معنی ضرب المثل فارسی؛ باد آورده را باد می برد

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی جمعه، ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
معنی ضرب المثل فارسی؛ باد آورده را باد می برد

تاریخچه‌ی ضرب‌المثل باد آورده را باد می‌برد، مربوط به دوران حکومت خسرو پرویز است که داستانی شیرین و زیبا دارد. با ما در خواندن آن سهیم باشید. با کجارو همراه باشید.

تاریخچه باد آورده را باد می برد

طبق اسناد برجای مانده از دوران قدیم، قرن‌ها پیش، درگیری بین ارتش روم و ایران صورت گرفت و متاسفانه در این درگیری پدر خانوم خسرو پرویز (خسرو پرویز از  سال ۵۹۰ میلادی تا سال ۶۲۸ میلادی از معروف‌ترین و قدرتمند‌ترین فرمانروایان  عهد ساسانیان بوده است و مردم روم در آن زمان این پادشاه را به اسم خسرو دوم می‌شناختند). به دست یکی از نیروهای رومی با تیر گلوله کشته می‌شود و همین علت باعث شد که کشور ایران و کشور رو جنگی را علیه یکدیگر آغاز کنند.

 در روایات آمده است که خسرو پرویز ارتش بسیار بزرگی را ترتیب می‌دهد و به امپراتوری کشور روم حمله می‌کند. مدتی نمی‌گذرد که دلاوران ایرانی، پایتخت روم را فتح می‌کنند.

گفته شده است که رومی‌ها به سرعت تمام ثروت و طلا و جواهرات کشورشان را از ترس اینکه به دست ایرانی‌ها نیفتد را در صندوق‌هایی جاسازی کرده و داخل کشتی می‌گذارند تا به نقاط دور‌تر برود تا فرمانروای کشور روم در فرصتی مناسب آن‌ها را به‌دست آورد.

چند دقیقه بعد از اینکه کشتی‌ها روانه‌ی دریا شدند، از شانس بدشان هوا طوفانی شده و کشتی از مسیرش منحرف می‌شود. طوفان و بارش باران به‌شدت زیاد بوده است و ناخدای کشتی تمام سعی و تلاشش را می‌کند تا بتواند کشی را از غرق شدن نجات دهد و آن را به‌جای امن ببرد.

خلاصه بعد از چند ساعت بارش باران قطع شد و کشتی سالم به خشکی رسید. نیروهایی که داخل کشتی بودند بسیار شادمان شدند و فکر می‌کردند که طلا و جواهرات کشورشان را از چشم نیروهای ایران دور نگه داشتند. اما آن کشتی دقیقا وارد مرز ایران شده بود. مرزداران ایران از دور کشتی را مشاهده کردند و حالت نظامی به خود گرفتند تا اگر خطری مرز را تهدید کرد بلافاصله کشتی را با خاک یکسان کنند. اما وقتی نزدیک ساحل شد متوجه شدند که کشتی پر از طلا و جواهر است. سربازان ایرانی با خوشحالی اموال داخل کشتی را مصادره کردند و جشن بزرگی برپا کردند.

خسرو پرویز از این اتفاق بسار خوشحال شد و فرمان داد که تمام این طلا و جواهرات را به خزانه‌ی مملکت تحویل دهند.

هنور چند ماهی از این جشن و خوشحالی نگذشته بود که یکروز به خسرو پرویز اطلاع دادند که  از خزانه‌ی مملکت دزدی شده است و اموال داخل آن به سرقت رفته است.

شاه ایران دستور داد تا تمام نقاط کشور را به‌دنبال دزد بگردند، اما نتوانستند که دزد را دستگیر کنند.

خسرو پرویز رو به همسرش می‌کند و می‌گوید که مال باد آورده را باد می‌برد.

از آن دوران تا به امروز اگر پول یا ثروتی بدون زحمت به کسی برسد، ضرب‌المثل باد آورده را باد می‌برد برایش بکار می‌برند.

 منتظر نظرات شما دوستان کجارویی هستیم.

مطالب مرتبط:

دیدگاه