مستند «مسجد ایرانی» در شبکه مستند

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۰
مستند «مسجد ایرانی» در شبکه مستند

شبکه مستند سیما در مستند جدید «مسجد ایرانی» ساخته «پژمان مظاهری‌پور»، به سازه‌ی مسجد و مبدا و منشا عناصر مختلف آن می‌پردازد.

«پژمان مظاهری‌پور» نويسنده، كارگردان و تهيه كننده «مسجد ايرانی» درباره‌ی توليد جديد شبكه‌ی مستند به نام «مسجد ایرانی» گفت:

اين اثر به تاريخچه‌ی معماری و ساخت مساجد در ايران می‌پردازد. ما می‌دانيم كه معماری مسجد به آن شكلی كه اكنون شاهدش هستيم، سازه‌ای ايرانی است و بنا به ديدگاه تاريخ‌نگاران و متخصصانی كه به بررسی و تحقيق در حوزه‌ی معماری پرداخته‌اند ساختاری به نام مسجد در اسلام طراحی نشده است. بلكه محيطی در اسلام وجود داشته كه خانه‌ی پيامبر (ص) بوده است. خانه‌ای كه چهار ديوار و رواق‌هایی داشته است و با حضور مردم، نماز جماعت در آن برپا می‌شده است. در واقع طراح مسجد، ايرانی‌ها هستند.

اين مستندساز با بيان اينكه اين ايرانی‌ها هستند كه برای عبادت خدا، معماری خاصی برای عبادتگاه‌ها و مساجد را پديد می‌آورند، تأكيد كرد که از آنجایی كه سازه‌ی مسجد كاملا ايرانی است، ما در اين مستند به بحث چگونگی پيدايش و گسترش اين سازه و بررسی نمونه‌های مختلف آن در ايران می‌پردازيم.

به گفته‌ی مظاهری‌پور در اين مستند شكل پيشرفت سازه‌ی مسجد از قرن سوم هجری تا دوره‌ی صفويه با حضور در مساجدی چون مسجد تاريخانه‌ی دامغان، مسجد اسپی مزگت، مسجد كبود تبريز، مسجد جامع نايين، مسجد جامع زواره، مسجد جامع نطنز، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان، مسجد امام (ره) اصفهان و مسجد شيخ لطف‌الله بررسی شده است.

وی در پايان عنوان كرد که در اين نمونه‌های مختلف مسجدسازی، عناصر مختلف مسجد همچون گنبد، محراب، ناو و مقصوره معرفی و منشا آن‌ها در معماری ايرانی جست‌و‌جو می‎شوند.

اين مستند چهارشنبه ۲۶ خرداد ۹۵ ساعت ۲۲ از شبكه مستند سيما روی آنتن می‌رود و پنجشنبه ۲۷ خرداد ساعت ۱۵:۳۰ بازپخش می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه