آثار موزه ملی ایران از نمایشگاه هند بازگشت

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
آثار موزه ملی ایران از نمایشگاه هند بازگشت

اشیای موزه ملی ایران که از نوروز امسال در موزه‌ی ملی دهلی نو و همچنین در نمایشگاه «پیوندهای پایدار» در مرکز ملی هنرهای «ایندیرا گاندی» به نمایش گذاشته شده بود، به کشور بازگشت.

«جبرئیل نوکنده»، مدیر موزه ملی ایران اعلام کرد که نمایشگاه مشترک «آتش جاوید» با مشارکت موزه ملی ایران، موزه ملی دهلی نو، موزه‌ی بریتانیا، موزه‌ی آرمیتاژ و چند موسسه‌ی دیگر پس از نزدیک به سه ماه پایان یافت و آثار این نمایشگاه که از ایران به دهلی منتقل شده بود، به کشور برگردانده شد.

وی بیان کرد که این دو نمایشگاه هم‌زمان با نوروز و آغاز سال نو ایرانی در شهر دهلی نو، پایتخت هند افتتاح شدند. این نمایشگاه‌ها نخستین نمایشگاه‌های موزه ملی ایران بودند که در جغرافیای نوروز در خارج از مرزهای کشور برگزار شدند. موضوع اصلی این دو نمایشگاه فرهنگ پارسی و تاریخ آن به خصوص در ایران باستان بود.

او تاکید کرد که موزه ملی ایران در این نمایشگاه ۲۸ اثر منتخب از مکان‌های باستانی ایران مانند «تخت‌جمشید»، «شوش»، «همدان»، «کلورز»، «رشی»، «نصفی»، «اصطلخ جان»، «کلاردشت»، «ساری»، «کلماکره»، «جلیان فارس»، «قومس»، «بردنشانده»، «حاجی‌آباد» فارس، «حصار» و چند مکان دیگر فرستاده بود که توالی فرهنگی آن از هزاره سوم پیش از میلاد (عصر مفرغ) تا پایان دوره‌ی ساسانی است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه