالیت‌های اقتصادی را شکل خواهد داد.

رئیس هیئت‌مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور همچنین تاکید کرد که تشکل راهنمایان حالا بعد از قریب به ۱۰ سال به این میزان از پختگی رسیده است که فعالیتی اقتصادی را در این قالب پیش ببرد و در چارچوب توسعه پایدار قدم بردارد.

سرو ابرکوه، پیر سبز  ایران در خطر است

سرو ابرکوه

سرو کهنسال ایران که برخی سن او را ۲۵۰۰ سال و برخی دیگر حدود چهار هزار سال تخمین زده‌اند، به‌واسطه‌ی ساخت و سازهایی که در حریم این درخت در حال انجام است، در معرض خطر قرار دارد.

راه افتادن کارگاه ساخت ‌و ساز در اطراف این درخت پیر از یک سو و بهره‌گیری از مصالحی همچون سیمان، آهک، فلز و دیوار سنگی در چهار گوشه اطراف سرو از دیگر سو نگرانی هایی برای به خطر انداختن حیات این سرو در بین دوستداران میراث فرهنگی و محیط زیست ایجاد کرده است.

چنین ساخت و سازهای غیر اصولی در حالی انجام می‌شود که چندی پیش طرح مطالعاتی این جاذبه‌ی میراثی و گردشگری توسط کارشناسان انجام شده است و طرح جامع آن منتشر شده و به نکاتی از جمله حرایم سرو، چگونگی انجام ساخت‌وساز و حتی مصالحی که می‌توان در ساخت و سازها از آن بهره جست اشاره شده است.

بخشی از این پژوهش به‌دلایل و مستندات ضرورت محصور نمودن محوطه اثر طبیعی ملی سرو ابرکوه پرداخته است. چنانکه عنوان کرده است:

در تاریخچه‌های موجود از چگونگی حفاظت این درخت در قرن‌های گذشته، همیشه به حضور این درخت در باغی محصور اشاره شده و اینکه این درخت در مجموعه‌ای با مالکیت یکی از بزرگان و مالکان پرنفوذ محلی (خان) قرار داشته است. مالکیت قلمرو سرو در نزد یک خانواده صاحب نفوذ و مقتدر یکی از دلایلی است که درخت سرو توانسته با از سرگذراندن بسیاری از خطرات احتمالی، وجود نازنین خود را در معرض تماشای دید نسل حاضر قرار دهد.

در تاریخچه‌ی شفاهی پیرامون سرو، مردم محلی از دیوار بلند خشت و گلی در سمت شرقی سرو یاد می‌کنند که به‌صورت یک دیوار کج از شمال شرق به‌سمت جنوب کشیده شده بود. همچنین در سمت جنوب غربی سرو نیز دیوار خشت و گلی دیگری وجود داشت که به‌سمت غرب سرو و نزدیکی دیوار غربی فعلی امتداد می یافت. این دیوار کمتر از ۳۰ سال است که برداشته شده.

آسیب‌های جدی افتاده در طی ۳۰ سال گذشته به درخت (یعنی آتش زدن آن و سوختن یکی از شاخه های اصلی آن در سال ۱۳۶۰) پس از خروج مالکیت شخصی و خریداری باغ توسط شهرداری و آزادسازی محوطه پیرامون و برداشته شدن دیوارهای باغ اتفاق افتاده است.

بنابراین محصور نمودن محوطه اصلی پیرامون سرو سبب حفاظت بهتر باغ‌های اطراف می‌شود. ازاین‌رو برنامه حفاظت از سرو ابرکوه با زون‌بندی محوطه این سرو در چند بخش مورد بررسی قرار گرفته است.

برای مطالعه مشروح این گزارش، می‌توانید این صفحه از کجارو را مرور کنید.

آموزش گردشگری توسط سوییسی ها در اصفهان

آموزش گردشگری

این هفته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه سوئیسی‌ها در صورت توافق دوجانبه، در اصفهان دوره‌ی آموزش هتلداری و گردشگری برگزار می‌کنند. در دیدار معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان با هیئتی آموزشی از دانشگاه لوزان سوئیس، «آمری دیپاکس»، سرپرست گروه علمی دانشگاه لوزان گفت:

با توجه به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری اصفهان و همچنین فرهنگ مطلوب مردم ایران، مایل هستیم در صورت توافق دوجانبه و با توجه به اینکه دانشگاه لوزان کشور سوئیس از سابقه طولانی در امر آموزش گردشگری برخوردار است، تجارب خود را در قالب انعقاد تفاهم‌نامه و تاسیس یک موسسه‌ی گردشگری به اصفهان انتقال دهیم.

«محسن یارمحمدیان»، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان نیز در این دیدار بیان کرد که با توجه به اینکه امروز گردشگری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های توسعه اصفهان مطرح شده، نیاز به آموزش‌های تخصصی و با کیفیت، برای توسعه‌ی کیفی خدمات گردشگری اصفهان بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود.

انار ساوه، رطب بم و فرش دستباف ۱۴ منطقه ایران به ثبت جهانی رسیدند

انار ساوه

در هفته‌ای که گذشت، اعلام شد چندین محصول راهبردی ایران از جمله انار ساوه، رطب بم کرمان و فرش دستباف ۱۴ منطقه کشور در سازمان جهانی مالکیت فکری وایپو (WIPO) ثبت شده است.

«سید مهدی میرصالحی» مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اذعان کرد:

دو محصول مهم ایران شامل انار ساوه و رطب بم کرمان و فرش دستباف مناطق اردکان، ایلام، ترکمن جرگلان و بجنورد، کردی خراسان شمالی، چهارمحال بختیاری، سردرود آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، قشقایی فارس، گبه فارس، لرستان، مود بیرجند، قهستان خراسان جنوبی، ورامین و سنقر کلیایی کرمانشاه، در فهرست سازمان جهانی مالکیت فکری به نام ایران به ثبت بین‌المللی رسید.

وی با بیان اینکه اسناد ثبت جهانی این محصولات، دیروز، سه‌شنبه، به ایران رسید، گفت که این محصولات استراتژیک مطابق با معاهده‌ی بین‌المللی لیسبون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۰ به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسید.

میرصالحی افزود که فرایند ثبت این محصولات از اوایل سال گذشته با مطالعه امکان سنجی برای هر کالا و محصول شامل تنظیم اظهارنامه و تشکیل پرونده آغاز شد و پس از اینکه هر یک از آن‌ها به ثبت ملی رسید، وارد مرحله تشکیل پرونده ثبت جهانی شد.

وی توضیح داد که گزارش کارشناسی این محصولات شامل جزییات تمام ویژگی آن‌ها مطابق اظهارنامه لیسبون تهیه و تنظیم شد و به‌همراه مستندات لازم از سوی دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت به سازمان جهانی مالکیت فکری ارسال شد.

به گفته‌ی مدیرکل دفتر مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت، فرایند ثبت محصولات در وایپو به‌طور معمول بین هفت تا هشت ماه طول می‌کشد که پرونده ی محصول ابتدا در این سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس به تمام کشورهای عضولیسبون ارسال می‌شود و درصورتی‌که اعضا نسبت به محصول موردنظر، ادعا یا اعتراضی نداشته باشند، سند ثبت جهانی محصول در وایپو صادر می‌شود.

برای مشاهده جزئیات بیشتر در این زمینه، به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

بلاتکلیفی هنری‌ترین خیابان تهران

خیابان ویلا

بحث تبدیل خیابان ویلا به بازارچه صنایع دستی از دولت نهم مطرح شد و نه‌تنها به نتیجه نرسید، بلکه با توجه به صحبت‌های مدیران بعدی، همچنان هیچ اقدامی برای هنری‌ترین خیابان تهران صورت نگرفته است.

شاید بتوان خیابان ویلا را به ‌واسطه فروشگاه‌های متعدد صنایع دستی، به‌نوعی هنری‌ترین خیابان تهران نامید؛ خیابانی که در دهه ۴۰ اهمیت بسیاری داشته و به‌واسطه حضور ساختمان اتاق بازرگانی و هتل‌های مدرنی که در اطراف آن ساخته شد، محلی برای عبور و مرور تاجران و گردشگران ایرانی و خارجی بوده است. اما حالا صاحبان فروشگاه‌های صنایع دستی در این خیابان از نبود فروش گلایه دارند و بسیاری هم به فکر تغییرشغل هستند.

معاون صنایع دستی دولت قبل درباره خیابان ویلا و تبدیل آن به بازارچه و پیاده راه صنایع دستی با شهردار تهران و رئیس شورای شهر وقت و استفاده از فضاهای شهری به‌منظور ایجاد بازارچه مکاتباتی انجام داده و معتقد بود: بهترین مكان ایجاد بازارچه در تهران خیابان ویلا است كه بیش از ۱۰۰ فروشگاه دارد. اگر شهرداری همت كند و این خیابان را پیاده‌رو كند، می‌توان مراكز فروش لباس‌های سنتی،‌ رستوران‌ها و داروخانه‌ها را در كنار فروشگاه‌های صنایع دستی و آژانس‌های مسافرتی در این خیابان متمركز كرد.

او با بیان اینکه ایجاد بازارچه‌ی صنایع دستی در خیابان ویلا، بیش از یك‌ میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد، اظهار کرده بود: دراین‌باره با آقای چمران ـ رئیس شورای شهر تهران ـ صحبت كردم. هرچند او با پیاده‌رو كردن خیابان‌ها مخالف است، اما پیاده‌رو كردن خیابان ویلا را تایید كرد

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید طرح پیاده راه سازی خیابان ویلا باز هم مطرح شد و بهمن نامور مطلق- معاون صنایع دستی دولت تدبیر و امید طرح این خیابان برای صنایع دستی را به‌عنوان یک پیشنهاد خوب مطرح و بیان کرد:

اگرچه این طرح در زمان دولت قبل مطرح شد، اما جزو طرح‌ها و پیشنهادها خوب بود که ما هم به‌دنبال پیگیری و اجرای آن هستیم تا در صورت امکان، این مسیر به پیاده‌راه صنایع دستی پایتخت تبدیل شود

مدیرکل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز خردادماه سال گذشته از تبدیل خیابان نجات‌اللهی (ویلا) به پیاده‌راه صنایع دستی خبر داد و اظهار کرد: برای آنکه یک خیابان به بورس تبدیل شود، به دو ویژگی جامع  و مانع بودن نیاز دارد. خیابان ویلا از جامعیت به این معنی که انواع صنایع دستی را در آن می‌‌‌توان یافت برخوردار است، اما هنوز آن‌چنان که باید و شاید، مانع نیست.

 با مراجعه به این صفحه از کجارو، می‌توانید ادامه این گزارش را مرور کنید.

هزینه گردشگران چینی تا سه سال آینده، ۲۶۴ میلیارد دلار است

گردشگر چینی

در خبری جالب‌توجه این هفته، اعلام شد که هزینه گردشگران چینی تا سه سال دیگر به بیش از ۲۶۴ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.تا سه سال دیگر تعداد گردشگران بین‌المللی چینی به بیش از ۱۷۴ میلیون مسافر خواهد رسید. رقمی که همچنان موتور محرک گردشگری جهان خواهد بود. بر اساس نتایج بررسی‌های منتشر شده از سوی بانک America Merrill Lynch، در سال ۲۰۱۴ تعداد گردشگران بین‌المللی از چین بالغ بر ۱۰۹ میلیون نفر بود که در مقایسه با ۱۰ میلیون گردشگر چینی در سال ۲۰۰۰ نشان از ۱۹/۵ درصد رشد سالانه دارد.آکادمی گردشگری چین نیز برآورد کرده که در سال ۲۰۱۵ گردشگران چینی بیش از ۱۶۳  میلیارد دلار در مقصدهای مختلف جهان هزینه کرده‌اند. «چین شیفتگی» طی چند سال اخیر به نحو فزاینده‌ای در جهان گسترش یافته و این درست شبیه به ۳۰ سال پیش و زمانی است که ژاپنی‌ها به سفرهای بین‌المللی علاقه‌مند شدند.

سفر چینی‌ها به روسیه ۶۵ درصد افزایش یافته است

گردشگران چینی

از هزینه گردشگران چینی خواندیم، جالب است بدانید که آمار سفر گردشگران چینی به کشور روسیه طی پنج ماه نخست سال جاری میلادی شاهد رشدی ۶۵ درصدی بوده است.

گزارش‌ها جدید نشان می‌دهد که تعداد مسافران چینی که طی پنج ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی از روسیه دیدن کرده‌اند، به‌طور چشمگیری تا ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

بر اساس اعلام رئیس آژانس گردشگری فدرال روسیه، آمار ورود گردشگران چینی طی ۹ ماه نخست سال جاری میلادی ۲۱ درصد رشد داشته و در پنج ماه اول این سال، شاهد افزایشی ۶۳ درصدی بوده است.

روسیه قصد دارد برای ادامه‌ی این روند رو به رشد در حوزه‌ی گردشگری، زمینه‌ی آسان‌سازی شرایط کسب ویزا را برای گردشگران دیگر کشورها فراهم کند. این مقام روسی همچنین اذعان داشت که طی سال‌های اخیر، روسیه و چین در مورد تبادل گردشگر مذاکرات بسیاری با هم داشته و قصد دارند شرایطی را به وجود آورند که گروه‌های پنج نفر با بالای گردشگران دو کشور، برای سفر خود نیازی به ویزا نداشته باشند.

بر اساس آمار به دست آمده از دپارتمان گردشگری شهر مسکو، بیش از یک میلیون چینی در سال ۲۰۱۵ میلادی روسیه را به‌عنوان مقصد سفر خود برگزیده‌اند و طی این مدت حدود یکی میلیارد دلار در این کشور خرج کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه