بلاتکلیفی هنری‌ترین خیابان تهران

مینا داودی | دوشنبه, ۲۴ خرداد ۹۵ ساعت ۰۹:۴۵

بحث تبدیل خیابان ویلا به بازارچه صنایع دستی از دولت نهم مطرح شد و نه تنها به نتیجه نرسید، بلکه با توجه به صحبت‌های مدیران بعدی، همچنان هیچ اقدامی برای هنری‌ترین خیابان تهران صورت نگرفته است.

شاید بتوان خیابان ویلا را به ‌واسطه فروشگاه‌های متعدد صنایع‌دستی، به نوعی هنری‌ترین خیابان تهران نامید؛ خیابانی که در دهه ۴۰ اهمیت بسیاری داشته و به واسطه حضور ساختمان اتاق بازرگانی و هتل‌های مدرنی که در اطراف آن ساخته شد، محلی برای عبور و مرور تاجران و گردشگران ایرانی و خارجی بوده است. اما حالا صاحبان فروشگاه‌های صنایع دستی در این خیابان از نبود فروش گلایه دارند و بسیاری هم به فکر تغییرشغل هستند.

معاون صنایع دستی دولت قبل درباره خیابان ویلا و تبدیل آن به بازارچه و پیاده راه صنایع دستی با شهردار تهران و رییس شورای شهر وقت و استفاده از فضاهای شهری به‌منظور ایجاد بازارچه مکاتباتی انجام داده و معتقد بود: بهترین مكان ایجاد بازارچه در تهران خیابان ویلا است كه بیش از ۱۰۰ فروشگاه دارد. اگر شهرداری همت كند و این خیابان را پیاده‌رو كند، می‌توان مراكز فروش لباس‌های سنتی،‌ رستوران‌ها و داروخانه‌ها را در كنار فروشگاه‌های صنایع دستی و آژانس‌های مسافرتی در این خیابان متمركز كرد.

او با بیان اینکه ایجاد بازارچه‌ی صنایع دستی در خیابان ویلا، بیش از یك‌ میلیارد دلار اعتبار می‌خواهد، اظهار کرده بود: در این‌باره با آقای چمران ـ رییس شورای شهر تهران ـ صحبت كردم. هرچند او با پیاده‌رو كردن خیابان‌ها مخالف است، اما پیاده‌رو كردن خیابان ویلا را تأیید كرد

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید طرح پیاده راه سازی خیابان ویلا باز هم مطرح شد و بهمن نامور مطلق- معاون صنایع دستی دولت تدبیر و امید طرح این خیابان برای صنایع دستی را به عنوان یک پیشنهاد خوب مطرح و بیان کرد:

اگرچه این طرح در زمان دولت قبل مطرح شد، اما جزو طرح‌ها و پیشنهادات خوب بود که ما هم به دنبال پیگیری و اجرای آن هستیم تا در صورت امکان، این مسیر به پیاده‌راه صنایع دستی پایتخت تبدیل شود

مدیرکل میراث فرهنگی،‌صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز خردادماه سال گذشته از تبدیل خیابان نجات‌اللهی (ویلا) به پیاده‌راه صنایع دستی خبر داد و اظهار کرد: برای آنکه یک خیابان به بورس تبدیل شود، به دو ویژگی جامع  و مانع بودن نیاز دارد. خیابان ویلا از جامعیت به این معنی که انواع صنایع دستی را در آن می‌‌‌توان یافت برخوردار است، اما هنوز آنچنان که باید و شاید، مانع نیست.

رجبعلی خسروآبادی همچنین درباره منظورش از «مانع» بودن بیان کرد: مانع بودن یعنی این‌که برای کسی به صرفه نباشد که غیر از صنایع دستی، چیز دیگری در خیابان ویلا بفروشد مثل سه‌راه امین حضور که فقط به لوازم خانگی اختصاص دارد.

او سال گذشته از نامه‌نگاری و تشکیل جلسه با شورای شهر و معاونت ترافیک در این باره خبر داد و گفت:

ما با معاونت ترافیک تهران صحبت کرده‌ایم تا خیابان و مسیر جایگزینی را تعریف کنند. چراکه در تهران بهترین محل برای تبدیل به بازارچه صنایع‌دستی، خیابان ویلاست و ما نباید دنبال احداث فضاهای تازه و غیرواقعی باشیم، در حالی‌كه خیابان‌هایی مثل خیابان ویلا آماده تبدیل شدن به بازارچه است.

به گفته او یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه شود، معرفی ارزش افزوده صنایع دستی و فراهم آوردن بسترهای لازم برای سرمایه‌گذاری سازمان‌ها و شرکت‌های دیگر است. گرچه ما هنوز نتوانسته‌ایم طوری برنامه‌ریزی کنیم که سازمان‌های مختلف از صنایع دستی، جهت توانمندی اقتصاد ملی بهره ببرند.

مدیرکل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری درباره اینکه سرانجام خیابان ویلا چه می‌شود؟ پاسخ جدیدی نداشت و تنها به این چند جمله اکتفا کرد:

وقتی صحبت از بستن خیابان ویلا می‌شود می‌گویند باید خیابان جایگزینی باشد که ترافیک خیابان ویلا را به آنجا هدایت کنیم. اگر بخواهیم خیابانی را به صنایع دستی اختصاص دهیم نمی‌توانیم اجازه دهیم ماشین در آن عبور و مرور کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه